Saturday, April 27, 2024
2.4 C
Calgary

مصرف دخانیات باعث ایجاد چربی‌های شکمی می‌شود

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف دخانیات با رشد یک نوع چربی مضر و خطرناک در شکم ارتباط مستقیم دارد.

طبق نتایج مطالعه‌ای جدید که در ژورنال Addiction به چاپ رسیده است، کسانی که به تازگی مصرف دخانیات را شروع کرده‌اند یا مدتی طولانی درگیر آن بودند، با مشکل رشد چربی شکمی مواجه هستند.

به گفته دکتر ژرمن کاراسکیلا، نویسنده ارشد این مقاله، اپیدمیولوژیست و استادیار موسسه Karolinska در سوئد، مصرف دخانیات با رشد چربی احشایی در بدن ارتباط دارد.

چربی احشایی قابل مشاهده نیست و اندام‌های موجود در شکم را احاطه می‌کند. براساس اعلام Cleveland Clinic چنانچه مقدار چربی احشایی 10 درصد وزن بدن را تشکیل دهد شرایط کاملا طبیعی را شاهد هستیم، اما مقدار زیاد آن می‌تواند سبب التهاب و بروز بیماری‌های مزمن شود.

به طور کلی محل تجمع چربی احشایی و چگونگی تعامل آن با عملکرد بدن، میزان خطرناک بودن آن را تعیین می‌کند. این نوع چربی ارتباطی قدرتمند با بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و دیگر نارسایی‌های متابولیک دارد.

طبق نتایج این مطالعه برای کاهش چربی احشایی باید مصرف دخانیات تا حد زیاد کاهش پیدا کند یا به طور کامل متوقف شود. به باور کارشناسان عادت‌های بد معمولا اثرات یکدیگر را تشدید می‌کنند و در این مورد نیز مصرف سیگار در هنگام استرس و با یک لیوان آبجو می‌تواند به ایجاد چربی‌های احشایی بیشتر کمک کند.

اما شاید از خود بپرسید که ترک کردن سیگار تاثیری در کاهش چربی‌های احشایی خواهد داشت؟

به باور کارشناسان و پزشکان مصرف دخانیات آثار منفی بسیاری برای سلامت دارد و تداوم آن به تشدید آن‌ها می‌انجامد. در کنار آن مصرف ماریجوانا، آلودگی هوا و دود ناشی از مواد غذایی نیز سبب افزایش بیماری‌های قلبی، عروقی و ریوی می‌شود. به این ترتیب استنشاق هرگونه ماده دخانی و سمی خطرناک است و باید آن را کنار گذاشت.

برای ترک سیگار باید پیش از هر چیز ذهنیت آن را کسب کنید. این کار بسیار دشوار است و بسیاری به همین دلیل آن را همچنان ادامه می‌دهند. برخی دلایل مانند افزایش سلامتی، روابط شخصی یا صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌تواند افراد را از مصرف سیگار منصرف کند.

انجام فعالیت بدنی و ورزش یکی از راه‌های مفید برای ترک سیگار است که در کوتاه‌مدت و بلندمدت نقش موثر خواهد داشت.

شما می‌توانید برای دریافت مشاوره و پشتیبانی به منظور ترک سیگار با شماره تماس 1-800-QUIT-NOW تماس بگیرید؛ این مرکز به کسانی که نزدیکان آن‌ها درگیر دخانیات هستند نیز راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌دهد.

منبع: CTV News