Thursday, March 28, 2024
-1.9 C
Calgary

مصاحبه اختصاصی پیکوبینو با بنیاد خیریه Persian Gulf Charity و جشنواره خیریه ترنج

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بنیاد خیریه Persian Gulf Charity از سال 2012 و به صورت حرکتی دانشجویی از دل دانشگاه کلگری شروع به کار کرده است. همکاری اساتید این دانشگاه و چند دانشجوی ایرانی در نهایت به راه‌اندازی این نهاد خیریه که مبتنی بر برگزاری جشنواره و رویدادهای گوناگون است انجامید. پیکوبینو در مصاحبه با شکوفه و محمد که از اعضای Persian Gulf Charity هستند سعی کرده اطلاعات بیشتری درباره پیشینه فعالیت‌ها و برنامه‌های پیش ‌روی آن بدست آورد. با ما همراه باشید.

بنیاد خیریه Persian Gulf Charity

شکوفه از سال 2012 و همزمان با ورود به کلگری با این بیناد خیریه کار می‌کند. او در ابتدا همکاری خود را به صورت داوطلبانه شروع کرد و هم‌اکنون حدود چهار سال است که به یکی از اعضای اصلی این بنیاد خیریه تبدیل شده است.

او درباره برنامه‌های بنیاد خیریه Persian Gulf Charity می‌گوید: تمامی فعالیت‌های این بنیاد بر اساس برگزاری جشنواره و رویدادهای مختلف برنامه‌ریزی شده تا درآمدهای حاصل از آن‌ها در نهایت برای اهداف خیریه هزینه شوند. در حال حاضر تمامی مبالغ بدست آمده برای حمایت از 50 کودک بی‌سرپرست و یا بدسرپرست ساکن ایران ارسال می‌شوند.

شکوفه افزود: به تمام افرادی که کمک مالی خود را به ما می‌دهند رسید مالیاتی داده می‌شود تا از قانونی بودن فعالیت‌ها اطمینان پیدا کنند. مبالغ جمع‌آوری شده تا به امروز از طریق بنیاد خیریه پردیس که در تورنتو واقع شده به موسسات خیریه معتبر فعال در ایران ارسال شده‌اند و در نهایت از طریق آن‌ها به دست کودکان مورد حمایت ما رسیده‌اند.

به گفته شکوفه تمامی این کودکان توسط موسسات خیریه واقع در ایران شناسایی شده و نیازمند بودن آن‌ها به اثبات رسیده است. این کودکان سپس تحت سرپرستی موسسه پردیس قرار گرفته‌اند و بنیاد خیریه Persian Gulf Charity آن‌ها را انتخاب و مورد حمایت قرار داده است. شکوفه می‌افزاید که این کودکان تا سن 18 سالگی تحت حمایت مالی قرار دارند و پس از آن نیز تا زمانی که استقلال خود را بدست آورند تحت سرپرستی خواهند ماند.

او می‌گوید: هم‌اکنون موسسه خیریه Persian Gulf Charity در حال ثبت شدن در کلگری است. ما مراحل ثبت فدرال و نیز استان آلبرتا را سپری می‌کنیم تا پس از دریافت charity number قادر باشیم رسید مالیاتی خود را نیز صادر کنیم. با ثبت موسسه امکان ارسال مستقیم کمک‌ها به ایران نیز وجود خواهد داشت.

رویدادهای گوناگون بنیاد خیریه Persian Gulf Charity

برنامه bottle drive اولین رویداد برگزار شده توسط Persian Gulf Charity است. این رویداد چهار بار در سال برگزار می‌شود و طی آن حدود 80 خانواده‌‌ای که ثبت‌نام کرده‌اند بطری‌های جمع‌آوری شده خود را به این موسسه می‌دهند. به این ترتیب در پایان هر فصل مبلغی از طریق فروش این بطری‌ها جمع‌آوری می‌شود.

به گفته شکوفه تاکنون بیش از 50 رویداد و جشنواره توسط Persian Gulf Charity برگزار شده است. از میان این رویدادها می‌توان به برگزاری دو بازارچه ارغوان و تن‌پوش مهر، بازارچه نوروزی، برگزاری شب یلدا با همکاری گروه دانشجویی IGSA، چهارشنبه‌سوری با همکاری انجمن فرهنگی ایرانیان کلگری، سین هشتم و ترنج اشاره کرد.

به گفته شکوفه رویداد سین هشتم هم‌اکنون شش دوره پیاپی و در شش سال برگزار شده است. در این جشنواره افراد داوطلب غذای سبزی‌پلو با ماهی تهیه می‌کنند و آن را به منازل خانواده‌هایی که در رویداد ثبت‌نام کرده‌اند می‌فرستند. تمام درآمدهای حاصل شده در نهایت برای کمک به کودکان نیازمند ایرانی ارسال می‌شود.

جشنواره نیکوکاری ترنج

این جشنواره نیکوکاری از رویدادهای بنیاد خیریه Persian Gulf Charity می‌باشد که بزودی دومین دوره آن برگزار خواهد شد. سال گذشته جشنواره ترنج به شدت مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.

به گفته شکوفه هدف از برگزاری جشنواره نیکوکاری ترنج آشنا کردن کودکان ایرانی ساکن کانادا با فرهنگ ایرانی بوده است. او می‌گوید: کودکان خانواده‌های ایرانی آشنایی اندکی با فرهنگ ایرانی دارند و حتی در سفر به ایران نیز بیشتر وقت خود را در کنار بستگان می‌گذرانند. ما با برگزاری این رویداد سعی داریم امکان سفر به تمام نقاط ایران در یک روز را فراهم کنیم. کشور ایران در این جشنواره به هفت اقلیم تقسیم شده و اقوام ایرانی تا جای ممکن معرفی شده‌اند.

او در ادامه می‌افزاید: علاوه بر این با برگزاری این جشنواره سعی داشتیم خلاء موجود در برنامه‌های بنیاد خیریه در فصل تابستان را پر کنیم. معمولا فعالیت‌های Persian Gulf Charity با شروع ترم پاییز دانشگاه و در محیط دانشگاهی آغاز می‌شود و تا پیش از این در طول فصل تابستان رویداد خاصی نداشتیم. حال با برگزاری جشنواره نیکوکاری ترنج امکان استفاده از تابستان‌های کوتاه، هوای مطبوع و فضای باز و باطراوت نیز فراهم شده است.

در فضای بیرونی این جشنواره محلی برای پیک‌نیک و نیز اجرای برنامه‌های قومی و بومی وجود دارد که در آن انواع رقص و آوازها و نیز لباس‌های محلی اقوام ایرانی را می‌توان مشاهده کرد.

بخش خوان ترنج که در آن غذاهای ایرانی از تمام نقاط کشور وجود دارند بعلاوه بخش سفره‌خانه ایرانی که شامل چای، شیرینی، کباب، نان و بلال کبابی است قسمت‌های خوشمزه جشنواره ترنج را تشکیل می‌دهند.

بخش کتاب جشنواره یکی دیگر از قسمت‌های پرطرفدار است. در بخش غرفه کتاب کودک کتاب‌های ایرانی به زبان فارسی با موضوعات مختلف از جمله داستان‌های کهن نمایش داده شده که امکان خرید آن‌ها نیز وجود دارد. قسمتی دیگر تحت عنوان نمایشگاه کتاب بزرگسالان نیز امسال به جشنواره اضافه شده که امکان مشاهده کتاب‌های کتابخانه پارسی کلگری در آن وجود دارد. بازدیدکنندگان می‌توانند کتاب‌های فارسی موردنظر خود را در این غرفه سفارش دهند تا در نهایت با کمک ارتباطات ایجاد شده تهیه و به آن‌ها تحویل داده شود. بخش داستان‌خوانی برای کودکان نیز از دیگر قسمت‌های سرگرم‌کننده و ادبی این قسمت جشنواره است.

محمد یک سال است که با Persian Gulf Charity همکاری می‌کند و شروع فعالیت‌های او در این بنیاد با برگزاری جشنواره ترنج بوده است. او هم‌اکنون مسئول بخش فرهنگی جشنواره ترنج است که قسمت داخلی آن را تشکیل می‌دهد. به گفته محمد تمام بخش‌های جشنواره ترنج دارای محتوای فرهنگی هستند. غذا، رقص، کتاب و داستان و بازی‌های محلی همگی در حال معرفی فرهنگ ایرانی هستند.

او در ادامه افزود: بخش داخلی ترنج شامل قسمت‌های گوناگونی همچون نمایشگاه صنایع دستی ایران، نمایش مدل و ماکت‌هایی بزرگ متعلق به اقلیم‌های گوناگون ایران و نیز اجرای زنده هنرمندان است. سال قبل در این بخش هنرمندان به اجرای خطاطی، تذهیب و مینیاتور پرداختند که شدیدا مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت. امسال سعی شده تا دو هنرمند دیگر نیز به این بخش افزوده شوند.

به گفته محمد در جشنواره امسال بخش نمایشگاه نقاشی کودکان را نیز خواهیم داشت. از حدود یک ماه پیش فراخوانی برای این نمایشگاه در رده سنی 6 تا 11 سال داده شده تا کودکان نقاشی‌های خود با موضوع “کار خوب” را ارسال کنند. هم‌اکنون نیز نقاشی‌های دریافت‌ شده در حال آماده‌سازی برای نمایش در این غرفه هستند.

بنیاد Persian Gulf Charity از ماه ژانویه در حال برنامه‌ریزی برای اجرای این جشنواره بوده و تاکنون حدود 160 داوطلب در آن شرکت کرده‌اند. تعداد خیرین جشنواره نیز به نسبت سال قبل افزایش پیدا کرده است. گروه‌های گوناگونی مانند تبلیغات، اسپانسرها، گروه فضای داخلی و گروه خوان و سفره‌خانه سنتی در تلاش هستند تا با برگزاری یک برنامه خوب و جذاب انگیزه لازم برای برگزاری دوره‌های بعدی جشنواره را نیز ایجاد کنند.

جشنواره نیکوکاری ترنج روز 27 جولای و از ساعت 11 صبح تا 6 عصر در Montgomery Community Center برگزار خواهد شد.

به گفته شکوفه بنیاد Persian Gulf Charity تاکنون توانسته با برگزاری این 50 رویداد بیش از 190 هزار دلار برای کمک به کودکان نیازمند ایرانی جمع‌آوری کند. او همچنین می‌افزاید که این موفقیت به لطف همکاری تمام داوطلبین و افراد خیر که در طول تمامی این سال‌ها به آن‌ها کمک کرده‌اند بدست آمده است.

با وجود دانشگاهی بودن این بیناد خیریه، داوطلبین آن علاوه بر دانشجویان از قشرهای مختلف هستند. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق سایت و یا ایمیل Persian Gulf Charity برای آگاهی از برنامه‌ها و ارسال درخواست همکاری اقدام کنند. داوطلب‌ها پس از پذیرفته شدن می‌توانند در جلسات بنیاد که در دانشگاه برگزار می‌شوند شرکت کرده و در برگزاری جشنواره و رویدادهای مختلف همکاری کنند.

راه‌های ارتباطی بنیاد خیریه Persian Gulf Charity عبارتند از سایت، اینستاگرام، فیسبوک و تلگرام. قدیمی‌ترین راه ارتباطی با این بنیاد سایت اینترنتی آن است. اطلاعات کاملی درباره رویدادهای مختلف در سایت قرار داده شده و امکان آشنایی با اعضای آن نیز وجود دارد.