Thursday, March 28, 2024
1 C
Calgary

برنامه نیودمکرات‌های کانادا برای ایجاد ۳۰۰,۰۰۰ شغل برای آیندهٔ بدون کربن

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

ادعای حزب نیودمکرات کانادا (NDP) این است: «برنامهٔ ما برای مبارزه با تغییرات اقلیمی، حداقل ۳۰۰,۰۰۰ شغل جدید به وجود خواهد آورد.»

این یکی از ستون‌های طرح Power to Change: A New Deal for Climate Action and Good Jobs این حزب است که موضوع آن —همانطور که از عنوانش بر می‌آید— «طرحی جدید برای برنامه‌های اقلیمی و مشاغل خوب» است.

اما بیایید به حقایق این طرح بپردازیم.

حقایق

نیو دمکرات‌ها می‌گویند که در صورت پیروزی در انتخاب و تشکیل دولت، با این طرح حداقل ۳۰۰,۰۰۰ «شغل خوب» در ۴ سال آینده خواهند ساخت. و استراتژی این حزب در زمینه تغییرات جوی نشان می‌دهد که این مشاغل در حوزهٔ زیرساخت‌ها، حمل‌و‌نقل، خانه‌سازی و انرژی‌های تجدیدپذیر ایجاد خواهند شد.

مِلانی ریچِر، مدیر روابط عمومی NDP می‌گوید که این اعداد یک «تخمین محافظه‌کارانه» درباره مشاغلی‌اند که با سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری در حوزهٔ سبز حاصل خواهند شد و دولت NDP به آنها متعهد است. از جمله ۶.۵ میلیارد دلار برای ترانزیت، ۳.۵ میلیارد دلار برای تسهیل گسترش انرژی‌های پاک، و ۲.۵ میلیارد دلار برای بهبود وضعیت مصرف انرژی در محله‌ها و خانه‌های فعلی.

NDP محاسبات خود را بر اساس پژوهش Jobs for Tomorrow انجام داده است. در این پژوهش پیش‌بینی شده که در صورت تغییرات اساسی در جامعه و حرکت به سمت کشوری با تولید کربن صفر، تا سال ۲۰۵۰ کانادا ۳.۳ میلیون شغل جدید در حوزه ساخت‌و‌ساز —و در مجموع تا ۱۴ میلیون شغل غیرمستقیم جدید— ایجاد خواهد کرد.

canada.jpg

ستون فقرات طرح NDP برای مشاغل سبز به این قول وابسته است که «بایستی به روز رسانی‌های بزرگی در تمام بخش‌ها» از جمله در حوزه خانه‌سازی انجام شود تا مصرف انرژی کشور کاهش یابد؛ و ۵۰٪ از این تغییرات مثبت تا ۱۱ سال پس از شروع برنامه، به پایان رسیده‌اند و برای دیدن اثرات مثبت آن نیازی نیست به ۲۰۵۰ چشم بدوزیم.

برای اینکه چشم‌اندازی از قضیه پیدا کنید، از سرشماری سال ۲۰۱۶ استفاده می‌کنیم که در آن ۱۴.۱ میلیون منزل/آپارتمان خصوصی در سطح کانادا شناسایی شد. پس رسیدن  به این مرز ۵۰ درصدی در تحقق برنامه، به معنای بازسازی یا نوسازی ۶۳۰,۰۰۰ خانه در سال است که ماموریتی بسیار بزرگ تلقی می‌شود و نیروی کار زیادی می‌طلبد. البته NDP در نظر دارد ۵۰۰,۰۰۰ خانهٔ ارزان قیمت را هم در یک دههٔ اول طرح بسازد.

آیا عملیاتی با این مقیاس برای ایجاد ۳۰۰,۰۰۰ شغل جدید، کافی است؟ قطعا بله.

اما در نظر داشته باشید که اقتصاد کانادا در ماه آوریل با ثبت رکوردی جدید ۱۰۶,۵۰۰ شغل جدید ایجاد کرد و از ابتدای جولای ۲۰۱۸ تا پایان ژوئن ۲۰۱۹ بیش از ۴۲۰,۰۰۰ فرصت شغلی ساخته شده است. پس اضافه کردن ۳۰۰,۰۰۰ شغل جدید در طول عمر یک دولت، کار چندان سختی نیست.

البته یکی از آمارهایی که NDP ارایه نکرده، تعداد مشاغلی است که در دورهٔ گذار از انرژی‌های نفتی به انرژی‌های پاک از دست خواهند رفت، به خصوص در صنایع مرتبط با نفت و گاز.

برنامهٔ Power to Change می‌خواهد دسترسی به آموزش و تمرین برای کسب مهارت‌های جدید را هم افزایش دهد تا مطمئن شود که «همه مردم امکان برخورداری از دانش و مهارت‌های مورد نیازی برای زندگی در آینده‌ای بدون کربن را دارند.» ضمنا می‌خواهد سیستم بیمهٔ اشتغال را هم بهبود دهد تا با واقعیت‌های این اقتصاد در حال تغییر، سازگار شود و مردم راحت‌تر از مزایای بیمهٔ خود استفاده کنند.

نتیجه

ادعای حزب نیودمکرات درباره این برنامه و اجرایی بودن آن، با واقعیت سازگار است و می‌توان به اهداف آن دست یافت.

منبع: CBC