Saturday, April 20, 2024
-2 C
Calgary

پيش به سوى ثبات بازار مسكن كلگرى (ماه سپتامبر ٢٠١٩)

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نويسندهمهرداد باقرى، مشاور املاك در شهر كلگرى

براى سومين ماه متوالى، تعداد معاملات خانه نسبت به سال قبل بيشتر شد و تعداد كل خانه‌هاى براى فروش در بازار هم رو به كاهش بود، اين روند بازار را به سمت ثبات قيمت‌ها پيش مى‌برد.

اقتصاددان ارشد انجمن مشاوران املاك كلگرى: ” احتمالا افت قيمت ها، خريداران را از بازار برگردانده است. با توجه به اين نكته كه رونق اصلى بازار، براى خانه هاى زير ٥٠٠ هزار دلار است.”

خبر خوش براى فروشندگان آپارتمان است. تعداد معاملات براى اين بخش ١٦٪ افزايش داشته است كه بهترين ماه سپتامبر را از سال ٢٠١٥ براى اين نوع از خانه رقم زد.

برخلاف اين بهبودها، همچنان هم تعداد خانه در بازار زياد است و اين امر فشار منفى بر روى قيمت ها را حفظ كرده است.

در حالى كه تعداد معاملات رو به افزايش است، اما همچنان تقاضا در بازار ضعيف است و روند پيش رو به سمت ثبات در بازار مديون كاهش عرضه در بازار است.

تعداد كل خانه هاى براى فروش در بازار در ماه سپتامبر ٦٨٨٩ واحد بود كه ١٣٪ از سال پيش كمتر است. همچنان هم بازار در كل شهر به نفع خريداران است اما كمتر از سال گذشته.

شاخص قيمت ها در ماه سپتامبر به ٤٢٤،٩٠٠ دلار رسيد كه ٢٪ از سال قبل كمتر است.

آمار بازار

خانه‌هاى مستقل
  • تا به اين جاى سال تعداد كل معاملات براى خانه هاى مستقل، ١٪ كمتر از پارسال بوده است. البته در مناطق NW و South تعداد معاملات از سال گذشته بيشتر شده است.
  • بازار همچنان به نفع خريداران است، هر چند كمتر از سال قبل.
  • بازه تغييرات قيمت از ٤٪ كمتر از پارسال در جنوب تا يكسان بودن قيمت ها در NE, North وWest متفاوت بوده است.
آپارتمان
  • تعداد معاملات براى اين بخش ١٦٪ افزايش داشته است كه بهترين ماه سپتامبر را از سال ٢٠١٥ براى اين نوع از خانه رقم زد. البته همچنان تعداد معاملات بسيار كمتر از ميانگين تاريخى شهر است.
  • بيشترين افزايش معاملات در SE و North اتفاق افتاده است.
  • همچنان عرضه زياد فشار منفى بر روى قيمت ها دارد. شاخص قيمت ها ١٧٪ كمتر از اوج قيمت ها در سال ٢٠١٤ است.
خانه هاى متصل
  • تعداد معاملات براى هر دو خانه هاى نيمه مستقل و تاون هاوس ها افزايش داشته است. تا به اين جاى سال تعداد معاملات ٥٪ بيشتر از سال گذشته است. اين نوع از خانه ها تنها نوعى است كه نسبت به سال قبل افزايش قابل توجه معاملات را نشان مى دهد.
  • خانه هاى جديد براى فروش هم رو به كاهش است.
  • همچنان هم بازار به نفع خريداران است و قيمت ها رو به كاهش. بازه تغييرات قيمت از ٦٪ كمتر از پارسال در مركز شهر تا ٣٪ در NE متفاوت بوده است.