Saturday, April 20, 2024
0.7 C
Calgary

بازار مسکن کلگری داغ، قیمت‌ها رو به افزایش

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نويسنده: مهرداد باقرى، مشاور املاك در شهر كلگرى

با افزایش معاملات در همه بازه‌های قیمتی، تعداد کل معاملات در ماه فوریه به ۱۸۳۶ واحد رسید، ۵۴٪ بیشتر از سال قبل که داغ‌ترین فوریه برای بازار مسکن کلگری از سال ۲۰۱۴ بود.

تعداد خانه‌های جدید برای فروش نسبت به قبل هم ۱۳٪ بیشتر شد اما به دلیل رشد زیاد تعداد معاملات، تعداد کل خانه‌های برای فروش نسبت به سال قبل ۲۰٪ کمتر است و این دلیل داغی بازار است.

اقتصادان ارشد انجمن مشاورین املاک کلگری: “بر خلاف محدودیت‌های کرونایی، فعالیت در بازار رو به افزایش است. بزرگ‌ترین عامل مشوق برای خریداران، نرخ سود بانکی بسیار پایین است. همچنین، افزایش امید نسبت به کارایی واکسیناسیون سراسری هم عامل دیگر است. از طرف دیگر، ترس از روزهای بد صنعت انرژی هم رو به کاهش است.”

با وجود افزایش خانه‌های جدید برای فروش در بازار، میزان تقاضا بیشتر است و به همین دلیل بازار به سمت افزایش قیمت پیش می‌رود.

داغ‌ترین قسمت بازار، برای خانه‌های مستقل زیر ۶۰۰ هزار دلار است، جایی که بازار کاملا به نفع فروشندگان است و قیمت‌ها در بعضی محلات تا بیشتر از ۱۲٪ رشد داشته است.

کمی تعداد خانه در بازار و وجود خریداران زیاد باعث افزایش قیمت‌ها شده است. شاخص کلی قیمت ۴٪ رشد را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.

داغ‌ترین بازار مربوط به خانه‌های مستقل است که بیشترین رشد قیمت را داشت اما برای آپارتمان‌ها همچنان با وجود خانه زیاد برای فروش، شرایط به نفع خریدارن است البته رونق بازار برای این نوع خانه هم کاملا محسوس است چون زمان برای فروش آپارتمان‌ها کاهش یافته است.

آمار بازار

خانه‌های مستقل

برای همه بازه‌های قیمتی بازار بهبود یافته است.

با وجود رشد ۱۷٪ تعداد خانه‌های جدید در بازار، به علت افزایش ۶۶٪ معاملات، تعداد خانه در بازار ۳۰٪ کمتر از پارسال است. بازار این نوع خانه از نظر تعداد خانه در بازار به تعداد فروش در داغ‌ترین ماه فوریه از سال ۲۰۰۷ بود.

بازار خانه‌های مستقل زیر ۶۰۰ هزار دلار بسیار به نفع فروشندگان است. این شرایط منجر به رشد قابل توجه قیمت‌ها شده است. شاخص قیمت خانه‌های مستقل با ۲٪ رشد نسبت به ماه قبل و ۵٪ رشد نسبت به سال قبل به ۵۰۲،۵۰۰ دلار رسید. اولین بار از سال ۲۰۱۸ است که شاخص قیمت از ۵۰۰۰۰۰ دلار عبور میکند و از اوج قیمت‌ها در سال ۲۰۱۴ تنها ۵٪ کمتر است.
بیشترین رشد قیمت‌ها مربوط به منطقه SE بود با میانگین ۹٪ و کمترین برای مرکز شهر.

خانه‌های نیمه مستقل

بهبود معاملات برای این نوع از خانه بسیار چشم‌گیر بود و داغ‌ترین فوریه در ۱۳ سال گذشته را رقم زد. هم چنان رشد تعداد فروش بیشتر از رشد ورود خانه‌ها در بازار است.

تاون‌هاس‌ها

با وجود افزایش زیاد تعداد خانه‌های جدید برای فروش، تعداد معاملات از این مقدار بیشتر بود و بازار را که در حال حاظر در محدوده متعادل هست به سمت داغ شدن پیش برد.

هر چند بازار برای این نوع از خانه به داغی خانه‌های مستقل و نیمه مستقل نیست. قیمت‌ها رو به بهبود است و ۱٪ بیشتر از سال قبل.

آپارتمان

به لطف فروش زیاد برای آپارتمان‌های زیر ۳۰۰ هزار دلار، فوریه امسال داغ‌ترین ماه در ۶ سال گذشته بود.

هر چند همچنان بازار به نفع خریداران است، ولی قیمت‌ها به ثبات رسیده و روند کاهشی قیمت در چند سال اخیر متوقف شده است.