Tuesday, April 16, 2024
-0.3 C
Calgary

شمار مبتلایان به ویروس چینی افزایش یافت

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در آخرین گزارش‌ها در طی ۲ روز اخیر، مقامات چین ۲۰۰ مورد ابتلا به ویروس جدید و مرموز را در شهر ووهان تائید کردند.

موارد جدیدی از ابتلا به این ویروس در شهرهای پکن و شنژن نیز گزارش شده است.

در روز دوشنبه نیز کره جنوبی در پی اعلام تایلند و ژاپن، مواردی از ابتلا به این ویروس را گزارش کرده است.

تا به حال بیش از ۲۰۰ مورد از ابتلا به این بیماری در شهر ووهان چین گزارش شده که ۳ نفر از این تعداد در اثر نارسایی تنفسی جان باخته‌اند.

برای اولین بار این ویروس در دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان دیده شد. مقامات سازمان بهداشت می‌گویند که منبع این ویروس که نوعی ذات‌الریه است، هنوز برای آن‌ها ناشناخته است.

کارشناسان انگلیسی در گفتگو با BBC گفته‌اند که گمان می‌رود که تعداد مبتلایان خیلی بیشتر از آمارهایی که تا به حال اعلام شده است، باشد. آن‌ها تخمین می‌زنند که تا الان تقریباً ۱۷۰۰ نفر به این ویروس مبتلا شده باشند.

از آنجایی که در آستانه سال نو و سفر میلیون‌ها گردشگر به چین هستیم، مقامات این کشور قول داده‌اند که تلاش‌های بیشتری برای نظارت بر شیوع این بیماری داشته باشند.

چه کسانی به این بیماری مبتلا شده‌اند؟

مقامات شهر ووهان چین تا به الان ۱۳۶ مورد ابتلای جدید و درگذشت ۳ نفر  در اثر این بیماری را در طول هفته‌ای که گذشت، تائید نموده‌اند.

در کل این شهر تا به الان ۲۰۰ مورد ابتلا به ویروس چینی را تائید کرده است. مقامات ووهان اذعان کرده‌اند که ۱۷۰ نفر هم اکنون در حال مداوا هستند که از این تعداد، ۹ نفر در شرایط بحرانی قرار گرفته‌اند.

مقامات فرودگاه داکسینگ پکن می‌گویند که دو مسافر که از ووهان به پکن سفر کرده بوده‌اند و علائم این بیماری را داشته‌اند، سریعاً شناسایی و به بیمارستان منتقل شده‌اند.

مقامات شنژن نیز اعلام کرده‌اند که مرد ۶۶ ساله‌ای که برای دیدار با خانواده‌اش به ووهان سفر کرده بوده، علائم ابتلا به این بیماری را از خود بروز داده است.

البته گزارش‌هایی از ابتلا به این ویروس در خارج از چین هم ثبت شده که ۲ مورد آن در تایلند و ۱ مورد هم در ژاپن بوده است. جالب است که همه‌ی این مبتلایان یا به ووهان سفر کرده و یا با کسانی که به تازگی از این شهر دیدن کرده بوده‌اند، در ارتباط بودند.

در روز دوشنبه هم کره جنوبی اولین مورد ابتلا به این بیماری در این کشور اعلام کرد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های کره جنوبی اعلام کرده است که یک زن 35 ساله چینی که از شهر ووهان به این کشور سفر کرده، دچار تب و مشکلات تنفسی شده است. این زن در حال حاضر در یک بیمارستان محلی بستری و قرنطینه شده است.

مقامات بهداشت درباره این بیماری چه می‌گویند؟

کمیسیون ملی بهداشت چین در روز یکشنبه ضمن اعلام این خبر که “این ویروس هنوز هم قابل پیشگیری و کنترل است ” با اعلام هشدار به مردم اضافه کرد که لازم است تا نظارت دقیقی بر روی شیوع این بیماری شود زیرا هنوز هم منبع ویروس و شیوه‌ی انتقال آن تا حدودی ناشناخته است.

آن‌ها گفته‌اند که تا به حال دیده نشده که این بیماری تا کنون از انسانی به انسان دیگری منتقل نشده اما در عوض، این ویروس از حیوانات ناقل و غذاهای دریایی آلوده در بازارهای یوهان به افراد منتقل شده است.

WHO (سازمان بهداشت جهانی) نیز اعلام کرده که احتمالاً منبع احتمالی این ویروس حیوانات هستند اما انتقال محدود این بیماری از تماس انسان به انسان نیز وجود دارد.

این سازمان در حساب توییتر خود نوشته است که: هر چه بیشتر موارد مبتلا شده را تجزیه و تحلیل بیشتری قرار می‌دهیم، تصویری واضح‌تر نسبت به شدت بیماری و الگوهای انتقال آن به دست می‌آوریم. تحقیقات بر روی این ویروس همچنان ادامه دارد.

این سازمان خاطر نشان کرد که افزایش موارد مبتلا شده به این ویروس در چین به علت تحقیقات و تست‌هایی بوده که بر روی افراد مبتلا شده به بیماری‌های تنفسی انجام گرفته شده است.

به گفته این سازمان، مردم می‌توانند با اتخاذ اقداماتی همچون عدم تماس با حیوانات، پختن کامل گوشت و تخم‌مرغ و همچنین جلوگیری از تماس نزدیک با افراد مشکوک به علائمی همچون سرماخوردگی و آنفولانزا، خطر ابتلا به این ویروس را کاهش دهند.

ویروس چینی چیست؟

بر اساس بررسی‌هایی که بر روی نمونه‌های مبتلا به این ویروس انجام گرفته، مقامات چینی و سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده‌اند که این ویروس نوعی عفونت ویروسی است.

کروناویروس‌ها (Coronaviruses)، خانواده بزرگی از ویروس‌های عامل بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی و سارس است.

این ویروس در حالتی ضعیف تنها باعث سرماخوردگی می‌شود اما در حالت قوی‌تر، باعث ایجاد مشکلات حاد تنفسی می‌گردد. شیوع یک گونه از کروناویروس در سال ۲۰۰۲ باعث کشته شدن ۷۷۴ نفر از ۸۰۹۸ مبتلا به این بیماری در چین و حتی چندین شهر دیگر شد.

در تجزیه و تحلیل‌های جدید مشخص شده که کدهای ژنتیکی این شاخه از کروناویروس با سارس بیشتر از هر نوع کد ژنتیکی انسانی است.

منبع: bbc.com