Friday, April 19, 2024
-5.2 C
Calgary

مرگ یک نفر بر اثر هانتا ویروس در چین؛ آیا نگران اپیدمی دوم باشیم؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

حساب توییترِ خبرگزاری Global Times که زیر نظر حکومت چین اداره می‌شود، از فوت یک نفر در اثر آلودگی به هانتا ویروس (Hanta Virus) در منطقهٔ شان‌دانگ خبر داده است.

این فرد که اهل منطقهٔ یونان (Yunnan) بوده، دوشنبه در اتوبوسی از محل کارش به خانه باز می‌گشته که با علایم تنفسی حاد، فوت می‌کند و آزمایش‌ها ابتلای او به هانتا ویروس را تایید کرده‌اند. به گفتهٔ مقامات چینی تمام ۳۲ سرنشین دیگرِ اتوبوس نیز مورد آزمایش قرار گرفته‌اند که درباره سلامت آنها خبری در دست نیست.

سندروم ریوی هانتاویروس (HPS) یک بیماری شدید، و گاهی کشنده است. افرادی که با جانوران جَوَنده مثل موش در تماس هستند، خیلی در معرض ابتلا به HPS قرار دارند.

این ویروس که در بدن جَوَندگان زندگی می‌کند، باعث بیماری خودِ آنها نمی‌شود. ولی با انتقال به بدن انسان، سریع به دستگاه تنفسی هجوم می‌برد و با سرعت بالایی (گاهی ظرف چند ساعت) قربانی خود را از پا در می‌آورد.

آیا باید نگران اپیدمی دوم باشیم؟

در زمانه‌ای که نزدیک به ۴۰۰,۰۰۰ در چهارگشهٔ جهان به کروناویروسِ جدید (Covid-19) مبتلا شده‌اند و حدود ۱۶,۵۰۰ نفر در اثر آن جان باخته‌اند، توجهات زیادی به اخبار مرتبط با شیوع ویروس‌ها جلب شده است.

اما طبق تحقیقات مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری‌های واگیردارِ ایالات متحده (CDC) هانتا ویروس به ندرت از انسان به انسان منتقل می‌شود.

تنها در مواردی در شیلی و آرژانتین، گزارش شده که بعد از تماس نزدیکِ فرد مبتلا با دیگران، نوعی از هانتا ویروس که به Andes Virus معروف است، به سایرین انتقال یافته است.

هانتا ویروس دو نوع متفاوت دارد که در امریکا گونه معروف به New World باعث HPS می‌شود و نوع دیگر که به Old World مشهور است و بیشتر در اروپا و آسیا یافت می‌شود، علایمی نظیر تب، بواسیر، و سندرم کُلیَوی را پدید می‌آورد.

به نظر می‌رسد که جای نگرانی درباره وقوع یک اپیدمی دیگر توسط هانتا ویروس وجود ندارد و فقط باید خیلی مراقب باشید که با موش‌ها و دیگر انواع جَوَندگان که ناقل این نوع ویروسند، تماس پیدا نکنید.

منبع: CDC