Thursday, April 18, 2024
-2.7 C
Calgary

آیا ادعای ساخت واکسن کرونا توسط یک کمپانی سیگار واقعی است؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

کمپانی BAT سازنده سیگارهای Camel و Pall Mall و Lucky Strike، این روزها سخت در تلاش برای تولید محصولی جدید است: یک واکسن برای کروناویروس.

این کمپانی در بیانیه‌ای خبر داده که KBP، از زیرشاخه‌های امریکایی‌اش که در حوزه بیوتکنولوژی فعال است در حال توسعه واکسنی برای کروناویروس است و این کار را به صورت عام‌المنفعه انجام خواهد داد.

این کمپانی می‌گوید که با پشتیبانی سازمان‌های دولتی و شرکای همکار خود، توانایی تولید ۳ میلیون دوز از این واکسن در هر هفته را خواهد داشت.

KBP اخیرا بخشی از توالی ژنتیکی کووید-۱۹ را شبیه‌سازی کرده تا با آن یک آنتی‌ژن بسازد. این آنتی‌ژن می‌تواند با القای یک واکنش دفاعی به بدن، باعث تولید آنتی‌بادی‌های مدافع در برابر کروناویروس شود.

به گفتهٔ مدیران KBP و BAT این آنتی‌ژن ابتدا به داخل گیاهان تنباکو تزریق می‌شود تا خودش را بازتولید کند و تا زمانی که این گیاهان برداشت شوند، آنتی‌ژن در داخلشان به خلوص می‌رسد.

در حال حاضر این واکسن در مراحل تست روی حیوانات است و BAT می‌گوید که تولید واکسن با استفاده از فناوری کشت سریع تنباکو چندین مزیت نسبت به دیگر روش‌های تولید واکسن دارد.

از جمله اینکه واکسن تولیدی به این روش احتمالا امن‌تر است زیرا گیاه تنباکو حاوی هیچ پاتوژن مضری برای انسان نیست و واکسن KBP می‌تواند در دمای اتاق هم سالم بماند، در حالی که واکسن‌های رایج بایستی حتما در یخچال نگهداری و حمل‌و‌نقل شوند.

KBP پیش از این در سال ۲۰۱۴ نیز در توسعه یک درمان تجربی برای ایبولا دخیل بود و حالا به جمع ده‌ها کمپانی رقیب برای تولید واکسن کرونا پیوسته است.

توسعه واکسن معمولا سال‌ها به طول می‌انجامد ولی دانشمندان و دولت‌ها امیدوارند که با توسعه سریع واکسن کروناویروس بتوانند بعد از فروکش اولیهٔ این اپیدمی (که فعلا فقط با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی ممکن است)، از بازگشت دوباره آن جلوگیری کنند و آن را به کتاب‌های تاریخ بفرستند.

آقای دیوید اورایلی، مدیر پژوهش‌های علمی در کمپانی BAT می‌گوید: «توسعه واکسن کاری چالشی و پیچیده است اما ما به باور خودمان با فناوری کِشتِ تنباکو یک پیشرفت بزرگ داشته‌ایم.»

اگر این واکسن به مرحله آزمایش روی انسان برسد، این کمپانی از ابتدای ژوئن ۲۰۲۰ (دو ماه دیگر) تولید ۳ میلیون واکسن در هفته را آغاز خواهد کرد. اما چنانچه نتیجه آن آزمایش‌ها مثبت نباشد، تمام دوزهای تولیدی نابود خواهد شد. این ریسکی ست که آقای اورایلی آن را باارزش می‌داند.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید واکسن‌های مبتنی بر گیاهان علاوه بر اینکه با تیراژ بالا و هزینه کم قابل تولیدند، خطرات کمتری هم برای انسان دارند.

اگر از ما می‌پرسید، اصلا جای تعجب ندارد که یک کمپانی «سیگار» بتواند برای ویروسی که «به ریه‌ها حمله می‌کند»، واکسن موثری بسازد!

منبع: CNN