Thursday, March 28, 2024
-1.7 C
Calgary

ثبت اولین تصاویر از یک سیاه‌چاله با جت پلاسما

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

محققان موفق شدند تصویری حیرت‌انگیز از ساطع شدن امواج جت عظیم و قدرتمند پلاسما از یک سیاه‌چاله supermassive را با جزئیات بالا ثبت کنند.

به گفته تیم تحقیقاتی لکه نورانی سمت چپ تصویر احتمالا دیسکی از گاز و غبار است که در حال نابود شدن توسط سیاه‌چاله می‌باشد. این دیسک حین بلیعده شدن به چرخش در آمده و یک جت پلاسما که به در تصویر به صورت جریانی به رنگ قرمز کم‌رنگ‌ دیده می‌شود، در حال خارج شدن از آن است.

کارشناسان می‌گویند این جت بخشی از ساختار blazer است. این جت‌ها بر اثر فعالیت quasar (سیاه‌چاله‌هایی بسیار بزرگی که دائما در حال بلعیدن مواد هستند) و میدان مغناطیسی ایجاد شده در هنگام چرخش مواد بوجود می‌آید. فعالیت این نوع سیاه‌چاله‌ها سبب ایجاد دو جت می‌شود که در این تصاویر ما می‌توانیم یکی از آن‌ها که رو به کره زمین است را مشاهده کنیم.

دکتر زیری یونسی از دانشگاه کالج لندن که در این مطالعه شرکت داشته گفت: سیاه‌چاله بسیاری از مواد را برای همیشه در event horizon خود می‌بلعد اما مقداری از آن نیز به سبب وجود میدان‌های قدرتمند مغناطیسی به اطراف پخش می‌شوند که ما آن را در تصویر ثبت کرده‌ایم.

به گفته محققان این باکیفیت‌ترین تصاویر ثبت‌شده از یک جت در اطراف سیاه‌چاله supermassive است که به دانشمندان اجازه می‌دهد اطلاعات بیشتری درباره ساختار آن‌ها بدست آورند.

دکتر یونسی گفت: هنوز سوالات بسیاری وجود دارد که باید پاسخ آن‌ها را بیابیم. مثلا ما نمی‌دانیم پلاسمای این جت دقیقا از چه موادی تشکیل شده و رابطه میان این دو جت و سیاه‌چاله چگونه است.

این تصویر که در نشریه Astronomy & Astrophysics منتشر شده توسط تلسکوپ Event Horizon ثبت گردیده است. یک تیم تحقیقاتی بسیار بزرگ با متصل کردن هشت رادیو تلسکوپ در نقاط مختلف جهان موفق به ثبت این تصویر شده‌اند.

دانشمندان می‌گویند این سیاه‌چاله بخشی از یک quasar به نام 3C279 است. این quasar 200 برابر بزرگ‌تر از سیاه‌چاله موجود در مرکز کهکشان راه‌ شیری است. تصویری که مشاهده می‌کنید در فاصله 5 میلیارد سال نوری و در صورت فلکی Virgo رخ داده است.

دکتر یونسی با اشاره به اهمیت بالای تصویر ثبت شده برای دانشمندان خاطرنشان کرد این تنها شروع کار است و باید تحقیقات خود را گسترش دهیم.

منبع: The Guardian