Thursday, March 28, 2024
0.3 C
Calgary

اگر با انتخاب خودتان سر کار نمی‌روید، باید کمک هزینه CERB را پس بدهید

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

از اولین روزی که کمک‌هزینه CERB اعلام شد سوال‌های زیادی درباره این طرح وجود داشت. بزرگترین سوال این بود که چه کسانی واجد شرایط لازم برای دریافت آن هستند.

هر چند کمک‌هزینه‌های دوران کرونا در دسترس همه مردمند ولی این به معنای رایگان بودن آنها نیست. اگر کسی خودش انتخاب کرده که شغلش را کنار بگذارد، احتمالا دولت فدرال در آینده این کمک‌هزینه را از او پس خواهد گرفت.

حدود یک ماه قبل جاستین ترودو طرح CERB را معرفی کرد. هدف اولیه، پرداخت ماهانه ۲,۰۰۰ دلار برای کمک به کانادایی‌هایی بود که در پی شیوع کووید-۱۹ شغلشان را از دست دادند. اما در هفته‌های بعدی افراد دیگری مثل فریلنسرها، پیمانکارها، و افرادی که ساعات کارشان کم شده نیز به آن پیوستند.

در حال حاضر این پول در دسترس همه مردم است و دولت فدرال به صورت خودکار درخواست‌ها را تایید می‌کند.

اما معنای «در دسترس بودن» این نیست که همه واجد شرایط آن هستند. در آینده که شرایط درخواست‌دهنده‌ها بررسی شود، اگر کسی واحد شرایط نبوده باشد، دولت از او می‌خواهد که کمک‌هزینه را پس بدهد.

طبق محتوای وبسایت دولت فدرال، این بازپرداخت شامل حال افرادی می‌شود که «به انتخاب خودشان در این مدت کار نکرده‌اند.»

یعنی وقتی کسی به کارفرمایش می‌گوید که آماده حضور در محل کار نیست، یا از بازگشت به کار سر باز می‌زند، احتمالا در آینده مجبور به پس دادن کمک‌هزینه CERB می‌شود.

به بیان دیگر، کسانی واحد شرایطند که بیکار شدنشان نتیجهٔ تصمیم کارفرما یا شرایط خاص دوران کرونا باشد، نه نتیجهٔ تصمیم شخص خودشان.

بنابراین، اگر شما قادر به کارید و فرصت کار هم وجود دارد، ولی خودتان بیکاری را انتخاب می‌کنید، مزایای ماهانه دولت فدرال شامل حالتان نمی‌شود.

در ضمن اگر از رفتن به کار امتناع کنید، یا به دروغ بگویید که قادر به کار نیستید، نه فقط شرایط استفاده از CERB را از دست می‌دهید بلکه پتانسیل اخراج از کار را هم پیدا می‌کنید.

البته چند استثنا هم در این قانون وجود دارد. اگر ناتوانی شما از حضور در محل کار به خاطر بیماری کووید-۱۹ خودتان یا مراقبت از یک بیمار کووید-۱۹ باشد، یا مجبور به ماندن در خانه برای مراقبت از بچه‌ها یا سالمندان باشید، CERB در دسترس شما ست.

همچنین اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است و برای رفتن به محل کارتان احساس امنیت نمی‌کنید، باید یک نامه تایید از پزشکتان بگیرید تا مجاز شوید.

در آخر، اگر احساس می‌کنید که کارفرمای شما نمی‌تواند در محل کار شرایط ایمن و سالم برای کار را فراهم کند، می‌توانید رسما از کار خودداری کنید و مزایا را بگیرید. اطلاعات بیشتر اینجا آمده‌اند.

اگر قبلا برای CERB ثبت نام کرده‌اید، هر ماه باید دوباره درخواست بدهید تا مزایای شما تمدید شوند.

منبع: Narcity