Thursday, April 18, 2024
2.5 C
Calgary

کدام کنسول بهتر است، PS5 یا Xbox SX؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

سرانجام زمان عرضه PlayStation 5 و XBOX Series X فرا رسید و به همین مناسبت در این نوشتار به مقایسه دو کنسول پرداخته‌ایم تا ببینیم کدامیک ارزش پرداخت 449 دلار آمریکا را دارند.

کنسول‌های نسل جدید قدرت، سرعت و قابلیت‌های بصری حیرت‌انگیزی دارند و تقریبا در یک سطح قرار می‌گیرند. PS5 با طراحی نوآورانه‌اش به یک برج مدرن شباهت دارد و بزرگترین کنسول ساخت سونی در طول تاریخ محسوب می‌‌شود. Xbox XS نیز با ظاهر مکعبی به کیس‌های کامپیوتر شباهت پیدا کرده است.

هر دو بازی‌های کنسول نسل قبل را اجرا می‌کنند، با این تفاوت که PS5 تنها بازی‌های PS4 را پشتیبانی کرده و Xbox Series X تمام بازی‌‎های کنسول‌های قدیمی مایکروسافت تا Xbox 360 را اجرا خواهد کرد.

مشخصات فنی

PS5

پردازنده پلی‌استیشن جدید نسخه سفارشی نسل سوم AMD Ryzen می‌باشد. این پردازنده هشت هسته‌ای با معماری جدید Zen 2 و Navi graphics ساخته شده و سرعت پردازش 3.5 گیگاهرتز را دارد. کارت گرافیک استفاده شده نیز 36 واحد محاسبه‌گر داشته که با فرکانس 2.23 گیگاهرتز فعالیت کرده و قدرت 10.28TFLOPs را دارا است. این قطعات بعلاوه 16 گیگابایت رم GDDR6 پهنای باند 448 گیگ بر ثانیه را در اختیارتان می‌گذارند.

کنسول جدید سونی از رزولوشن 8K نیز پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این نرخ رفرش آن 120 هرتز بوده که تصاویر و حرکات را بسیار واضح نشان خواهد داد (در صورت استفاده از نمایشگر با پورت HDMI 2.1).

کنسول جدید قابلیت پخش سه‌بعدی صدا را در صورت استفاده از هدست دارد که به لطف استفاده از موتور جدید Tempest میسر شده است.

حافظه PS5 از نوع SSD با حجم 825 گیگابایت بوده که توان عملیاتی 5.5 گیگابایت بر ثانیه دارد. در نتیجه سرعت اجرای بازی‌ها کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

تکنولوژی جدید DualSense که جایگزین DualShock در کنترلر شده انواع گوناگون لرزش را در دستان شما ایجاد می‌کند. همین موضوع به توسعه‌دهندگان این امکان را داده تا تجربه جدیدی از تعامل با بازی‌ها بوجود آورند. کنترلرهای جدید شدیدا مورد تحسین قرار گرفته‌اند و یکی از برگ‌های برنده PS5 در برابر Xbox XS محسوب می‌شوند.

دکمه‌های ماشه‌ای کنترلر نیز قابلیت انطباق پیدا کرده‌‌اند و شرکت‌های بازی‌سازی می‌توانند میزان مقاومت آن‌ها را تغییر دهند. از این قابلیت می‌توان در بازی‌های شوتینگ و ماشه اسلحه‌ها به خوبی استفاده کرد.

کنترلر جدید دارای خروجی هدفون و میکروفون داخلی نیز هست و می‌توانید در صورت نداشتن هدفون از کنترلر برای ارسال پیام صوتی به دوستانتان استفاده کنید.

باید توجه داشت که کنترلرهای قدیمی قابلیت استفاده با PS5 را ندارند (در Xbox XS همچنان می‌توان از کنترلرهای قدیمی استفاده کرد).

Xbox XS

Xbox Series X از همان پردازنده سفارشی AMD با Zen 2 و معماری RDNA 2 (مشابه PS5) استفاده کرده و قدرتش در مقایسه با Xbox One X دوبرابر شده است. قدرت کنسول مایکروسافت 12TFLOPs می‌باشد و دارای 52 واحد محاسبه‌گر می‌باشد. پردازش گرافیکی در Xbox XS با فرکانس ثابت 1.825 گیگاهرتز انجام می‌شود و سازندگان بازی می‌توانند با غیرفعال کردن SMT به سرعت حیرت‌انگیز 3.8 گیگاهرتز نیز دست یابند.

کنسول مایکروسافت از رزولوشن 8K پشتیبانی می‌کند و نرخ رفرش آن در رزولوشن 4K رقم 120 هرتز می‌باشد (چنانچه نمایشگر شما پورت HDMI 2.1 داشته باشد). حافظه داخلی Xbox Series X از نوع SSD به ظرفیت 1 ترابایت بوده و می‌تواند زمان اجرای بازی را تا 40 برابر تسریع کند. حافظه رم استفاده شده در Xbox XS از نوع GDDR6 به حجم 16 گیگابایت است.

در کنترلر جدید دکمه اشتراک، دکمه‌های ماشه‌ای جدید و ضربه‌گیرهای بافتدار استفاده شده و به لطف ابعاد و ارگونومی بهتر، بیشتر به دل می‌نشیند.

یکی از قابلیت‎‌های جذاب کنسول مایکروسافت Smart Delivery نام دارد که به شما اجازه می‌دهد بازی خریداری شده برای کنسول نسل قبل که در آینده به دستتان خواهد رسید را بدون پرداخت هزینه اضافی به نسخه منطبق با Xbox SX ارتقا دهید. مثلا اگر Cyberpunk 2077 را برای Xbox One سفارش داده‌اید و نسخه ارتقا یافته آن را بر روی Xbox Series X دریافت خواهید کرد.

کنسول Xbox Series S نیز با قدرت و قیمت کمتر عرضه می‌شود.

مشخصات فنیXbox XS  اندکی از PS5 بهتر بوده و کلیه تجهیزات Xbox One قابلیت اتصال به کنسول جدید را دارا هستند. با اینحال کنترلر PS5 بسیار جذاب و آینده‌نگرانه است.

کنسول‌های سونی و مایکروسافت می‌توانند دیسک‌های 4K UHD Blu-ray را اجرا کنند.

عملکرد هر دو کنسول نیز بسیار بی‌صدا است.

بازی‌های انحصاری

بنا بر اعلام مایکروسافت بازی‌های Halo Infinite ازجمله Halo 6 دیگر تحت انحصار Xbox SX نخواهند بود. در حال حاضر بازی‌هایی چون Dirt 5، Yakuza: Like a Dragon و Assassin’s Creed Valhalla برای آن عرضه شده‌اند و بزودی بازی‌هایی چون Vampire: the Masquerade Bloodlines 2 و The Medium نیز به آن‌ها اضافه می‌شوند. لیست کامل بازی‌های تایید شده را در اینجا ببینید.

شایعاتی مبنی بر انحصاری شدن بازی The Elder Scrolls 8، Starfield و Doom Eternal برای Xbox XS نیز به گوش می‌رسند.

در مقابل بازی Astro’s Playroom بر روی تمام کنمسول‌های PS5 وجود دارد و می‌توانیدMarvel’s Spider-Man: Miles Morales، Demon’s Souls، Horizon: Forbidden West، Gran Turismo 7، Final Fantasy 16 و God of War Games را خریداری و اجرا کنید.

دارندگان PS5 با عضویت در Playstation Plus Collection می‌توانند بصورت رایگان به 20 عنوان از بهترین بازی‌های عرضه شده برای PS4 ازجمله God of War، Uncharted 4 و Bloodborne دسترسی داشته و آن‌ها را بر روی کنسول جدید اجرا کنند.

قابلیت‌های استریمینگ

با ورود گوگل و آمازون به دنیای بازی با معرفی Google Stadia و Amazon’s Luna شرکت‌های سونی و مایکروسافت با همکاری هم سعی کرده‌اند تکنولوژی‌های استریمینگ را به نسل جدید کنسول‌ها اضافه کنند.

در حال حاضر سرویس استریمینگ Project xCloud مایکروسافت عرضه شده و با عضویت در Xbox Game Pass Ultimate می‌توانید رایگان از آن استفاده کنید. با ورود EA Play به این پلتفرم گیمرهای بیشتری نیز به آن جذب خواهند شد.

باید منتظر معرفی Sony PlayStation Now در آینده نچندان دور باشیم تا قابلیت‌های استریم کردن به PS5 هم اضافه شوند.

قیمت و زمان عرضه

قیمت کنسول PS5 با دیسک درایو و قیمت نسخه دیجیتال (بدون دیسک درایو) بترتیب 449.99 و 399.9 دلار آمریکا می‌باشند.

از تاریخ 12 نوامبر هر دو نسخه PS5 در ایالات‌متحده، ژاپن، کانادا، مکزیک، استرالیا، نیوزلند و کره‌جنوبی عرضه می‌شوند. دیگر نقاط دنیا باید تا تاریخ 19 نوامبر صبر کنند.

کنسول Xbox SX و مدل ارزان‌تر Xbox Series S نیز از امروز به قیمت 449 و 299 دلار آمریکا عرضه خواهند شد.

نتیجه‌گیری

هر دو کنسول PS5 و Xbox SX قدرتمند بوده و شباهت‌های آن‌ها به مراتب بیشتر از تفاوت‌هایشان است. از آنجایی که برخلاف گذشته قیمت هر دو کنسول یکسان است علاقه‌مندان باید به فاکتورهایی چون طراحی ظاهری، بازی‌های انحصاری و خدمات گوناگون ارائه شده توسط شرکت‌ها توجه کنند.

در نهایت باید منتظر بود و دید شرکت‌های بازی‌سازی چگونه از قابلیت‌های خارق‌العاده کنسول‌ها بهره خواهند برد.

منبع: techradar