Friday, March 29, 2024
-5.3 C
Calgary

استفادهٔ روز افزون دولت کانادا از رایانش ابری با کمک مایکروسافت و آمازون

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دولت کانادا تلاش بی‌وقفه‌ای دارد تا با کمک مایکروسافت و آمازون از خدمات رایانش ابری و ذخیره‌سازی ابری، استفاده بیشتری کند و به نظر مدیر فروش‌های دولتی در کمپانی مایکروسافت، آقای پیتر ملانسون، این حرکت نشانگر یک اعتماد عظیم به امنیت خدمات ابری است.

او می‌گوید: «اینجا داریم درباره چیزهایی مثل داده‌های داخلی دولت‌ها صحبت می‌کنیم… مثل سیستم‌های منابع انسانی و سیستم‌های مالی که اهمیت زیادی دارند.»

این موارد از نظر وزارت دادگستری کانادا در زمرهٔ طبقه‌بندی حفاظت‌شدهٔ کلاس B قرار می‌گیرند، به این معنی که «افشای بدون اجازهٔ آنها می‌تواند باعث آسیب رسیدن به افراد، سازمان‌ها و دولت شود.» مواردی مثل اطلاعات پزشکی، اطلاعات وکیل-مُوَکل، اطلاعات پرونده‌های قضایی، اطلاعات محرمانهٔ دریافتی از سازمان‌ها و اداراتِ دولت‌های خارجی.

انتقال این داده‌ها به فضای ابری بخشی از سیاست اولویت‌دهی به خدمات ابری در دولت کانادا ست. در سال ۲۰۱۷، دولت فدرال انتقال داده‌های طبقه‌بندی‌نشده به این فضا را شروع کرد و هدف این بود که در نهایت داده‌های کلاس B را هم در چنین فضایی نگهداری کند.

هر شرکتی که به دنبال امضای این نوع قراردادهای ذخیره‌سازی باشد باید کیفیت و امنیت بسیار بالایی را ارایه کند. به گفتهٔ آقای ملانسون، مرکز امنیت سایبری کانادا ۴۶۹ معیار امنیتی تعریف کرده است که مایکروسافت و بقیه باید آنها را رعایت کنند.

«دولتی‌ها می‌خواهند قبل از انتقال این داده‌های حساس به فضای ابریِ ما، مطمئن شوند که همه معیارها رعایت شده‌اند.»

جای تعجب نیست که مرکز امنیت سایبری کانادا (SCC) برای ذخیره‌سازی داده‌های کلاس B دو سرویس اَژور (Azure) مایکروسافت و AWS آمازون را انتخاب کرده است.

در آوریل ۲۰۱۹، سازمان خدمات اشتراکی کانادا (SSC) قراردادی با مایکروسافتِ کانادا امضا کرد تا کارمندانش به مایکروسافت ۳۶۵ دسترسی پیدا کنند. در ۸ آگوست هم قرارداد تامین زیرساخت ابری با AWS و Azure به امضا رسید. آمازون و مایکروسافت قراردادهای دیگری هم با دولت کانادا دارند که به ذخیره‌سازی اطلاعات غیرمحرمانه مربوط می‌شود.

با اینکه کانادا زمان بیشتری را به تحقیق درباره امنیت این سرویس‌ها اختصاص داد، ولی اکنون در حال انتقال داده‌ها و استفاده از رایانش اَبری است که این دولت را در ردیف دولت‌هایی مثل استرالیا، نیوزیلند، بریتانیا و ایالات متحده قرار می‌دهد.

شان بورگالت از آژانس اطلاعاتی کانادا با تاکید بر اهمیت امنیت می‌گوید:

«خدمات ابری عمومی در ضعیف‌ترین روزهای خود بهتر و امن‌تر از راهکارهای داخلی دولت‌ها هستند. AWS الآن بیش از ۵,۰۰۰ سازمان دولتی در سرتاسر دنیا را به عنوان مشتری دارد که از خدمات ابری‌اش برای کلاس‌های محرمانهٔ مختلفی استفاده می‌کنند…برخی حتی داده‌های فوق محرمانه را روی این سرویس نگه می‌دارند.»

منبع: Ottawa Citizen