Tuesday, April 23, 2024
2 C
Calgary

تظاهرات جهانی و حمایت از کشاورزان معترض در هند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در هر شهری از کانادا، ایالات متحده آمریکا، انگلستان، استرالیا – یا هر کشوری که دارای جمعیت پنجابی یا هندی باشد، ممکن است چندین تجمع اتومبیل یا تظاهرات را در مرکز شهر مشاهده کرده باشید. تا زمانی که برای خواندن علائم متوقف نشوید یا با معترضان صحبت نکنید، ممکن است مشخص نباشد که شما شاهد یک نمود محلی از یک پدیدۀ جهانی هستید.

هندی‌های خارج از هند و افراد با ریشه هندی در سرتاسر جهان، در حال تظاهرات در اعتراض به یک قانون جدید هستند که کشاورزان هند را بیش از حد تضعیف می‌کند، آنها را از حقوق شهروندی محروم کرده و تحت سلطه درمی‌آورد. این تظاهرات در حمایت از کشاورزان و 250 میلیون شهروند هند بوده است که درگیر بزرگترین اعتراض تاریخ بشریت شده‌اند.

در کانادا، هر رهبر مهم حزب – جاستین ترودو، ارین اوتول و جگمیت سینگ – در حمایت از اعتراضات کشاورزان هند صحبت کرده‌اند که خود امید به یک حل و فصل سریع و صلح آمیز است. در حالیکه کشاورزان در حال راهپیمایی به سمت پایتخت بوده‌اند، هند نیروهایش را جمع می‌کرده است. محاصره‌هایی انجام پذیرفته است، برخی جاده‌های بزرگراه برای مختل کردن راهپیمایی گود برداری و تخریب شده‌اند و در بسیاری از موارد، روی معترضان آب پاشیدند– این راهپیمایی از ترکیب چندین نسل، از کودکان تا افراد مسن، که مستقیماً از خانواده‌های تحت‌تأثیر بودند، تشکیل شده است.

در همین حین، با ایجاد ترافیک در شهرهای بزرگ خارج از هند و اعتراض جمعیت در مقابل کنسولگری‌های هند، برخی این سؤال را مطرح کرده‌اند که چرا باید در این کشورها مسئله‌ای از یک کشور دیگر که در آن سوی جهان قرار دارد، ایجاد شود.

بیشتر این تفسیر را می‌توان به عنوان بیگانه‌ستیزی ظریف و پنهان تشخیص داد، در حالی که سردرگمی عمومی نیز در مورد اینکه چرا هر کسی در اینجا باید به این مسئله اهمیت دهد وجود دارد. می‌توان اینطور توضیح داد که از میلیون‌ها آسیایی جنوبی که در آمریکای شمالی زندگی می‌کنند بخش قابل توجهی از هند مهاجرت کرده‌اند یا از آن تبارند. پیوندهای خانوادگی و ارتباط با زمین و روستاهای موروثی وجود دارد که از نسل‌های پیش تا کنون منتقل شده‌ است.

https://twitter.com/SaffronStudios/status/

فراتر از روابط بین جمعیت و تاریخ، یک ضرورت اخلاقی برای ما وجود دارد که باید از آنچه اتفاق می‌افتد و بر جهان تأثیر می‌گذارد آگاه باشیم. ما از نزدیک انتخابات ایالات متحده را تماشا کردیم، زیرا می‌دانیم نتیجۀ آن بر زندگی همۀ ما تأثیر می‌گذارد. به همین ترتیب، کشاورزان خانوادۀ پنجاب بیشترین موضع را با بقیۀ کشاورزان هند و به صورت غیرمستقیم با کشاورزان کوچک در همۀ جای جهان دارند.

کشاورزی تجاری در هند بسیار بزرگ است و از طریق جهانی‌سازی، شرکت‌های عظیم یکپارچه‌ای به وجود آمده‌اند که قدرت بی‌اندازه‌ای در آن سوی مرزها دارند و بر نحوۀ رشد و تحویل غذا در سراسر جهان تأثیر می‌گذارند. این موضوع نه تنها برای هند بلکه برای کل بشریت می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای داشته باشد.

بیشتر تولیدات کشاورزی هند توسط صاحبان زمین‌های کوچک انجام می‌شود که بیشترین تمرکز آن در پنجاب است – ایالتی که مدتهاست سبد نان هند به حساب می‌آید. اخیراً قوانین جدیدی وضع شده است كه که می‌تواند یک عمل چند صد سالۀ تجارت کشاورزی در هند را پشت سر بگذارد.

در حال حاضر کشاورزان قادر به کشت محصولات خود و فروش به کارگزاران در بازار هستند که به پنجابی به آرتیا معروف است. برای ثبات و حمایت از تولید محصولات کشاورزی، حداقل قیمت پشتیبای (MSP)  برای محصولاتشان تضمین شده است. بعلاوه، کشاورزان می‌توانند در سطح محلی با آرتیا تجارت کنند و به سرعت مبلغ محصولات خود را دریافت کنند و قادر به مذاکره و تعیین شرایط مناسب‌تر برای تأمین نیازهای‌شان هستند.

با این وجود، همۀ اینها در حال پایان یافتن است. قوانین جدید کشاورزی که توسط حزب حاکم BJP اعلام شده است، احتمالاً MSP و همچنین آرتیا – واسطه‌ها – را که در حال حاضر به عنوان سازندۀ بازار در تهیه محصولات و فروش به خریداران کار می‌کنند، حذف می‌کند. این لایحه جدید به زبان‌هایی ارائه شده است که از کارآیی و توانمندی صحبت می‌کند و «واسطه» را از بین می‌برد. گویا به این معنی است که کشاورزان می‌توانند با فروش مستقیم محصولاتشان به خریداران سود بیشتری بدست آورند.

واقعیت این است که تنها قدرت جمعی که کشاورزان هند داشته‌اند از طریق آرتیا به وجود آمده است. با حذف لایه میانی در بازار، آنچه باقی می‌ماند یک عدم تعادل گسترده در قدرت میان خریدار و فروشنده است. مقیاس این عدم تعادل در قدرت اینگونه است که شما بخواهید در حیاط پشتی خانۀ شخصی‌تان گوجه‌فرنگی کشت کنید و سپس بخواهید شرایطی را برای فروش گوجه فرنگی به Whole Foods (فروشگاه زنجیره‌ای خرده‌فروشی) القا کنید.

در این سناریو شما کاملاً در معرض توجه شرکت‌های بزرگ قرار خواهید داشت و اگر کل زندگی شما به این امر وابسته باشد، در یک موقعیت فوق‌العاده مبهم و بدون هیچگونه مراجعه قانونی قرار خواهید گرفت.

این عدم توازن قدرت در قوانین جدیدی که تصویب شده به عنوان اولین گام در جهت منافع شرکت‌های بزرگ شناخته می‌شود که باعث کاهش قیمت محصولات شده و کشاورزان مستقل را از زمین خود بیرون می‌راند و شرکت‌های عمده‌فروشی کشاورزی را در هند تحت تأثیر قرار می‌دهد.

ما در یک اقتصاد جهانی زندگی می‌کنیم و بیشتر آن چیزی که شما مصرف می‌کنید از جای دیگری حاصل می‌شود. بنابراین، اگر می‌بینید که تظاهراتی در شهر شما اتفاق می‌افتد لطفاً بدانید و آگاه باشید که این افراد در مورد مشکلات فرقه‌ای یک سرزمین دور مشاجره نمی‌کنند.

این معترضان برای حمایت و قدرت بخشیدن به کشاورزان، تولیدکنندگان، کارگران بسیار در مزارع کوچک هند و سراسر جهان، افرادی که غذایی که می‌خورید را مهیا می‌کنند، با یکدیگر متحد شده‌اند.

برای هر کسی که علاقه‌مند به حمایت از این جنبش است، بهترین کاری که همۀ ما می‌توانیم انجام می‌دهیم اطمینان از روشن کردن وضعیت دشوار این کشاورزان و گسترش دادن پیام وحدت و عدالت آنها است. اگر با کاروانی از معترضین روبه‌رو شدید یا محتوای هشتگ #FarmerProtest یا #FarmerProtestChallenge را به اشتراک بگذارید و لطفاً حمایت خود را اعلام کنید. از آنجا که اعتراضات در هند یک جنبش مردمی گسترش یافته با مرکزیت دهلی است هیچ راهی برای اهدای کمک مستقیم یا حمایت از مردم منطقه وجود ندارد. با این وجود کشاورزان هندی به ما این موضوع را نشان دادند که تا وقتی سنت و معیشت آنها ازشان گرفته نشده است، می‌توانند از خودشان مراقبت کنند.

منبع: dailyhive