Thursday, April 18, 2024
1.6 C
Calgary

بحث واکسن و اقتصاد، انتخابات احتمالی سال ۲۰۲۱ را شکل می‌دهند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

با وجود نظر رهبران سیاسی کانادا درباره عدم برگزاری انتخابات به این زودی‌ها، به نظر می‌رسد حقیقت چیز دیگری است و شاید ۲۰۲۱ آبستن یک انتخابات زودهنگام باشد.

فعلا سیاسیون از ضرورت عبور از بحران کووید-۱۹ می‌گویند و خواستار اطمینان از تامین و توزیع سریع واکسن در سرتاسر کشورند.

اما به موازات این خواستهٔ سیاسی مشترک، بحث زیادی پیرامون اثر مخرب این پندمی بر اقتصاد هست و به نظر می‌رسد در انتخابات بعدی، راهکارهای بهبود اقتصادی بحث اصلی مناظرات باشند.

در زیر به موقعیت احزاب مختلف در فضای سیاسی ۲۰۲۱ کانادا می‌پردازیم.

لیبرال ها

نخست وزیر جاستین ترودو استراتژی خود برای اقتصاد کانادا را در سخنرانی سالانه‌اش اعلام کرد. او بودجه ۲۰۲۱ را با اولویت دادن به ترمیم و رشد اقتصاد ارایه می‌کند.

اما از آنجایی که ترودو، رییس یک دولت اقلیت است شعارِ build back better او تنها در صورتی دست یافتنی خواهد بود که حمایت دیگر احزاب را پشت سر داشته باشد.

اینکه لیبرال‌ها تا اینجا دوام آورده‌اند به لطف حمایت نیودمکرات‌ها است که رای اعتماد به کابینه داده‌اند و پشت آن ایستاده‌اند.

چنانچه ترودو برای تشکیل دولت اکثریت قصدِ برگزاری انتخابات داشته باشد —که بر اساس نظرسنجی‌ها شاید چنین تصمیمی هم بگیرد— ممکن است حزب NDP حمایتش را از او پس بگیرد و در این صورت دولت فعلی‌اش سقوط خواهد کرد.

با این حال اشتباهات سیاسی ارین اوتول —رییس حزب محافظه کار— که او را یک راستگرای افراطی نشان می‌دهند، می‌تواند در انتخابات بعدی دست بالاتر را به لیبرال‌ها بدهد.

اخیرا لیبرال‌ها در کمپین ایمیلی‌شان که در آن نظرات اوتول را برجسته کردند، یکی از قوی‌ترین هفته‌های خود از کمپین ۲۰۱۹ به این سو را داشتند و کمک‌های مالی بسیاری جذب کردند.

محافظه کارها

هدف محافظه‌کارها در انتخابات بعدی، به دست گرفتن دولت خواهد بود.

مسیر آنها برای رسیدن به پیروزی فقط یک چیز است: قانع کردن مردم به اینکه مدیریت دولت لیبرال در پندمی کووید-۱۹ افتضاح بوده است.

رهبر جدید محافظه‌کارها آقای ارین اوتول که در آگوست ۲۰۲۰ این مقام را به دست آورد، باید خودش را بهتر به مردم کانادا معرفی کند. در حالی که ترودو روزهای آخر سال ۲۰۲۰ را به مصاحبه با رسانه‌های برجسته اختصاص می‌دهد، اوتول از شلوغکاری پرهیز کرده و بر بازیگرهای محلی متمرکز شده است.

هدف اوتول گسترش دامنه نفوذ حزبش به گروه‌های جمعیتی جدید است تا رای آنها را با پایگاه سنتیِ محافظه‌کارها ترکیب کند.

به این منظور او هم باید تقاضاهای بازیگران اصلی حزب را جامهٔ عمل بپوشاند و هم خودش را به رای‌دهندگان جدید نیز نزدیک کند—ماموریتی سخت.

اینها دو هدف اصلی او در آستانهٔ مجمع مجازی حزب هستند.

حمایت یا مخالفت اوتول با لوایح ارجاعی به مجلس، نشان خواهد داد که مسیر این حزب به کدام سو است. به خصوص باید دید که برگزارکنندگان کمپین ضد-سقط جنین در مجمع سالانه حزب چطور خواسته‌های خود را جلو خواهد برد.

نیودمکرات ها

امسال لیبرال‌ها کاملا به استقبال ایده‌های NDP برای اداره کشور رفتند: برای مثال Pharmacare، مرخصی به دلیل بیماری، و حذف سود وام‌های دانشجویی حالا بخشی از بستهٔ سیاستگذاری دولت ترودو هستند.

رهبر NDP آقای جاگمیت سینگ به وضوح گفته که دولت ترودو باید زودتر به این قول‌ها عمل کند تا حمایت حزبش را از دست ندهد، اما خواسته‌های دیگری از جمله افزایش مالیات بر اَبَرثروتمندان را نیز روی میز گذاشته است.

NDP با اینکه حمایت لیبرال‌ها را در لایحه واکنش به پَندمی به دست آورد، ولی بده-بستان سیاسی در مقابل رای مربوط به رسوایی WE Charity باعث تعجب بسیاری از ناظران شد.

NDP همیشه خودش را در قله اخلاق نشان می‌دهد و در مرکز استراتژی سیاسی‌اش، لیبرال‌ها را «رفقای فاسد ثروتمندان» نشان می‌دهد.

سینگ می‌گوید که ستارهٔ قطبی‌اش منافع مردم کانادا ست ولی اینکه چقدر اعضای حزبش همراهی او با دولت لیبرال را تحمل خواهند کرد، معلوم نیست.

ضمن اینکه در سال ۲۰۲۱ حزب نیودمکرات بدهی ۱۰ میلیون دلاری خود مربوط به انتخابات ۲۰۱۹ را تسویه خواهد کرد که امکان تمرکز بر تلاش‌های بعدی را ممکن می‌سازد.

بلوک کبکوا

حزب بلوک کبکوا مثل دیگر رقبا به دنبال پیروزی در کل کشور نیست و اتفاقا تشکیل یک دولت اقلیت توسط دیگر احزاب به شرط کسب تعداد مناسبی از کرسی‌های مجلس توسط این گروه سیاسی، نتیجهٔ مناسبی است.

این پَندمی روابط دولت‌های استانی با دولت فدرال را در فشار زیادی گذاشته و این می‌تواند به کمک بلوک کبکوا آید تا با کسب کرسی‌های بیشتر، منافع مردم این استان را برجسته‌تر کند.

ایو-فرانسوا بلانش، رهبر این حزب اخیرا در یک کنفرانس خبری لیبرال‌ها را متهم کرد که از این پَندمی برای گسترش اختیارات دولت مرکزی و به حاشیه راندن دولت‌های استانی استفاده کرده‌اند.

این حزب موفقیت‌هایی نظیر کمک مالی به صنایع عرضه‌کننده کالا و حمایت از بازپرداخت پول بلیت هواپیما به مسافرین ناتوان از سفر در بحبوحه پندمی را جزو موفقیت‌های خود می‌داند.

بلوک کبکوا هنوز مخالف استراتژی ملی مورد نظر لیبرال‌ها برای اداره خانه‌های سالمندان است و آن را ناقض تمرکززدایی می‌داند.

رقیب اصلی بلوک کبکوا در انتخابات احتمالی ۲۰۲۱ حزب محافظه‌کار است که همچنان خود را بهترین گزینه برای آوردن تغییر به کبک می‌داند. از این منظر، بلوک کبکوا نیز مثل لیبرال‌ها از حمله به ارین اوتول دریغ نخواهد کرد.

گرین پارتی

سبزهای کانادا سال‌ها است که به دنبال یک موفقیت خیره کننده در انتخابات هستند تا برنامه‌های جدی‌تری را در زمینه تغییرات اقلیمی اجرا کنند، اما تاکنون نتوانسته از این تلاش‌ها حمایت لازم برای کسب کرسی‌های بیشتر در مجلس را به دست آورد.

اکنون گرین پارتی فقط ۳ کرسی در مجلس دارد و رهبر آن خانم آنامی پاول هم در مجلس کرسی ندارد.

در ماه‌های آینده او باید خود را به یک چهرهٔ شناخته‌شده تبدیل کند اما این کار بدون حضور در مجلس، سخت است.

او در حال حاضر مشغول تقویت جایگاهش در حلقه‌های رسانه‌ای است و کنفرانس‌های خبری منظمی دارد اما به نظر می‌رسد فقط مناظره‌های انتخاباتی در کنار دیگر رهبران احزاب، او را به معروفیت مناسبی برساند.

شاید رویکرد سبزِ لیبرال‌ها برای بازسازی اقتصاد پس از کووید-۱۹ بتواند توجه‌های بیشتری را به گرین پارتی جلب کند.

منبع: Global News