Friday, April 19, 2024
-5.2 C
Calgary

شورش، آتش‌افزوری و تخریب مغازه‌ها در تظاهرات ضدقرنطینهٔ مونتریال

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دیشب در تظاهراتی بزرگ در منطقهٔ مونتریال قدیم، آشوبگران در اعتراض به برقراری دوبارهٔ حکومت نظامیِ شبانه در کبک، شیشهٔ فروشگاه‌ها را شکستند و در خیابان‌ها آتش افروختند.

گروهی که ابتدا در میدان Place Jacques-Cartier گرد هم آمده بودند و شعارهایی مثل «آزادی برای نسل جوان» سر می‌دادند، خیلی زود روی به خشونت آوردند. ابتدا سطل‌های زبالهٔ شهری را به آتش کشیدند و سپس شیشهٔ فروشگاه‌های نزدیک را شکستند.

پلیس ضد شورش خیلی زود وارد عمل شد و گلوله‌های گاز اشک‌آور به سمتشان پرتاب کرد.

ساعت ۹ و ۴۵ دقیقهٔ شب، دیگر معترضی در صحنه باقی نبود ولی خرابی زیادی از خود به جا گذاشته بودند. به گفتهٔ سخنگوی پلیس مونتریال، ساعت ۱۰ و ۱۵ دقیقه شب، تظاهرات تمام شده بود.

جزئیاتی از دستگیری افراد یا جریمه آنها منتشر نشده است.

مالک Rooney در خیابان نوتردام تصاویری از خسارات فروشگاهش را در اینستاگرام منتشر کرده و زیر آن نوشته:

«مردم از تصمیم دولت استانی برای منع رفت‌و‌آمد شبانه عصبانی‌اند و تلافی‌اش را سر کسب‌و‌کارهای کوچک در آورده‌اند. بعید می‌دانم این [خشونت‌ها] کمکی بکند.»

از همین شنبه، در دو شهر مونتریال و لاوال منع رفت‌و‌آمد به جای ۲۱:۳۰ از ساعت ۲۰ (هشت شب) شروع می‌شود. کبِک هفتهٔ قبل با افزایش بیماران کووید-۱۹ روبرو شد و هر روز ۱,۱۰۰ مبتلای جدید گزارش می‌شود. پیش‌تر آمارها در کبِک به ثبات نسبی رسیده بود.

به دنبال جهش آمارها، هفتهٔ قبل تغییر در ساعات منع رفت‌و‌آمد توسط نخست وزیر کبک، فرانسوا لگالت اعلام شد که آن را تمهیدی برای جلوگیری از انفجار تعداد مبتلایان اعلام کرده بود.

پزشکان می‌گویند که در موج دومِ پندمی جوان‌های بیشتر و بیشتری به کووید-۱۹ گرفتار می‌شوند و این بسیار خطرناک است.

تظاهرات دیشب یک روز پس از تظاهرات دیگری بود که علیه الزامات بهداشتی جدید نظیر ماسکِ اجباری در محیط‌های عمومی و حضورِ نوبتی در مدارس کبک، بر پا شد.

حداقل یک حساب اینستاگرام فراخوان تظاهرات در شب دوم را اعلام کرده است ولی به نظر می‌رسد پلیس شرایط را تحت کنترل بگیرد.

آشوبگران ویترین برخی مغازه‌ها در مونتریالِ قدیم را شکستند.

Image

خیابان‌ها پس از پایان آشوب به این شکل بود.

Image

منبع: CTV News