Friday, March 29, 2024
-5.3 C
Calgary

گونه‌های مختلف کووید-۱۹ در صدها پرواز ورودی به کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

از زمان اجرای قانون فدرال مبنی بر قرنطینه اجباری در هتل، بیش از ۲۰۰۰ مسافری که به کانادا بازگشته‌اند جواب تست کووید-۱۹ مثبت داشته‌اند و بیش از یک چهارم از آنها به گونه‌های مختلف و نگران‌کننده این ویروس مبتلا بوده‌اند.

آژانس بهداشت عمومی کانادا به مطبوعات کانادا داده‌هایی را ارائه کرده است که نشان می‌دهد بین ۲۲ فوریه و ۲۲ آوریل، ۵۵۷ مسافر هوایی بین‌المللی مبتلا به گونه‌های نگران‌کننده بوده‌اند.

بیشتر این افراد – ۵۱۸ مورد – به نوع B.1.1.7 که اولین بار در انگلستان شناسایی شد مبتلا بودند که گونه رایج در کانادا است. آزمایش ۲۷ مسافر دیگر از نوع B.1.351 که برای اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد و نیز 12 مورد از نوع P.1 که در برزیل شناسایی شد، مثبت بوده است.

هنگامی جهش‌های ویروس تایید می‌شود که ویروس بتواند به راحتی گسترش پیدا کند، باعث بیماری شدیدتری شود و یا نسبت به روش‌های درمان‌ شناخته‌شده یا واکسن‌ها مقاوم باشد، این ویروس تبدیل به «گونه نگران‌کننده» می‌شود.

در حال حاضر تقریباً ۹۵،۰۰۰ مورد B.1.1.7 تأیید شده است و همچنین ۵۷۸ مورد B.1.351 و بیش از ۲،۰۰۰ مورد P.1 در کشور وجود دارد.

تعداد زیادی از احزاب و دولت‌های استانی از اتاوا درخواست می‌کنند که اقدامات بیشتری را برای جلوگیری از ورود کووید-۱۹ از طریق مسافران کانادا انجام دهد.

داگ فرد نخست وزیر انتاریو نیز برای جلوگیری از پر شدن تخت‌های ICU از گونه‌های جدید کووید-۱۹ از دولت فدرال درخواست کرد تا سفرهای غیرضروری به کانادا را متوقف کند.

هفته گذشته، پس از فرود تعداد بسیاری هواپیما، با مبدا هندوستان و پاکستان، که حامل افراد مبتلا به گونه جدید بودند، کانادا به مدت یک ماه پروازهای این دو کشور را ممنوع کرد.

اقداماتی فراتر از اقدامات مرزی

چهل و سه پرواز از هند، ۲۹ پرواز از ایالات متحده، ۳۰ پرواز از اروپا و ۱۷ پرواز از امارات متحده عربی انجام شده است. فقط یک پرواز متعلق به پاکستان بوده شده است.

متخصصان اپیدمیولوژی معتقدند بستن مرزها راهکار مناسبی است اما برای جلوگیری از گسترش کووید-۱۹ به اقداماتی بیش از بستن مرزها نیاز است. به اعتقاد آنها آزمایش سریع و ردیابی ارتباطات حضوری فرد امری ضروری است.

وجود شکاف اطلاعاتی

از مارس ۲۰۲۰ قانون قرنطینه دو هفته‌ای برای مسافران ورودی بین‌المللی در اتاوا اجرا شد. اما ار ۲۲ فوریه این دو هفته به سه روز قرنطینه در هتل کاهش یافت. با مشاهده گونه‌های نگران‌کننده، کانادا از مسافران نتیجه آزمایش منفی کووید-۱۹ را در سفرهای زمینی و هوایی درخواست کرد.

بهداشت کانادا نتوانسته است داده‌هایی که نشان دهد چه تعداد از مسافران پس از خروج از قرنطینه هتل جواب آزمایششان مثبت بوده است را ارائه دهد. همچنین نمی‌تواند به نتایج آزمایش هیچ یک از ۲۹۷ نفری که به دلیل ترک قرنطینه هتل ۳۰۰۰ دلار جریمه پرداخت کرده‌اند دست یابد.

کشورهای دیگر چه کردند

با وجود اینکه استرالیا، نیوزیلند، سنگاپور و کره جنوبی، همگی نرخ کووید-۱۹ بسیار پایین‌تری نسبت به کانادا دارند مسافران را دو هفته کامل پس از ورود قرنطینه می‌کنند.

سوزان گالیور، متخصص اپیدمیولوژیک در تحقیقات بالینی NewLab در سنت جان می‌گوید: مسافرانی که وارد کانادا می‌شوند باید برای محافظت از خود و مردم به‌طور کامل تحت نظارت قرار بگیرند. این افراد اگر در قرنطینه بیمار شوند خیلی سریع‌تر تحت درمان قرار می‌گیرند.

نخست‌وزیر جاستین ترودو از سیاست‌های دولت به عنوان یکی از قدرتمندترین سیاست‌ها در جهان دفاع می‌کند و می‌گوید بیشتر این مسافران کانادایی هستند و نمی‌توان از ورودشان به کشور جلوگیری کرد. وی در ادامه گفت کمتر از ۲٪ از موارد ابتلا در کانادا به مسافران یا فردی که با آنها در تماس بوده است مرتبط می‌شود.

با این وجود پزشکان معتقدند ورود افراد آلوده به گونه‌های جدید باعث انتشار آن گونه در کشور می‌شود.

گالیور به اقدامات سریعی اشاره می‌کند كه باعث توقف شیوع گونه B.1.1.7 در نیوفاندلند در فوریه شد. نوا اسکوشیا نیز روز چهارشنبه، یک روز پس از ثبت رکورد ۹۶ مورد در استان یک قرنطینه سراسری در استان اجرا کرد.

استرالیا نیز همین طور است. اخیراً پرت و یک منطقه در همسایگی آن پس از گزارش تنها ۲ مورد ابتلا، قرنطینه سه روزه اعلام کرد. این شکل قرنطینه بارها در استرالیا اتفاق افتاده است که باعث شده کمتر از ۳۰،۰۰۰ مورد ابتلا به کووید-۱۹ در این کشور تأیید شود، چیزی حدود ۱۱۷ نفر از هر ۱۰۰،۰۰۰ نفر.

در کانادا ۱،۲ میلیون مورد ابتلا وجود دارد که چیزی حدود ۳،۲۰۰ نفر در هر ۱۰۰،۰۰۰ نفر می‌شود.

 

منبع: Cbc