Friday, April 19, 2024
-1.2 C
Calgary

احتمال تزریق دوزهای متفاوت واکسن‌ کووید-۱۹ در کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دکتر ترسا تام رئیس سازمان بهداشت عمومی کانادا معتقد است با توجه به اینکه چندین استان تزریق واکسن AstraZeneca را به دلیل مشاهدهٔ عارضهٔ جانبی لخته ‌شدن خون متوقف کرده‌اند، کانادا می‌تواند در طی چند ماه آینده انواع مختلف واکسن کووید-۱۹ را ترکیب کند.

دکتر ترسا تام، مقام ارشد بهداشت عمومی کانادا، در یک برنامه تلویزیونی با نام  Get the Facts on the Vax که در شبکهٔ CTV News پخش می‌شود حضور پیدا کرد. دکتر تام در پاسخ به این سؤال که آیا کانادایی‌هایی که قبلاً یک دوز AstraZeneca دریافت کرده‌اند برای دوز دوم واکسن خود در تابستان نوع واکسن دیگری دریافت می‌کنند گفت: «این احتمال وجود دارد زیرا در این صورت روند بعدی توزیع واکسن آسان‌تر می‌شود.»

نظرات تام براساس نتایج اولیه یک تحقیق در انگلستان است که نشان می‌دهد دریافت یک دوز واکسن کووید-۱۹ Pfizer و یک دوز واکسن AstraZeneca بی‌خطر است، ولی امکان مشاهدهٔ عارضهٔ جانبی خفیف و نادر نیز وجود دارد.

نتایج اولیه این تحقیق که در ژورنال Lancet در روز چهارشنبه منتشر شد با بررسی ۸۰۰ نفر که واکسن Pfizer و AstraZeneca را دریافت کرده بودند به دست آمده است. محققان پس از بررسی این افراد دریافتند که عوارض جانبی جزئی از جمله تب و خستگی در افرادی که دوز دوم واکسن قبلی را دریافت کرده‌اند یکسان است. با این وجود میزان اثربخشی واکسن ترکیبی کووید-۱۹ اندازه‌گیری نشده است.

چندین استان از جمله انتاریو، آلبرتا، منیتوبا، ساسکاچوان و نوا اسکوشیا تزریق واکسن AstraZeneca را پس از مشاهدهٔ موارد نادر لخته شدن خون که به «ترومبوسیتوپنی ایمنی ترومبوتیک ایمنی ناشی از واکسن» (VITT) شهرت دارد متوقف یا محدود کردند.

تخمین زده می‌شود که از هر ۲۵۰،۰۰۰ نفری که واکسن AstraZeneca را دریافت کرده‌اند یک نفر درهر ۱۰۰،۰۰۰ نفر دچار عارضهٔ VIIT می‌شوند.

با وجود نگرانی‌ها، تام گفت واکسن AstraZeneca بی‌خطر است و هر شخصی که این واکسن را دریافت کرده باشد کار درستی انجام داده است.

او در ادامه افزود: «این واکسن توسط بهداشت کانادا تأیید شده و دارای مجوز است. به بیانی دیگر، این واکسن کاملاً ایمن و بسیار موثر است و اینکه در میلیون‌ها انسانی که در سرتاسر دنیا این واکسن را دریافت کرده‌اند شاهد عوارض جانبی بسیار نادر باشیم، موضوع عجیبی نیست.»

دکتر مارلا شپیرو متخصص بهداشت و پزشکی CTV News گفت که از شنیدن صحبت‌های دکتر تام در خصوص ترکیب واکسن‌های کووید-۱۹ تعجب نکرده است. به عقیدهٔ او ترکیب واکسن‌ها با اینکه بی‌خطر است اما در حد حدس و گمان بوده و  نیازمند تحقیقات علمی بیشتری است.

 

منبع: CtvNews