Friday, March 29, 2024
-6.5 C
Calgary

توییت ایلان ماسک اینبار موجب سقوط بیت‌کوین شد!

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بگفته ایلان‌ ماسک مدیرعامل تسلا، این شرکت از تصمیم خود مبنی بر فروش اتومبیل با ارز بیت‌کوین، عقب‌نشینی کرده است.

او در یک توییت گفت: ما نگران افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی در فرایند استخراج بیت‌کوین و تبادل آن هستیم. در این میان مصرف زغال‌سنگ، که از آلوده‌ترین سوخت‌هاست، دغدغه اصلی بشمار می‌رود.

ماسک افزود: ایده ارزهای دیجیتال از بسیاری جهات عالیست و تسلا به آینده آن‌ امیدوار دارد. با اینحال نمی‌توانیم با هزینه‌های زیست‌محیطی آن کنار بیاییم.

ماسک تاکید کرده که شرکت تسلا هیچ بیت‌کوینی را نخواهد فروخت و قصد دارد پس از تامین انرژی‌های پایدارتر برای استخراج، از ذخایر بیت‌کوین بمنظور تبادلات مالی استفاده کند.

او خاطرنشان شد که تسلا بدنبال استفاده از دیگر ارزهای دیجیتال، که به کمتر از یک درصد انرژی مصرفی بیت‌کوین نیاز دارند، می‌گردد.

ماه گذشته ایلان ماسک با انتشار یک توییت، خبر استفاده از بیت‌کوین بعنوان روش پرداخت برای محصولات تسلا را، اعلام کرد.

بگفته CoinMarketCap بیت‌کوین ارزشمندترین ارز دیجیتال محسوب می‌شود. هم‌اکنون بیش از 18.7 میلیون بیت‌کوین استخراج شده که هرکدام از آن‌ها بیش از 50 هزار دلار قیمت دارند.

استخراج بیت‌کوین

فرایند استخراج بیت‌کوین بسیار انرژی‌بر بوده و به کامپیوترهای مخصوص نیاز دارد. از این کامپیوترها برای حل مسائل پیچیده ریاضی و استخراج بیت‌کوین استفاده می‌شود.

در یکسال گذشته تعداد استخراج‌کنندگان در سراسر دینا به شدت افزایش پیدا کرده است.

بیت‌کوین و دیگر ارز‌های دیجیتال مبتنی بر بلاک‌چین، اثرات زیست‌محیطی بسیار مخربی دارند. استخراج آن‌ها نیازمند انرژی الکتریسیته بسیار زیادی بوده که اغلب از منابع فسیلی تامین می‌شوند.

محاسبات دانشگاه کمبریج نشان داده که انرژی مصرفی برای استخراج بیت‌کوین در طول یکسال، از انرژی موردنیاز یکسال در کشورهای مالزی و سوئد بیشتر است. این رقم برای بیت‌کوین 147.79 TWh در سال و برای کشورهای مالزی و سوئد بترتیب 147.21 TWh و 131.80 TWh می‌باشد.

به باور کارشناسان تصمیم تسلا برای خرید میلیاردی بیت‌کوین سبب جهش بازار و قضاوت اشتباه بسیاری شد. از اینرو چرخش ایلان ماسک خیلی‌ها را متضرر می‌کند.

کریس واتسون رئیس بخش تحقیقات بنگاه Pepperstone در ملبورن به رویترز گفت: تسلا بعنوان یک شرکت دوستدار محیط‌زیست شناخته شده و استفاده از بیت‌کوین چنین تصویری را خدشه‌دار می‌کند. هرچند تصمیم اخیر به بازار صدمه زد، اما آگاهی عمومی درباره مخاطرات زیست‌محیطی ارزهای دیجیتال را بالا می‌برد.

منبع: Global News