Thursday, March 28, 2024
-1 C
Calgary

جوان‌های کانادایی برای خرید خانه رویایی‌شان تا کجا پیش می‌روند؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

طبق یک نظرسنجی جدید در کانادا خریداران جوان بیشتر از خریداران مُسن حاضر به جنگ بر سر قیمت‌ها هستند تا بالاخره صاحب خانه شوند.

بازار مسکن در ماه‌های اخیر به خاطر رقابت شدید خریداران شاهد افزایش بی‌وقفه و شدید قیمت‌ها بوده و کمبود عرضه نیز به این جهش کم‌سابقه دامن زده است.

اما نظرسنجی جدید TD نشان می‌دهد که خریدارانِ ردهٔ سنی زیر ۳۵ سال بیشتر از همه حاضرند در جنگ قیمت بر سر خرید خانه در شهرهای کانادا شرکت کنند.

نتایج نشان داده که یک‌سوم این خریداران حاضرند در جنگ قیمت‌ها شرکت کنند و در ردهٔ سنی زیر ۳۵ نیز ۵۱٪ حاضرند برای رسیدن به خانه رویایی‌شان مبلغی بالاتر از قیمت اولیه بپردازند.

وقتی به سراغ ردهٔ ۳۵ تا ۴۵ سال برویم، این تمایل به ۳۱٪ کاهش می‌يابد و در بین خریداران بالای ۵۵ سال نیز فقط ۱۸٪ حاضر به پرداخت مبلغی بالاتر از قیمت کارشناسی خانه هستند.

در بین شرکت‌کننده‌ها در این نظرسنجی ۱۹٪ می‌گویند که هرگز حاضر به افزایش مبلغی بیش از ۵۰,۰۰۰ دلار نسبت به قیمت اصلی نیستند، و ۱۳٪ نیز می‌گویند که حاضرند بین ۵۰,۰۰۰ تا ۱۰۰,۰۰۰ دلار بیشتر از قیمت اصلی، برای خرید یک خانه هزینه کنند.

جالب اینکه ۴۵٪ از افراد گفته‌اند حتی یک دلار هم بیش از مبلغ پیشنهادی اولیه‌ی خود پرداختند نخواهند کرد، حتی اگر خانهٔ مورد پسندشان چند خریدار دیگر هم داشته باشد.

جارد جارمن، نایب رییس بخش مشاوره کارشناسی در TD می‌گوید:

«در فضای رقابتی امروز، خریداران بایستی مطمئن شوند که بودجه‌شان کافی است و یک حاشیه اطمینان در نظر می‌گیرند تا در صورت نیاز، صرف هزینه‌های اضافه و غیرمنتظرهٔ خانه شود.»

عجیب نیست که بالای نیمی از افراد حس می‌کنند که خرید خانه نسبت به دوران پیش از پاندمی سخت‌تر شده. حتی با اینکه بسیاری افراد در این دوران پس‌انداز کرده‌اند ولی برای برخی، بی‌ثباتی اقتصادی پاشنه آشیل تصمیم‌های مالی است.

یک سوم پرسش‌شوندگان می‌گویند که هنوز انتظار تغییرات غیرمنتظره در اوضاع مالی خود را دارند و این انتظارات بدبینانه، قدرت خرید خانه را از آنها گرفته است.

جارمن می‌گوید: «ما می‌دانیم که در یک سال اخیر مردم کانادا مجبور به تحمل شرایط واقعا غیرقابل پیش‌بینی شده‌اند، از جمله بی‌کاری و چالش‌های مالی دیگر.»

کمبود ساخت‌و‌ساز نیز از عوامل بسیار موثر بر ناتوانی مالی مردم در بازار مسکن است، به طوری که ۵۷٪ از افراد گفته‌اند یافتن خانه‌ای در دامنهٔ بودجه‌شان می‌تواند بزرگترین چالش آنها در مسیر خانه‌دار شدن باشد.

ترس از ناتوانی مالی در اونتاریو و بریتیش کلمبیا در بالاترین سطح بوده و در کبک و منطقهٔ دشت‌های کانادا در پایین‌ترین سطح.

جارمن می‌گوید: «اصلا جای سوال ندارد که هزینهٔ خانه‌دار شدن خیلی بالاتر از بودجه پیش‌پرداخت و اقساط ماهانهٔ وام خرید مسکن مردم شده است. در این شرایط مشاورین اقتصادی می‌توانند به کمک شما بیایند تا با بودجه‌بندی مناسب امکان جستجو برای خانهٔ مناسب را پیدا کنید.»

منبع: Daily Hive