Thursday, March 28, 2024
-1.4 C
Calgary

خانه‌های بیشتر برای فروش اما همچنان بازار مسکن کلگری به نفع فروشندگان

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نويسنده: مهرداد باقرى، مشاور املاك در شهر كلگرى

بازار مسکن کلگری نشانه‌های کمی از آرام شدن را دارد، تا جایی که تعداد کل معاملات در ماه جون رکورد جدیدی را ثبت کرد با تعداد کل ۲۹۱۵ واحد خانه فروش رفته.

اقتصادان ارشد انجمن مشاوران املاک کلگری: “در بازار مسکن کنونی کلگری، رسیدن عرضه به میزان زیاد تفاضا زمان‌بر است. هر چند در ابتدا بهار، خریدارن به علت کمی خانه، از خرید باز ماندند، اما در حال حاضر با توجه به رشد تعداد خانه‌های جدید در بازار، خریداران گزینه‌های بیشتری برای خرید خانه دارند و همین امر به رشد تعداد معاملات کمک کرده است. در همین حال رشد تعداد خانه‌های جدید برای فروش، از فشار زیاد برای رشد قیمت‌ها جلوگیری کرده است.”

تعداد خانه‌های جدید برای فروش در ماه جون ۴۱۳۵ واحد بود که دومین رکورد زیاد ثبت شده برای این ماه است. هر چند این تعداد از میانگین بیشتر است اما تقاضای زیاد، بازار را در محدوده داغ نگاه داشته است.

از این جایی که بازار به سمت تعادل پیش می‌رود، روند رشد قیمت‌ها هم کند شده است. شاخص کلی قیمت‌ها باز هم در ماه جون رشد داشت، ۱٪ بیشتر نسبت به ماه قبل ولی ۱۱٪ بیشتر از سال قبل.

آمار بازار

خانه‌های مستقل

با وجود رشد تعداد خانه‌ مستقل برای فروش، همچنان بازار به شدت به نفع فروشندگان است.

با توجه به همین بازار، شاخص قیمت‌ها رشد ۱٪ نسبت به ماه قبل و ۱۳٪ نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.

تنها منطقه‌ای که به رکورد قیمت خود در سال‌های گذشته نرسیده است منطقه مرکز شهر است و دیگر مناطق رکورد‌های جدید قیمتی را ثبت کرده‌اند.

خانه‌های نیمه مستقل

سرعت رشد تعداد معاملات این نوع از خانه نشانه‌هایی از آرام شدن بازار را دارد. اما همچنان تعداد زیاد معاملات بازار را داغ نگاه داشته است.
تعداد ۵۹۲ واحد خانه نیمه مستقل در ماه جون فروش رفته است و رقابتی بودن بازار همچنان قیمت‌ها را به سمت بالا می‌برد. بازه رشد قیمت‌ها از ۵٪ تا ۱۰٪ نسبت به سال قبل است.

تاون‌هاس‌ها

در ۶ ماه اول امسال، ۲۰۴۵ واحد تاون‌هاس فروش رفت که بیشترین است از سال ۲۰۰۷. البته تعداد خانه جدید در بازار هم رکورد زد. البته همچنان تقاضای زیاد بازار را به نفع فروشندگان نگاه داشته است.
در ماه جون شاخص قیمت این نوع از خانه به ۲۹۹،۳۰۰ دلار رسید که ۱٪ بیشتر از ماه قبل و ۹٪ بیشتر از سال قبل است. شاخص قیمتی این نوع از خانه هنوز از رکورد قبلی در سال ۲۰۱۴ عبور نکرده است.

آپارتمان‌ها

رشد بازار در ماه‌های اخیر فروشندگان بیشتری را به بازار کشانده است. بازار برای این نوع از خانه در محدوده بازار متعادل است. شاخص قیمت‌ها هم ۳٪ نسبت به سال قبل رشد نشان می‌دهد.

منبع: creb