Friday, April 19, 2024
4 C
Calgary

سویه دلتا چطور موج چهارم کووید-۱۹ در کانادا را ایجاد کرد؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

هم اکنون کانادا درگیر موج چهارم کووید-19 شده است و داده‌ها حاکی از تأثیر قابل ملاحظه سویه دلتا نسبت به موج‌های قبلی این ویروس در کانادا است. استان‌ها و مناطق کانادا بیش از 3000 مورد جدید ابتلا به کووید-19 را به صورت روزانه گزارش می‌دهند.

روز جمعه 3,755 مورد جدید ابتلا به کووید-19 گزارش شده که بالاترین میزان افزایش ابتلا از 24 مِی سال جاری است. بیشترین تعداد موارد ابتلا متعلق به روزهای چهارشنبه و پنجشنبه با 3000 مورد ابتلا است.

بیش از 20،000 مورد جدید ابتلا به کووید-19 طی هفته گزارش شده که بالاترین میزان ابتلا در یک دوره هفت روزه از 31 مِی با 2،934 بوده است.

این میزان ابتلا نسبت به پایین‌ترین میزان ابتلا در ماه جولای با 396 مورد چیزی حدود 640٪ افزایش داشته است.

با شروع موج چهارم تعداد بیماران بستری‌شده در بیمارستان‌ها نیز افزایش پیدا کرده است. گزارش روز پنجشنبه نشان می‌دهد بیش از 1000 بیمار در بیمارستان‌های سراسر کشور بستری شده‌اند. این تعداد در روز جمعه 1،046 افزایش پیدا کرده است.

میانگین هفت روزه بستری‌شدگان حدود 900 بیمار بوده که حاکی از افزایش شدید تعداد بستری‌شدگان است. طی هفته گذشته، 300 بیمار دیگر به بیش از 700 نفری اضافه شدند که پیش‌تر تحت درمان قرار داشتند.

طبق داده‌های استانی در حال حاضر حدود 350 بیمار تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

با اصلاح تعداد جان‌باختگان ماه گذشته در انتاریو و کبک تعیین تعداد کشته‌شدگان با چالش روبه‌رو شده است.

در حالی که جان‌باختگان این بیماری در تابستان سال جاری به طور متوسط روزانه 7 نفر بوده است، اما اکنون این عدد دو رقمی شده است. روز جمعه 26 مورد مرگ و میر ناشی از کووید-19 گزارش شد که از این تعداد 17 مورد متعلق به انتاریو بوده است.

با توجه به اینکه بیش از نیمی از موارد جدید ابتلا به کووید-19 متعلق به بریتیش کلمبیا است، این استان دستورات بهداشتی نظیر استفاده از ماسک در فضاهای سرپوشیده و محدودیت‌های گردهمایی‌ها و مشاغل در داخل استان را دوباره به اجرا درآورده است.

با وجود اینکه موج چهارم در منیتوبا مشاهده نشده و این استان به تازگی از موج سوم خارج شده، باز هم استفاده از ماسک در این استان ضروری است.

طبق آخرین اطلاعات منتشر شده توسط آژانس بهداشت عمومی کانادا در حال حاضر سویه دلتا حدود 90٪ از کل موارد جدید ابتلا به کووید-19 را تشکیل می‌دهد.

داده‌ها تا 7 آگوست نشان می‌دهند که کمتر از 1٪ از موارد جدید ابتلا افرادی بوده‌اند که به طور کامل واکسینه شده‌اند. همچنین 88٪ از مبتلایان افرادی بوده‌اند که واکسینه نشده‌اند.

بر اساس داده‌های پروژه ردیاب واکسن کووید-19 که داده‌های استانی و منطقه‌ای را ردیابی می‌کند، 83.7٪ از کانادایی‌های 12 سال به بالای واجد شرایط دریافت واکسن، حداقل یک دوز واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرده‌اند و 75.8٪ به طور کامل واکسینه شده‌اند. از کل جمعیت نیز 66٪ هر دو دوز واکسن و 73٪ یک دوز واکسن را دریافت کرده‌اند.

با این وجود واکسیناسیون در کانادا به آهستگی انجام می‌پذیرد. حدود 0.1٪ از مردم به صورت روزانه اولین دوز واکسن خود را دریافت می‌کنند. از یک جولای، تنها 5٪ از مردم کانادا واکسینه شده‌اند. با وجود اینکه دوزهای دوم با سرعت بیشتری تزریق می‌شوند، باز هم به صورت روزانه کمتر از 0.5٪ واکسیناسیون انجام می‌پذیرد.

از یک آگوست، بیش از 7٪ از مردم به طور کامل واکسینه شده‌اند، در حالی که در سه هفته قبلی میانگین این نرخ بیش از 22٪ بود.

در این بین پزشکان و مدل‌سازان کووید-19 استانی نیز در خصوص فاجعه‌ای که ممکن است در سپتامبر رخ دهد هشدار داده‌اند.

به گفته دکتر آلیسون مک‌گیر، پزشک بیماری‌های عفونی در بیمارستان Sinai تورنتو، اگر در انتاریو چیزی تغییر نکند، ممکن است به صورت روزانه 7،000 مورد جدید ابتلا تا اواسط اکتبر ثبت شود؛ این تعداد بسیار بیشتر از پیک اوایل آپریل با 4،700 مورد است.

گروه مدل‌سازی کووید-19 بریتیش کلمبیا پیش‌بینی‌ می‌کنند اگر وضعیت حاضر تغییر نکند تعداد موارد ابتلا در استان هر 9 روز دو برابر خواهد شد.

به گفته دان کمبس، استاد ریاضیات ر دانشگاه بریتیش کلمبیا و عضو گروه مدل‌سازی، این استان می‌تواند روزانه 10 هزار مورد جدید ابتلا به کووید-19 را مشاهده کند. اما او معتقد است در صورت اتخاذ اقدامات پیشگیرانه صحیح توسط مقامات بهداشت عمومی، قبل از بدتر شدن اوضاع می‌توان وضعیت را کنترل کرد.

دکتر جو ویپاند، پزشک اورژانس در کلگری و بنیانگذار Masks4Canada، محاسبه کرده که تعداد موارد ابتلا در آلبرتا به طور تقریبی هر 11 روز دو برابر خواهد شد. دکتر ویپاند معتقد است در صورت ادامه این روند آلبرتا می‌تواند روزانه 2،400 مورد جدید ابتلا به کووید-19 را تا اواسط ماه سپتامبر مشاهده کند.

منبع: globalnews