Tuesday, April 16, 2024
-0.3 C
Calgary

ادامه رشد قیمت محصولات دامی و کشاورزی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

خشکسالی شدید باعث افزایش قیمت محصولات کشاورزی و دامی شده است. این در حالی ست که کارشناسان افزایش بیشتر قیمت‌ها در پاییز را پیش‌بینی می‌کنند.

گرگ کلر، مالک فروشگاه Bon Ton Meat Market در کلگری، افزایش قیمت گوشت گوساله در دو ماه گذشته را غیرقابل باور خواند و گفت: «برخی محصولات 10 تا 15 درصد گران شده و در بعضی موارد افزایش قیمت به 20 درصد هم رسیده است. من بازار را هیچگاه تا این حد پرنوسان ندیده بودم.»

بر اساس داده‌های اداره آمار کانادا قیمت استیک گرد از کیلویی 17.97 دلار در ماه مارچ به کیلویی 19.05 دلار در ماه جولای افزایش یافته و قیمت Prime rib roast نیز در همین مدت از کیلویی 36.66 دلار به 41.39 دلار رسیده است.

رشد قیمت آرد، غلات و دیگر محصولات مشابه نیز از بهار آغاز شده و احتمالا در پاییز بیشتر می‌شود.

فاکتورهای متعددی موجب افزایش قیمت‌ها شده که از جمله آن‌ها می‌توان به رشد جهانی جمعیت و افزایش تقاضا برای غذا، کاهش ارزش دلار کانادا و بازگشت دوباره مردم به رستوران‌ها اشاره کرد.

البته گرمای بی‌سابقه و خشکسالی شدید که کشاورزان و دامداران کانادایی را متضرر کرده را نیز نباید از یاد برد.

سیلوین شارلبویس، مدیر آزمایشگاه Agri-Food Analytics در دانشگاه Dalhousie می‌گوید: «امسال میانگین افزایش قیمت سالانه مواد غذایی حدود پنج درصد بود. بنابراین کانادایی‌ها در سال 2021 حدود 700 دلار بیش از سال 2020 برای خوراک هزینه کرده‌اند که جهشی چشمگیر و بی‌سابقه محسوب می‌شود. البته به باور من روزهای بدتری در پیش داریم.»

شرایط کشت محصولات در غرب کانادا بسیار بد بوده و به گفته اداره آمار کانادا میزان برداشت گندم در پاییز حدود 35 درصد کمتر از نرمال خواهد بود. میزان تولید کلزا نیز 24.3 درصد کمتر شده و به پایین‌ترین حد در دهه گذشته می‌رسد (14.7 میلیون تن). میزان تولید جو هم حدود 27 درصد کمتر از مقدار نرمال شده و تولید جو دوسر در پاییز حدود 32.9 درصد کمتر از سال‌های قبلی پیش‌بینی می‌شود.

بگفته تام استیو، مدیرکل کمیسیون گندم آلبرتا، خشکسالی چالش دیگر کشورها چون ایالات‌متحده و روسیه نیز بوده و مشتریان را در مقیاس جهانی متاثر می‌کند.

هم‌اکنون قیمت تجاری کلزا به دو برابر سطح نرمال رسیده و 20 دلار برای هر بوشل است. قیمت گندم بهاره نیز به حدود 11 دلار به ازای هر بوشل رسیده، در حالی که معمولا قیمتش 7 دلار بوده است.

افزایش قیمت خوراک دام از 4 دلار به 9 دلار برای هر بوشل نیز افزایش قیمت محصولات گوشتی را در پی داشته است.

بخش تاریک‌تر ماجرا ناتوانی برخی از دامداران برای تامین خوراک دام بوده که آن‌ها را مجبور کرده برخی از دام‌ها را بکشند. برآورد شده حدود 20 درصد گله‌های گاو کانادا به همین دلیل از بین رفته باشند.

به باور کارشناسان میزان عرضه مواد غذایی حداقل تا دو سال آینده روند کاهشی خواهد داشت و قیمت‌ها همچنان بالا می‌روند.

منبع: The Globe and Mail