Monday, March 18, 2024
14.4 C
Calgary

صدور مجوز مصرف خانگی دارو کرونا فایزر در کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

کانادا مجوز مصرف خانگی اولین دارو خوراکی COVID-19 را صادر کرد. این دارو Paxlovid نام داشته و شرکت فایزر آن را تولید می‌کند.

این خبر درحالی منتشر شده که تعداد مبتلایان کرونا با شیوع بسیار سریع اومیکرون رشد صعودی داشته و تاکنون بیش از 360,000 مورد قطعی ابتلا به این سویه در کشور شناسایی شده است.

با توجه به رشد آمار بستری در بیمارستان‌ها صدور این مجوز می‌تواند نقشی مهم در مبارزه با بیماری ایفا کند.

دکتر ترزا تام، رئیس سازمان بهداشت کانادا، در اینباره گفت: “بدون شک مصرف این قرص موجب کاهش شدت بیماری، که هدف نهایی ماست، می‌شود.”

بگفته دکتر سوگریا شارما، مشاور ارشد پزشکی، نتایج آزمایش‌‌های بالینی Health Canada نشان داده که مصرف این دارو به کاهش 89 درصدی بستری و مرگ بیماران می‌انجامد.

مصرف این قرص برای افراد بالای 18 سال که نتیجه تست COVID-19 آن‌ها مثبت باشد، بلامانع است.

از آنجایی که دوره درمان با این دارو باید پس از مثبت شدن تست کرونا و حداکثر پنج روز پس از ظهور علائم بیماری آغاز شود، دکتر تام توصیه کرده که نتایج تست فوری آنتیژن بعنوان معیار شروع درمان مدنظر قرار گیرد.

البته ظرفیت جهانی محدود Paxlovid باعث شده تا مقامات بهداشتی این افراد را در اولویت قرار دهند:

  • کسانی که نقص ایمنی متوسط تا شدید داشته و بدن آن‌ها علارغم واکسیناسیون پاسخ کافی به عفونت COVID نشان نمی‌دهد.
  • کسانی که بیش از 80 سال سن داشته و از تاریخ تزریق آخرین دوز واکسن آن‌ها مدت زمان زیادی می‌گذرد.
  • کسانی که بیش از 60 سال سن داشته و ساکن نواحی روستایی یا دورافتاده، مراکز مراقبتی و قبایل بومی یا Metis هستند.

در ماه دسامبر دولت فدرال قرارداد خرید یک میلیون واحد دارو Paxlovid را با شرکت فایزر به امضا رساند. بگفته تام آن‌ها در تلاش هستند تا این محموله در کمترین زمان ممکن وارد کشور شود.

هم‌اکنون کانادا اولین محموله دارو شامل 30,400 واحد را دریافت کرده و تا پایان ماه مارچ 120,000 واحد دیگر هم دریافت می‌کند.

دوره درمان با Paxlovid

براساس وبسایت دولت فدرال، Paxlovid از ترکیب دو نوع داروی ضدویروس nirmatrelvir و ritonavir ساخته شده و جلوی تکثیر ویروس را می‌گیرد. بنابراین بدن فرصت بیشتری برای مبارزه با بیماری بدست می‌آورد.

هر قرص صورتی‌رنگ Paxlovid محتوی 150 میلی‌گرم دارو بوده و هر قرص سفیدرنگ 100 میلی‌گرم دارو دارد. بسته آن محتوی پنج ورق قرص است و هر ورق شش قرص دارد (چهار قرص صورتی و دو قرص سفید).

بگفته Health Canada دوز مصرفی افراد بزرگسال در هر وعده دو قرص صورتی nirmatrelvir و یک قرص سفید ritonavir بوده و با فاصله 12 ساعت (صبج و عصر) و به مدت پنج روز باید این کار را تکرار کنند.

شما باید قرص را بطور سالم بلعیده و از خرد کردن یا جویدن آن خودداری کنید. همچنین اگر قصد توقف مصرف دارو پیش از پایان دوره پنج روزه را دارید یا می‌خواهید مصرف آن را ادامه دهید باید با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف Paxlovid

همچون هر داروی دیگر Paxlovid هم عوارض خودش را دارد. معمول‌ترین مورد تداخل آن با برخی داروهای رایج بوده که می‌تواند موجب کاهش اثربخشی دارو یا در برخی موارد بروز عوارض جدی شود. در اینجا می‌توانید لیست داروهایی که با Paxlovid تداخل دارند را مشاهده کنید.

طبق وبسایت وزارت بهداشت کانادا بیماران دارای نارسایی‌های کلیوی، مشکل کبد، HIV یا هپاتیت باید پیش از مصرف پزشک را درباره بیماری زمینه‌ای خود مطلع کنند.

زنان باردار نباید بدون اجازه پزشک این دارو را مصرف کنند. همچنین Paxlovid می‌تواند بر عملکرد قرص‌های کنترل بارداری اثر بگذارد.

ازجمله عوارض نادر مصرف Paxlovid می‌توان به تغییر حس چشایی، اسهال، درد عضلانی، استفراغ، افزایش فشار خون و سردرد اشاره کرد.

وزارت بهداشت کانادا تاکید کرده که مطالعه بر روی Paxlovid ادامه دارد و ممکن است برخی عوارض دارو در آینده مشخص شوند.

منبع: Global News