Tuesday, April 23, 2024
4.7 C
Calgary

کشف سیاره‌ای جدید در نزدیکی زمین

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

ستاره‌شناسان سیاره‌ای جدید در فاصله‌ نچندان دور از زمین کشف کرده‌اند. Proxima d به دور ستاره Proxima Centauri، نزدیک‌ترین ستاره به منظومه شمسی، می‌چرخد.

این سومین سیاره کشف شده در منظومه Proxima Centauri بوده که یک چهارم زمین است. این کشف با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ European Southern Observatory (ESO’s VLT) امکان‌پذیر شد.

ژائو فاریا، از محققان Instituto de Astrofisica e Ciencias do Espaco در پرتغال، در اینباره گفت: “این کشف نشان می‌دهد که نزدیک‌ترین منظومه به ما پر از دنیاهای جذاب و جدید بوده و می‌توان مطالعات و اکتشافات بیشتری بر روی آن‌ها انجام داد.”

به باور منجمان Proxima d یکی از سبک‌ترین سیاره‌های فراخورشیدی بوده که تابحال کشف شده است. این سیاره در فاصله حدودا چهار میلیون کیلومتری از ستاره Proxima Centauri می‎‌چرخد و بنابر محاسبات این مقدار در مقیاس منظومه شمسی به اندازه یک دهم فاصله مشتری از خورشید است.

پیش از این چند سال پیش سیاره Proxima b در این منظومه کشف شد که اندازه‌ای تقریبا برابر با زمین دارد. قبل‌تر از آن هم سیاره Proxima c در همین منظومه کشف شده بود.

به باور دانشمندان این کشف بسیار اهمیت داشته و نشان می‌دهد می‌توان با تکنیک radial velocity سیارات نوارنی چون کره زمین را در دیگر منظومه‌ها کشف کرد. انتظار می‌رود این نوع از سیارات بیشترین تعداد را در کهکشان راه شیری داشته باشند و امکان وجود حیات در آن‌ها بسیار بالاست.

به باور دانشمندان میزان جاذبه بر روی سیاره Proxima d بسیار کم بوده و حیات بر روی آن وجود ندارد. به عبارت دیگر ایجاد حیات انسانی در آینده بر روی این سیاره شدنی نیست.

چند هفته پیش نیز کشف یک شی عجیب که در فواصل زمانی دقیق پالس‌هایی از خود ساطع می‌کرد نظر ستاره‌شناسان را جلب کرده بود.

فاصله این شی از زمین حدود 4,000 سال نوری از کهکشان راه شیری بوده و میدان مغناطیسی بسیار قدرتمندی در اطرافش وجود دارد. با اینحال برای شناخت دقیق‌تر آن نیاز به بررسی‌های بیشتر وجود دارد. مطالعات اولیه نشان داده که احتمالا این سیگنال‌ها از یک ستاره‌ای نوترونی با قوی‌ترین میدان مغناطیسی بسیار قوی ارسال می‌شود. پیش از این وجود چنین پدیده‌ای از نظر تئوری اثبات شده بود اما اولین بار است که شاهد رصد آن هستیم.

منبع: Daily Hive