Friday, April 19, 2024
4 C
Calgary

فوت اولین مورد پیوند قلب انسان با قلب خوک تنها دو ماه پس از عمل جراحی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در 7 ام ژانویه، مرد 57 ساله ای که برای اولین بار عمل جراحی برای پیوند قلب خود با قلب یک خوک انجام داده بود، خبر ساز شد. او سه شنبه گذشته، پس از گذشت دو ماه از انجام موفقیت آمیز عمل پیوند خود، فوت کرد.

دیوید بنِت، از اهالی مریلند (Maryland) که از بیماری شدید قلبی رنج می برد، برای بهبود وضعیت خود قلب خوکی دریافت کرد که” از نظر ژنتیکی اصلاح شده بود”. این عمل در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند (UMMC) انجام شده بود و تا به حال بی سابقه بوده است.

UMMC با انتشار بیانیه ای از مرگ بنت خبر داد. در این مقاله آمده است: “وضعیت بالینی او چند روز پیش شروع به وخامت کرد. پس از اینکه مشخص شد دیگر امیدی به بهبودی او نیست، مراقبت های  دلسوزانه و مسکن در اختیار او قرار داده شد.”

 

بنت در اکتبر 2021 در حالی به  UMMCمراجعه کرد که برای زنده ماندن نیاز به اتصال به دستگاه بای پس قلب و ریه داشت.

او در آن زمان بستری بود و شرایط لازم برای انجام پیوند قلب عادی را نداشت، به همین دلیل تصمیم گرفت برای این عمل تاریخی و البته خطرناک داوطلب شود. این شد که  UMMC در 31 دسامبر و پس از کسب مجوز از FDA، فرایند آماده سازی خود برای جراحی را آغاز نمود.

در ابتدا، این روش موفقیت آمیز تلقی شد. بدن بنت عضو جدید را پس نزده و تصور می شد که او حالا می‌تواند زندگی بهتری داشته باشد، با خانواده‌اش وقت بگذراند و حتی با فیزیوتراپش به تماشای سوپر بول برود. او مشتاقانه منتظر بازگشت به خانه بود.

علیرغم مرگ او، پزشکان UMMC بر این باورند که انجام موفقیت آمیز این عمل جراحی، یک آزمایش بالینیِ با اهمیت بود.

دکتر محی الدین، پروفسور جراح و مدیر علمی برنامه پیوندِ زِنو قلب (xenotransplantation) در UMSOM، گفت: «[این عمل، منجر به] ایجاد بینش‌های ارزشمندی در ما شد، این که قلب اصلاح‌شده ژنتیکی خوک می‌تواند در حالی که از مداخله سیستم ایمنی به اندازه کافی جلوگیری شده است، به خوبی در بدن انسان کار کند ».

وزارت بهداشت کانادا، پیوند زنو را «انتقال سلول‌ها، بافت‌ها و یا اندام‌های زنده از گونه‌های حیوانی و غیر انسانی به انسان» توصیف کرده و می‌افزاید : از نظر فنی، این پیوند می‌تواند برعکس (اعضای بدن انسان برای حیوان) هم انجام شود.

دکتر بارتلی گریفیث که این جراحی با نظارت مستقیم او انجام شده بود، گفت از مرگ آقای بنت بسیار ناراحت شده و تحت تاثیر قرار گرفته است. وی با ابراز تسلیت به خانواده آن مرحوم گفت: “[آقای بنت] بیماری شجاع و نجیب بود که تا آخرین لحظه در این راه مبارزه کرد.”

محی الدین افزود: “ما از آقای بنت به خاطر نقش منحصر به فرد و تاریخی که در کمک به گسترش دانش ما در زمینه ناشناخته پیوند زنو سپاسگزاریم.”

UMMC می گوید که بنت در آخرین ساعات زندگی خود توانست با خانواده اش صحبت کند.

منبع: dailyhive.com