Saturday, April 20, 2024
-2 C
Calgary

پیشبینی نرخ تورم کانادا در سال جاری

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

تهاجم روسیه به اوکراین باعث رشد چشمگیر نرخ تورم در کانادا و دیگر کشورهای دنیا شده است. به باور کارشناسان نرخ تورم کانادا بزودی از 6 درصد فراتر می‌رود و بانک مرکزی باید نرخ‌ بهره را باز هم افزایش دهد.

نرخ تورم کشور هم‌اکنون بالای 5.1 درصد است و براساس پیشبینی سه‌ماهه نخست 2022 بانک کانادا در ماه ژانویه رساندن آن به 2 درصد در کوتاه‌مدت بسیار دشوار خواهد بود.

همزمان سرمایه‌گذاران نگرانند که سیاست‌های انقباضی بانک کانادا رشد اقتصادی را کاهش دهد.

نظرسنجی رویتزر از پنج انستیتو مالی برتر نشان داده که بانک کانادا احتمالا طی سال 2022 پنج بار نرخ‌های بهره را افزایش می‌دهد. Scotiabank نیز پیشبینی کرده که نرخ بهره تا پایان سال به 2.5 درصد برسد.

آخرین آمار تورمی کانادا در هفته گذشته نشان داده که شاخص Costumer Price با رسیدن به نرخ 5.7 درصد در ماه فوریه رکورد 30 ساله را شکسته و سبب افزایش قیمت‌ در تمام بخش‌ها شده است.

براساس نظرسنجی رویترز نرخ تورم کانادا در ماه‌های آتی به بالای 6 درصد می‌رسد و تا پایان سال رقمی بین 3.3 تا 5.8 درصد را ثبت خواهد کرد.

در ماه ژانویه بانک کانادا نرخ تورم سه‌‌ماهه نخست سال را 3.0 درصد پیشبینی کرده بود. از آنجایی که نرخ تورم فعلی بسیار بیشتر از این رقم است باید منتظر واکنش مقامات مالی باشیم.

در ماه جاری بانک کانادا نرخ بهره را برای اولین بار در سه سال گذشته از 0.25 به 0.50 درصد افزایش داد. تیف ماکلم، رئیس بانک کانادا، با اشاره به رشد شدید نرخ تورم اظهار داشت که احتمال افزایش 0.50 درصدی نرخ بهره نیز در آینده نزدیک وجود دارد.

طبق پیشبینی بازارهای پولی در تاریخ 13 برای اولین‌بار طی 22 سال گذشته رشد 0.50 درصدی را خواهیم داشت.

تهاجم روسیه به اوکراین و اعمال تحریم‌های اقتصادی بی‌سابقه علیه روسیه موجب اخلال در زنجیره تامین شده است. روسیه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انرژی دنیا بوده و در کنار اوکراین بخش زیادی از گندم و غلات دنیا را تولید می‌کند.

بعلاوه بانک مرکزی باید این موضوع را در نظر داشته باشد که جنگ روسیه و اوکراین می‌تواند موجب کاهش نرخ رشد اقتصادی جهان شود. از طرفی شیوع کرونا در چین و اعمال محدودیت‌های جدید برای مراکز صنعتی خطر قطع زنجیره‌های تامین و ایجاد چالش‌های بیشتر را به دنبال دارد.

منبع: Reuters