Tuesday, April 16, 2024
1 C
Calgary

مثبت شدن تست آبله میمونی در مرد آمریکایی که اخیرا به کانادا سفر کرده بود

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

مقامات بهداشتی اعلام کردند مردی از اهالی ماساچوست که اخیرا به کانادا سفر کرده است اولین مورد تائید شده آبله میمونی در ایالات متحده در سال جاری را دارد.

اولین نشانه‌های ابتلا به بی‌وی شبیه آنفلوانزا است: تب‌و‌لرز، بدن‌درد، خستگی و سردرد؛ احتمال دارد فرد در محل جراحت یا ناحیه‌ای از بدن که در تماس با میمون بوده، تاول‌های کوچک بزند

بی‌وی، که ابتدا در سال ۱۹۳۲ کشت و بررسی شد، با چند نام شناخته می‌شود از جمله ویروس هرپس (هرپیز) بی، ویروس مانکی بی، هرپس ویروس سیمیا و هرپس ویروس بی. در بررسی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در چین آمده است کمیته بین‌المللی طبقه‌بندی ویروس‌ها نیز «در حال حاضر در ارجاع به آن» از نام ماکاسین آلفاویروس ۱ استفاده می‌کند.

اداره بهداشت عمومی ایالتی با صدور بیانیه ای اعلام کرد این هفته، آزمایشاتی برای تائید این موضوع،  توسط مرکز کنترل بیماری انجام شده است و ردیابی افرادی که او طی سفر خود با آن ها در تماس بوده است در حال انجام است. هنوز معلوم نیست این فرد به کدام نواحی در کانادا رفته و یا چه زمانی به ایالات متحده بازگشته است.

این بیمار در حال حاضر در شرایط خوبی به سر می برد و در بیمارستان بستری است. او به محض مشکوک شدن به بیماری آبله میمونی به بخش ویژه بیماری های واگیردار (Pathogens) منتقل شده است.

مقامات اعلام کردند که این مورد، هیچ گونه خطری برای عموم مردم ندارد.

آبله میمونی، یک بیماری ویروسی است که عمولا با علائمی شبیه آنفلوانزا و تورم غدد لنفاوی شروع شده و به صورت زخم های پوستی بر روی صورت و بدن ظاهر می شود. ضایعات همچنین می توانند بر روی غشای عضلات از جمله دهان، زبان و اندام تناسلی ظاهر شوند. بر طبق گزارش آژانس بهداشت عمومی کانادا، بیشتر عفونت ها بین دو تا چهار هفته به طول می انجامند تا از بین رفته و خوب شوند.

نرخ مرگ و میر آبله میمونی در آفریقا به محدوده 1% تا 10% کاهش یافته است، و میزان مرگ و میر در میان کودکان خردسال بیشتر است.

این ویروس شبیه آبله است و واکسیناسیون می تواند از بدن در برابر آن محافظت کند. در کودکانی که علیه آبله واکسینه نشده اند، میزان مرگ و میر برای آبله میمونی می تواند تا 14 درصد افزایش یابد.

به گفته وزارت بهداشت ماساچوست، آبله میمونی، معمولا در مرکز و غرب آفریقا یافت می شود، در مناطقی که افراد می توانند از طریق نیش و خراش حیوانات کوچک در معرض آن قرار گیرند.این بیماری، اگرچه آبله میمونی نامیده می شود، اما چندین نوع از پستانداران کوچک ناقل آن هستند. ویروس به راحتی در میان افراد منتشر نمی شود، اما می تواند از طریق تماس با مایعات بدن، با زخم آبله میمونی و همچنین قطرات تنفسی منتقل گردد.

وزارت بهداشت اعلام کرد که بر اساس گزارش مقامات بهداشتی بریتانیا، اکثر موارد اخیر آبله میمونی در مردانی بوده است که با مردان رابطه جنسی  دارند. بر طبق گزارش BBC، آبله میمونی می تواند از طریق رابطه جنسی منتقل شود، اما معمولا به عنوان یک بیماری مقاربتی در نظر گرفته نمی شود.

به گفته وزارت بهداشت ماساچوست، اگر بیمار با زخم های غیر قابل توضیح مراجعه کند و در 30 روز گذشته مسافرت بوده باشد، پزشکان باید در تشخیص بیماری، بیماری آبله میمونی را در نظر بگیرند. آبله گاهی از یک محل در بدن شروع می شود و سپس به قسمت های دیگر سرایت می کند. در آن زمان، این بیماری می تواند با یک عفونت مقاربتی مانند تبخال یا سفلیس اشتباه گرفته شود.

موسسه PHAC، بیماری آبله میمونی را در رده بیماری با “پتانسیل محدود برای گسترش همه گیری” معرفی می کند.

این ویروس، اخیرا خبرساز شده بود، زیرا در تعدادی از مناطق در اروپا نیز دیده شده و بیش از دوازده مورد مشکوک در پرتغال، اسپانیا وبریتانیا گزارش شده است.

در حال حاضر یک واکسن برای آن وجود دارد: واکسن جینس(Jynneos)، که مجوز ان در ایالات متحده برای جلوگیری از آبله میمونی و آبله است. واکسن فوق را همچنین می توان پس از قرار گرفتن در معرض بیماری، برای کاهش شدت علائم بیماری تجویز نمود.

به علاوه، ایالات متحده می گوید واکسن آبله 85درصد در پیشگیری از آبله میمونی موثر می باشد.

منبع: Dailyhive