Friday, April 19, 2024
3.8 C
Calgary

‌پیش‌بینی خطر سکته مغزی براساس گروه خونی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بر اساس مطالعه‌ای که اخیراً به دنبال افزایش سکته مغزی در افراد زیر ۶۰ سال انجام شده است، خطر سکته مغزی را می‌توان بر اساس گروه خونی در افراد زیر ۶۰ سال پیش‌بینی کرد.

محققان دانشگاه مریلند در این مطالعه دریافتند که بررسی گروه‌های خونی افراد زیر ۶۰ سال و افرادی که تا کنون دچار سکته نشده‌اند، می‌تواند خطر سکته مغزی را پیش‌بینی کند. نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که دارای گروه خونی A هستند بیشتر در خطر سکته مغز زودهنگام هستند و افرادی که دارای گروه خونی O هستند در خطر کمتری قرار دارند.

این مقاله پزشکی که در مجله Neurology منتشر شده، توانسته است با بررسی ۴۸ تحقیق که بر روی ۱۷٬۰۰۰ مورد سکته مغزی و ۶۰۰٬۰۰۰ شخص سالمی که تاکنون سکته مغزی را تجربه نکرده‌اند، به نتایج قابل‌توجهی دست پیدا کند.

محققان این مقاله مشخصات ژنتیکی بیماران را در تمامی گروه‌های خونی A، AB، B وO مورد بررسی قرار دادند.

نتایج به دست آمده نشان می‌دهد گروه‌های خونی A حدود ۱۶٪ بیشتر در معرض سکته مغزی قرار دارند و گروه‌های خونی O چیزی حدود ۱۲٪ کمتر در معرض خطر سکته مغزی هستند.

براساس اطلاعات خدمات خون کانادا، ۳۹٪ کانادایی‌ها دارای گروه خونی –O هستند و ۳۶٪ نیز دارای گروه خونی –A هستند.

محققان هنوز ارتباط سکته مغزی و گروه خونی را پیدا نکرده‌اند اما احتمال ایجاد لخته‌های خونی می‌تواند یکی از تئوری‌ها باشد.

استیون جی‌کیتنر، متخصص مغز و اعصاب و از محققان این پژوهش، معتقد است پلاکت‌ها، سلول‌هایی که رگ‌های خونی را شکل می‌دهند و پروتئین‌هایی که در گردش خون نقش دارند می‌توانند از عوامل تأثیرگذار بر سکته مغزی باشند.

به گفته مایکل هیل استاد نورولوژی دانشگاه کلگری، این تحقیق یافته‌های اولیه را منعکس می‌کند و هیچ جای نگرانی برای افراد دارای گروه خونی A وجود ندارد. سکته مغزی تحت تأثیر فاکتورهای دیگری نظیر سبک زندگی و بیماری‌های ژنتیکی رخ می‌دهد.

براساس داده‌های بهداشت کانادا، چیزی حدود ۸۷۸٬۵۰۰ کانادایی بالای ۲۰ سال تاکنون دچار سکته مغزی شده‌اند که یک چهارم این افراد زیر ۶۵ سال بوده‌اند. گزارش بنیاد قلب و سکته که در سال ۲۰۱۷ منتشر شده است نشان می‌دهد که ۱۹٪ بستری‌شدگان ناشی از سکته مغزی بین ۲۰ تا ۵۹ سال سن داشته‌اند.

طبق این گزارش علت سکته مغزی در جوانان مشکلات قلبی و ژنتیکی معرفی شده‌ است. همچنین علت یک‌سوم سکته‌های مغزی در افراد ۱۸ تا ۴۵ساله نامشخص است.

دکتر هیل معتقد است سکته رایج‌ترین بیماری عصبی در گروه‌های سنی مختلف است.

باوجوداینکه فشارخون بالا، استعمال دخانیات و دیابت مهم‌ترین دلایل بروز سکته مغزی هستند؛ اما جوانان به دلیل اختلالات جنینی مربوط به قلب است.

دکتر هیل معتقد است تمامی افراد می‌تواند در سنین مختلف با تغییر رژیم‌های غذایی و افزایش فعالیت بدنی و کنترل فشارخون خطر کاهش به سکته مغزی را کاهش دهند. فشارخون بالا مهم‌ترین فاکتور بروز سکته مغزی است که افراد به آن کمترین توجه را دارند.

 

منبع: ctvnews