Friday, March 29, 2024
-6.9 C
Calgary

ممنوعیت دائمی استفاده از سم موش در بریتیش‌کلمبیا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بریتیش‌کلمبیا استفاده از سم موش را برای همیشه ممنوع اعلام کرد.

دولت استانی در جولای سال گذشته بخاطر افزایش نگرانی‌ها درباره تاثیر استفاده از سموم مقابله با جونده‌ها بر جغدها و دیگر حیوانات، ممنوعیتی 18 ماهه برای استفاده از آن‌ها وضع کرده بود.

حال قانون‌گذاران اقدام به وضع ممنوعیت دائمی فروش عمده و استفاده از نسل دوم سموم ضدانعقاد جونده‌‌ها (SGARs) کرده‌اند که بگفته مسئولان استانی موجب مسمومیت ناخواسته دیگر حیوانات می‌شوند.

مقامات استانی طی 15 ماه گذشته با مشورت متخصصان و برگزاری جلسات مشاوره عمومی با شرکت 1.600 نفر به بررسی SGARs و تاثیرات آن پرداختند. سرانجام اصلاحات قانونی پیشنهادی در مقاله‌ای جمع‌آوری شد.

این ممنوعیت دائمی از تاریخ 21 ژانویه 2023 و همزمان با پایان ممنوعیت موقت اعمال می‌شود.

به این ترتیب فروش و استفاده از SGARs توسط عموم و استفاده تجاری و صنعتی آن توسط شرکت‌ها در بریتیش‌کلمبیا ممنوع می‌شود. با اینحال برخی ازجمله بیمارستان‌ها و شرکت‌های مواد غذایی که استفاده از این سموم برایشان ضروریست می‌توانند آن را بکار ببرند.

بخش‌هایی که همچنان از SGARs استفاده می‌کنند باید یک شرکت مجاز کنترل آفات استخدام کنند، لایسنس بکیرند و برنامه مدیریت یکپارچه آفات مختص واحد خود را داشته باشند. همچنین جزئیات مربوط به استفاده از سموم را باید ثبت و ضبط کنند.

براساس اعلام مقامات استانی اعمال این ممنوعیت استفاده از آفت‌کش توسط افراد و بیزینس‌ها را کاهش داده و آن‌ها را به سمت روش‌های جایگزین ازجمله نصب دام، مصرف سموم کمتر کشنده و حذف منابع غذایی این حیوانات سوق خواهد داد.

استفاده از سم موش بخاطر تاثیرات منفی آن بر زنجیره غذایی همواره منتقدان خود را داشته است. مصرف این سموم باعث شده تا مقادیری از آن وارد بدن دیگر حیوانات شکارچی موش ازجمله جغدها شود.

یک مطالعه در سال 2009 با بررسی 164 جغد در غرب کانادا متوجه شد 70 درصد از آن‌ها حداقل مقادیری از یک سم جونده‌کش در کبد خود داشتند. محققان همچنین در بدن حدود نیمی از جغدها آثار بیش از یک جونده‌کش را یافتند.

علاوه بر این سم موش در بدن دیگر جانوران شکارچی ازجمله راسوها و کایوت‌ها و همچنین گونه‌های لاشخور مانند پرندگان و سنجاب‌ها هم یافت شده است.

مخالفان استفاده از این نوع سم کاربرد آن را در تضاد با دستورالعمل‌های کانادا برای مواد خطرناک می‌دانند.

سازمان B.C. SPCA از شهروندان خواسته بجای استفاده از سم موش خانه‌های خود را در برابر ورود و نفوذ جوندگان مقاوم کنند.

منبع: CBC