Tuesday, March 19, 2024
6.2 C
Calgary

احتمال افزایش دوباره نرخ بهره در هفته آینده

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

انتظار می‌رود بانک کانادا با هدف مقابله با تورم و در راستای سیاست پولی خود طی سال گذشته، یکبار دیگر نرخ بهره را در هفته آینده افزایش دهد.

تحلیل‌گران پیشبینی کرده‌اند بانک مرکزی در هفته آینده نرخ بهره کلیدی که هم‌اکنون 3.75 درصد است را 0.25 یا 0.50 درصد دیگر افزایش دهد.

به این ترتیب حتی در صورت رشد 0.25 درصدی، نرخ بهره به بیشترین میزان از سال 2008 به اینسو خواهد رسید.

رشد بسیار سریع نرخ تورم در سال جاری باعث شد تا بانک کانادا نرخ بهره کلیدی خود را از ماه مارچ به بعد شش مرتبه افزایش دهد. با این اقدامات جلوی رشد بدون بازگشت نرخ تورم تا حد زیادی گرفته شده است.

پیش از این بانک کانادا در ماه جولای و طی اقدامی تاریخی نرخ بهره را به میزان یک درصد افزایش داد. در ماه سپتامبر نیز شاهد رشد 0.75 درصدی نرخ بهره بودیم و در ادامه در ماه اکتبر نرخ بهره 0.50 درصد دیگر بالا رفت.

بسیاری امیدوارند روند افزایش نرخ بهره بزودی پایان پیدا کند.

تیف مکلیم، رئیس بانک کانادا، در کنفرانس خبری تاریخ 26 اکتبر گفت: “ما در حال رسیدن به پایان فاز انقباضی و سیاست بالا بردن نرخ بهره هستیم، اما هنوز کمی زمان لازم است.”

بگفته بیاتا کارانسی، اقتصاددان ارشد TD، لحن جدید بانک کانادا نشان می‌دهد آن‌ها خطرات نرخ بهره بالا و اثرات آن بر اقتصاد را درک کرده‌اند.

کارولین راجرز، معاون ارشد بانک کانادا، در سخنرانی 22 نوامبر خود به مالکین جدید خانه هشدار داد که احتمالا بازپرداخت اقساط وام‌های با نرخ متغیر و نرخ‌های بهره بالاتر دشوار و سخت خواهد شد.

راجرز در ادامه به پژوهش جدید بانک مرکزی اشاره کرد که طبق آن نیمی از وام‌های با نرخ متغیر اکنون مشمول “trigger rate” می‌شود، به این ترتیب پرداخت‌های ماهانه وام‌گیرندگان مسکن تنها هزینه‌های بهره را پوشش خواهد داد. این بدان معنیست که وام‌ها به نقطه پایانی چرخه افزایش نرخ خود نزدیک می‌شوند.

پروفسور استفن گوردن، اقتصاددان دانشگاه Laval، با اشاره به نشانه‌هایی از عزم بانک مرکزی برای توقف روند رو به افزایش نرخ بهره به دلیل اثرات منفی آن بر اقتصاد گفت: “همه ما می‌دانیم که اثرات افزایش نرخ بهره با تاخیر بروز پیدا می‌کند.”

به باور بسیاری از اقتصاددان‌ها درک تاثیرات رشد نرخ بهره بین یک تا دو سال زمان می‌برد.

اخیرا استفن پولوز، رئیس سابق بانک کانادا، درباره رشد بی‌رویه نرخ بهره و تاثیر منفی آن بر اقتصاد هشدار داده بود.

او در جریان یک سخنرانی در اتاوا که به میزبانی مدرسه اقتصاد Ivey برگزار شده بود به حساسیت بیشتر اقتصاد کنونی به نرخ بهره در مقایسه با ده سال پیش، آن هم به دلیل سطح بالای بدهی‌ها، اشاره کرد.

بانک کانادا در دفاع از سیاست‌های خود بر ضرورت افزایش نرخ بهره بمنظور مهار اقتصاد پرتلاطم و تورم بالا اشاره می‌کند.

نرخ تورم سالانه کانادا در ماه اکتبر 6.9 درصد بود که در مقایسه با نرخ 8.1 درصدی ماه جون کاهش یافته، اما هنوز تا حد زیادی بیشتر نرخ 2 درصدی که بانک مرکزی برای رسیدن به آن تلاش می‌کند، است.

علاوه بر این شاهد دیگر نشانه‌هایی از رکود اقتصادی ازجمله کاهش مخارج خانواده‌ها در سه‌ماهه سوم امسال هستیم.

کاهش رشد اقتصادی بر ریزش نیروی کار تاثیر ملموس نگذاشته و نرخ بیکاری کشور در ماه نوامبر 5.1 درصد بود. با اینحال کارگران نگران آثار منفی آن بر وضعیت اشتغال خود هستند.

با اینحال به باور گوردن از آنجایی که نرخ بیکاری بسیار پایین بوده احتمالا تاثیر رکود بر آن چندان به چشم نخواهد آمد، اما بی‌تاثیر نبوده است.

هفته آینده بسیاری از فعالین بازار منتظر تصمیم بانک کانادا برای تعیین میزان رشد نرخ بهره جدید هستند تا شرایط آینده را تحلیل و بررسی کنند.

منبع: Global News