Friday, April 19, 2024
-3.7 C
Calgary

ده رویداد هواشناسی مهم کانادا در 2022

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

وبسایت Environment and Climate Change Canada اخیرا ده رویداد جوی مهم کشور در سال 2022 را معرفی کرده است.

بگفته دیوید فیلیپس، هواشناس ارشد این سازمان، آن‌ها با بررسی بیش از 100 رویداد آب‌وهوایی مهم و تاثیرگذار سال گذشته نهایتا ده مورد برتر را انتخاب کرده‌اند.

فیلیپس در اینباره گفت: “شواهد نشان می‌دهند که گرمایش جهانی ناشی از فعالیت انسانی نقش مهمی در وقوع رویدادهای جوی پرتکرار و شدید بازی می‌کند که سبب بروز خسارت‌های گسترده در داخل و خارج کشور می‌شوند. تغییرات اقلیمی به معنای تکرار بیشتر رویدادهای جوی نادر و تغییر فصل‌هاست. بنابراین جای تعجب نخواهد داشت که طی 30 سال آینده دمای هوا سه درجه سانتی‌گراد بیشتر شود.”

در ادامه نگاهی به ده رویداد جوی مهم کشور طی سال 2022 می‌اندازیم.

  1. طوفان سه هفته‌ای ماه ژانویه در Atlantic Canada

طی ماه ژانویه استان‌های شرقی تحت تاثیر سه طوفان قدرتمند قرار گرفته و شاهد بارش سیل‌آسا باران، وزش بادهای شدید و بارش سنگین برف در این نواحی بودیم.

  1. هوای سرد قطبی در تعطیلات ابتدای سال

طی تعطیلات شروع سال برخی از سردترین امواج آب‌وهوایی به نواحی غربی و شمال‌غربی کانادا نفوذ کرده و رکوردهای حداقل دما در این مناطق شکسته یکی پس از دیگری شکسته شدند.

  1. بارش سیل‌آسا باران در مونتریال

در این رویداد آب‌وهوایی تنها ظرف چند ساعت به اندازه یک ماه بارش در مونتریال داشتیم. بگفته فیلیپس این رخداد موجب بروز نسل جدید سیل شد که نه بواسطه طغیان رودخانه‌ها، بلکه با آبگرفتگی معابر و نواحی شهری روی داد. چنین سیل‌هایی به دلیل گرم شدن هوا و افزایش دما رخ می‌دهند.

  1. ورود توده‌های تندری به دشت‌های مرکزی در ماه جولای

جولای پر از طوفان بود و تعداد زیادی تورنادو و حداقل چهار طوفان سوپرسل در کشور داشتیم. بزرگترین طوفان تگرگ ثبت شده در کانادا که موجب بارش توپ‌های یخ به اندازه DVD دیسک شد را نیز در همین ماه داشتیم. این طوفان‌ها موجب مرگ تعداد زیادی دام شده و تنها در یک مورد به دلیل برخورد صاعقه 28 گوساله تلف شدند.

  1. بهار سرد و ابری در بریتیش‌کلمبیا

فصل بهار در بریتیش‌کلمبیا بسیار سرد و ابری بود و ونکوور برای روزها حتی یک دقیقه تابش خورشید را تجربه نکرد.

  1. آتش‌سوزی‌های گسترده در سواحل شرقی و غربی

آتشسوزی‌های فصلی در بریتیش‌کلمبیا به شدت سال‌های گذشته نبود اما تاثیرات بلندمدت دود ناشی از آن‌‎ها بر سلامت شهروندان بسیار قابل‌توجه است. در 18 روز سال 2022 کیفیت هوای بریتیش‌کلمبیا به دلیل آتشسوزی‌ها در استان و ایالت واشنگتن بسیار کاهش یافت.

در سواحل شرقی و Newfoundland نیز شاهد بروز بدترین آتشسوزی‌های جنگل طی 60 سال اخیر بودیم.

  1. هوای گرم و خشک تابستان

طی تابستان در بریتیش‌کلمبیا، آلبرتا و ایالت‌های غربی آمریکا میلیون‌ها شهروند تحت تاثیر گرمای شدید روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشتند. این امواج گرم Hotumn و Aug-tober نام گرفتند.

برای بیش از صد روز که از اواسط ماه آگست شروع شد در ویکتوریا و ونکوور بارش بسیار کم باران داشتیم، این درحالیست که بطور معمول این میزان به 100 میلی‌متر می‌رسد. همین شرایط باعث شد بارش در این نواحی از لاس‌وگاس و فونیکس هم کمتر باشد.

در شرق کانادا نیز دما بسیار بالا رفت و امواج گرم برمودا هوای خشک را به سمت شمال فرستاده و یکی از گرم‌ترین تابستان‌های سال‌های اخیر را شاهد بودیم.

  1. سیل بهار در مانیتوبا

در مانیتوبا 2022 بسیار پربارش بود و شهروندان با وقوع سیل و هشت هفته دشوار درگیر شدند. این شرایط تنها پس از یک طوفان یا یک نوبت آب شدن برف رخ نداد و چندین طوفان سهمگین در منطقه داشتیم که در طول تاریخ بی‌سابقه بودند.

  1. طوفان سهمگین در آنتاریو و کبک

ورود یک سیستم آب‌وهوایی بسیار فعال موجب بارش شدید باران، تگرگ، وقوع تورنادو و وزش بادهای بسیار شدید تراز میانی جو شد. این شرایط موجب شکسته شدن درختان چند صد ساله در این مناطق شد. این هوای طوفانی شهرهای بزرگی چون ویندزور، لندن، تورنتو، مونتریال و کبک را تحت تاثیر قرار داد و برق برخی از این مناطق برای مدت یک هفته قطع شد. طوفان مذکور جان یازده شهروند را گرفت و حدود یک میلیارد دلار خسارت بجای گذاشت.

  1. وقوع طوفان Fiona در شرق کانادا

در آخرین هفته سپتامبر طوفان Fiona با درجه چهار به سمت نواحی شرقی کشور و نوااسکوشا حرکت کرد. تقویت این طوفان با یک سیستم آب‌وهوایی دیگر آن را به توده‌ای استوایی تبدیل کرد که سرعت بادهایش تا 165 کیلومتر در ساعت هم می‌رسید!

Fiona جزو قدرتمندترین‌ طوفان‌های ثبت شده در کانادا بوده که موجب بارش مقادیر بسیار زیادی باران، وزش بادهای بسیار شدید و وارد آوردن خسارت‌های قابل‌توجه به نواحی درگیر شد.

منبع: Daily Hive