Thursday, March 28, 2024
1 C
Calgary

آغاز ممنوعیت استفاده از ظروف پلاستیکی یکبارمصرف

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

استفاده از کیسه‌های خرید و ظروف پلاستیکی یکبارمصرف در کانادا سخت‌تر از هر زمان دیگر خواهد شد.

دولت فدرال اوایل سال از تصمیم خود برای اعمال ممنوعیت برای تولید و واردات پلاستیک‌های یکبارمصرف از ماه دسامبر خبر داده بود.

حال بنظر می‌رسد مصرف‌کنندگان کانادایی باید بدنبال گزینه‌های پایدارتر برای جایگزین کردن آن‌ها بگردند.

این ممنوعیت شامل موارد زیر می‌شود:

  • کیسه‌های خرید
  • کارد و چنگال
  • ظروف غذای پلاستیکی یا حاوی پلاستیک که بازیافت آنها دشوار است
  • میله‌های همزن
  • نی‌ها (به استثنا برخی موارد پزشکی و غیره)
  • ظروف بسته‌بندی و حمل پلاستیکی (از جون 2023)

بگفته Environment and Climate Change Canada (ECCC) علت اعمال این ممنوعیت برای استفاده از ظروف پلاستیکی مذکور فراوانی آن‌ها در محیط‌زیست، خطرات آن‌ها برای حیات‌وحش و زیستگاه‌ها، دشواری بازیافت و امکان جایگزین کردن آن‌ها با گزینه‌های پایدارتر است.

در اطلاعیه ECCC آمده: “این ممنوعیت برای پلاستیک‌های یکبارمصرف موجب حذف بیش از 1.3 میلیون تن زباله پلاستیکی سخت و دشوار برای بازیافت و بیش از 22,000 تن آلاینده پلاستیکی خواهد شد که برابر با بیش از یک میلیون کیسه زباله پر است.”

البته این تنها گام در این راستا نیست و بزودی قوانین مشابه دیگر نیز وضع خواهند شد.

بر این اساس از جون 2024 فروش نی‌های انعطلاف‌پذیر که همراه بسته‌های نوشیدنی (ازجمله آبمیوه‌ها) فروخته می‌شود، ممنوع خواهد شد. در ادامه تا انتهای 2025 کانادا صادرات شش نوع پلاستیک یکبارمصرف را ممنوع می‌کند.

این مقررات تنها یک گام از طرف دولت فدرال با هدف به صفر رساندن زباله‌های پلاستیکی است. ازجمله دیگر برنامه‌ها می‌توان به بازیافت 90 درصدی بطری‌های نوشیدنی پلاستیکی و قوانین بهتر برای نشانه‌گذاری پلاستیک‌های قابل‌بازیافت و کمپوست اشاره کرد.

استیون گیلبولت، وزیر محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی، در اینباره گفت: “با اعمال این ممنوعیت ما به اقدام جهانی برای کاستن از آلاینده‌های پلاستیکی با هدف حفاظت از حیات‌وحش و زیستگاه‌ها می‌پیوندیم. ارتباطی آشکار میان دنیای بدون آلاینده‌های پلاستیکی و دنیای پایدار و پر از تنوع وجود دارد؛ دنیایی که به بهترین شکل از سلامت و امنیت اقتصادی کانادایی‌ها محافظت کرده، حافظ محیط زیست است و به مبارزه با تغییرات اقلیمی کمک می‌کند.”

ژان-ایو دوکلوس، وزیر بهداشت، با اشاره به پیشبینی کاهش 1.3 میلیون تن زباله پلاستیکی طی ده سال آینده در سراسر کانادا اظهار داشت این شرایط به آلودگی کمتر و جوامع سالم‌تر کمک خواهد کرد.

منبع: Daily Hive