Wednesday, May 8, 2024
12.1 C
Calgary

کاهش سرانه فضای سبز در شهرهای کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

براساس داده‌های Statistics Canada سرانه فضای سبز در شهرهای کانادا رو به کاهش است.

بگفته جنی ونگ، از اعضای گردآورنده گزارش آژانس فدرال درباره اثر فعالیت‌های انسانی بر محیط‌زیست، بررسی تصاویر ماهواره‌ای نشان داده که مساحت پارک‌ها، درختان شهری و فضاهای سبز ساختمان‌ها کاهش یافته است.

محققان با مقایسه تصاویر 31 شهر بزرگ و کوچک کانادا در سال‌های 2001، 2011 و 2019 به این نتیجه رسیده‌اند.

این مطالعه نشان داده که 75 درصد شهرهای بزرگ تا متوسط کانادا در این بازه زمانی بیست ساله فضای سبز خود را از دست داده‌اند.

در این بین شهر Kelowna بریتیش‌کلمبیا بیشترین کاهش فضای سبز را داشته و پس از آن شهرهای میلتون و وینیپگ قرار دارند. سرانه فضای سبز در تورنتو، مونتریال، ونکوور، کلگری و ادمونتون هم کاهش یافته است.

در مقابل دو شهر ساسکاتون و رجینا جزو معدود شهرهایی هستند که سبزتر شده‌اند.

بگفته ونگ گسترش شهرها مهمترین عامل در کاهش فضای سبز بوده است. برای مثال شهر میلتون در این بازه بیست ساله 350 درصد رشد پیدا کرده و جمعیت Kelowna نیز از 150,000 نفر به 223,000 نفر رسیده است.

از دیگر فاکتورهای تاثیرگذار می‌توان به خشکسالی و هجوم حشرات اشاره کرد. مثلا هجوم نوعی ملخ به نام emerald ash borer آسیب قابل توجهی به پوشش گیاهی وینیپگ زده است.

ونگ با اشاره به مزایای بسیار فضای سبز برای شهرها گفت: “درختان مصرف انرژی را کاهش داده، هوا را پاکسازی می‌کنند و برای سلامت انسان‌ها بسیار مفید هستند.”

بررسی ساندیپ آگراول، جغرافی‌دان و برنامه‌ریز شهری در دانشگاه آلبرتا، نشان می‌دهد که اختلاف دمای شهری چون ادمونتون با محیط اطرافش به پنج تا شش درجه سانتی‌گراد می‌رسد. این اختلاف دما رابطه‌ای عکس با میزان فضای سبز در شهر دارد و هرچه پوشش درختان بیشتر باشد از میزان آن کاسته خواهد شد.

چنین پدیده‌ای Heat Island نام داشته و می‌تواند باعث بروز مشکلات جسمی چون نارسایی تنفسی یا گرمازدگی در شهروندان شود، شرایطی که طی تابستان گذشته در غرب کانادا شاهد آن بودیم.

آگراول در اینباره گفت: “پس از تبدیل محوطه‌ای سبز به مرکز خرید یا خانه دیگر راه برگشتی وجود ندارد. هرچند توجه به ایجاد فضای سبز و زیباسازی در ساختمان‌ها افزایش یافته اما نمی‌تواند جای آنچه پیش از این در آنجا بوده را بگیرد.

در واکنش به این روند دولت‌ها تغییر رفتار داده و با وضع شرایط سختگیرانه برای قطع درختان در زمین‌های عمومی و اجرای قوانین جدید چون green roofs، با هدف کاشت گیاهان بر روی ساختمان‌ها، سعی دارند جلوی روند کنونی را بگیرند.

هم‌اکنون بیشتر جمعیت کانادا در شهرها زندگی می‌کنند و مطالعات اینچنین می‌تواند بر سیاست‌گذاری مسئولان با هدف توسعه شهرهای سبز تاثیرگذار باشد.

منبع: Global News