Friday, March 29, 2024
-6.5 C
Calgary

رکود اقتصادی در آلبرتا و دیگر استان‌های کشور

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

امسال شاهد رکود اقتصادی در بیشتر نقاط کشور خواهیم بود. آلبرتا نیز از این قاعده مستثنی نیست اما در برخی نواحی شرایط بسیار دشوارتر است.

براساس آخرین پیشبینی Deloitte پس از تورم و برنامه‌های کنترل قیمت‌ در سال گذشته اقتصاد کانادا طی سال جاری شاهد کاهش سرعت رشد و رکود خواهد بود.

در این گزارش آمده: “خبر خوب که تا حد زیادی درباره آن مطمئن هستیم توقف رشد قیمت‌هاست و نرخ تورم پس از ثبت رکورد 8.1 درصد در جون 2022 روند نزولی پیدا کرده است. انتظار داریم رشد قیمت‌ها همچنان کاهش یافته و این وضعیت را در بخش‌های گوناگون ازجمله نرخ بنزین، خوارکی‌ها، مسکن و اجاره‌بها شاهد باشیم.”

همچنین در سرتاسر کشور شاهد یک رکود اقتصادی شدید خواهیم بود و تنها مانیتوبا و ساسکاچوان رشد اقتصادی خواهند داشت؛ علت این موضوع صنایع کشاورزی آن‌ها بوده که پس از خشکسالی گسترده 2021 و بهبود بارش‌ها دوباره رونق پیدا کرده است.

انتظار می‌رود اقتصاد آلبرتا نیز به دلیل رشد بدهی‌ها (جایگاه سوم پس از بریتیش‌کلمبیا و آنتاریو) وارد رکود شود. کاهش تقاضا برای نفت از طرف ایالات‌متحده از دلایل این موضوع است.

در گزارش Deloitte آمده: “با وجود این فاکتورها رکود در بازار مسکن استان در مقایسه با دیگر استان‌ها چندان شدید نبوده و رشد چشمگیر جمعیت به آلبرتا کمک می‌‌کند وضعیت بهتری داشته باشد.”

رشد حقیقی GDP آلبرتا در سال‌های 2021 و 2022 بترتیب 4.9 و 5.1 درصد بوده است. با اینحال انتظار داریم این نرخ در سال جاری 1.1 درصد کاهش پیدا کند، اما پیشبینی سال 2024 رشد مجدد 1.8 درصدی است.

در بین دیگر استان‌ها تنها ساسکاچوان، مانیتوبا و Newfoundland and Labrador کاهش رشد اقتصادی کمتر را تجربه می‌کنند.

در بخش دیگر گزارش به تاثیر رکود بر بازار مسکن اشاره شده و گزارش تاکید می‌کند این وضعیت در مرکز کانادا و بریتیش‌کلمبیا بیشتر احساس شود. علت این موضوع قیمت بسیار بالای مسکن در آنتاریو و بریتیش‌کلمبیا و حجم بسیار بالای بدهی‌ در این نواحی است.

شرایط در کبک و آنتاریو نیز تا حد زیادی به تحولات ایالات‌متحده بستگی دارد و رکود اقتصادی در آن سوی مرزها تا حد زیادی بر سود ناشی از صادرات در این استان‌ها تاثیر منفی می‌گذارد.

خوشبختانه به لطف کمبود نیروی کار تعداد زیادی از شهروندان در طول رکود اقتصادی شغل خود را از دست نخواهند داد. با اینحال شانس بیکاری شاغلین در بخش‌هایی چون ساخت‌وساز، اطلاعات، فرهنگ و سرگرمی بیشتر از دیگران است.

نویسندگان این گزارش 2023 را یک سال دشوار دیگر برای اقتصاد کانادا می‌دانند اما با توجه به خودکفایی کشور و توانایی تاب‌آوری موجود امیدوار هستند امسال هم به سلامت از این موج دشوار عبور کنیم.

منبع: Daily Hive