Friday, April 19, 2024
3.8 C
Calgary

تصویر زنان قهرمان بومی کانادا روی اسکناس ۲۰ دلاری

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

گروهی از هنرمندان با به تصویر کشیدن زنان قهرمان بومی کانادا بر روی اسکناس ۲۰ دلاری به این افراد تأثیرگذار ادای احترام کردند.

پس از درگذشت ملکه الیزابت دوم در سال گذشته و با بالا گرفتن بحث جایگزینی تصویر افراد تأثیرگذار به جای تصویر ملکه تعدادی از هنرمندان ۹ زن بومی کانادا را بر اساس کارنامه فعالیتشان برای اسکناس ۲۰ دلاری پیشنهاد دادند.

انجمن زنان بومی کانادا (NWAC) به منظور افزایش آگاهی و آشتی با فرهنگ اقلیت بومی کانادا به هنرمندان سفارش طراحی اسکناس ۲۰ دلاری کانادا را داده است. انجمن NWAC یک سازمان ملی و نماینده سیاسی زنان، دختران، تو اسپریت‌ها، ترنسجندرها و دیگر اقلیت‌های جنسیتی کانادا است.

بر اساس بیانیه این انجمن، در طول ۱۵۰ سال گذشته تصویر زنان بومی هیچگاه بر روی اسکناس‌های کانادایی چاپ نشده است. پروژه چاپ تصاویر زنان قهرمان بومی بخشی از جنبش Change The Bill است.

برای مشاهده این آثار هنری می‌توانید از ۲۰ تا ۲۸ ژانویه به گالری واقع در خیابان کالج ۶۲۱ مراجعه کنید. شما همچنین می‌توانید برای سفارش این اسکناس‌های ۲۰ دلاری در این لینک اقدام کنید. در ادامه این پست داستان‌های الهام‌بخش این زنان تأثیرگذار را با شما دوستان مرور می‌کنیم. با پیکوبینو همراه باشید.

“Sarah Burnstick” by Mando Littlechild

هنرمند: مندو لیتل‌چایلد هنرمندی با جنسیت غیرباینری و تو اسپریت است که در آلبرتا زندگی می‌کند. این هنرمند از کودکی برای ایجاد ارتباط و نشان دادن خلاقیت خود از هنر استفاده می‌کند. مندو پرتره سارا برن‌استیک مادربزرگ (کوکوم) مرحوم خود را به تصویر کشیده است.

هنر: سارا برن‌استیک بازمانده‌ای از مدرسه شبانه‌روزی و رقصنده پاوورا بود. درحالی‌که سارا خاطره بدی از کودکی داشت، باز هم توانست حامی خانواده بزرگ و دوست‌داشتنی خود باشد. کودکی لیتل‌چاید با معاشرت با پدربزرگ (موسم) و مادربزرگش گذشت. این هنرمند چیزهای زیادی از مادربزرگش در مورد فرهنگ بومیان و زندگی آموخته است و به همین دلیل او را شایسته تقدیر می‌داند.

“Margaret Pictou” by Tracey Metallic

هنرمند: ترسی متالیک هنرمند Mi’kmaq و متولد و بزرگ شده سواحل رودخانه Restigouche است. این هنرمند در حال حاضر در Listuguj واقع در Gespe’gewagi سکونت دارد.

هنر: مارگارت پیکتو در طول جنگ جهانی دوم برای حمایت از خانواده خود به نیروی هوایی سلطنتی کانادا پیوست. تصویر این بانوی قهرمان در یونیفرم نیروی هوایی بر روی پوسترهای آن دوران برای تشویق زنان به پیوستن به ارتش منتشر شده بود. متالیک هم از این تصویر بی‌نظیر برای طراحی خود استفاده کرده است. مارگارت پس از اتمام جنگ به نیوبرانزویک برگشت و به‌عنوان اولین رئیس زن در تاریخ این منطقه شروع به فعالیت کرد. برای قدردانی از توانایی‌های رهبری و احیای زبان و فرهنگ Mi’kmaq مارگارت عضو Order of Canada شد.

“Elsie Knott” by Anna Heffernan

هنرمند: آنا هفرنان هنرمندی چند رشته‌ای از Michi Saagii Nishnaabe، ایرلندی و فرانسوی کانادایی است. آثار هنری آنا شامل نقاشی اکریلیک، طراحی دیجیتال و منجوق‌دوزی می‌شود. این هنرمند یکی از اعضای انجمن Curve Lake First Nation است که از الیس نات الهام گرفته است.

هنر: نات اولین زنی بود که برای ریاست Curve Lake First Nation در سال ۱۹۵۴ انتخاب شد. قبل از سال ۱۹۵۱، پیش از آنکه Indian Act اصلاح شود، زنان حق رأی و اجازه نامزدی در انتخابات را نداشتند. خدمات شایسته نات به جامعه بومیان کانادا باعث شد هفرنان از او الهام بگیرد. تصویر عقابی که در پیش‌زمینه طراحی شده نماد قبیله عقاب است که نات رهبری آن را بر عهده داشت.

“Rita Joe” by Alexandra Beals

هنرمند: الکساندرا بیلز هنرمند بومی آفریقایی اهل نوا اسکوشیا است. آثار هنری الکساندار شامل آبرنگ، اکریلیک، گرافیت و طراحی دیجیتال می‌شود. طبیعت منبع الهام این هنرمند است. ریتا جو شاعر قهرمان الکساندرا برای تصویرسازی اسکناس ۲۰ دلاری است.

هنر: ریتا جو از قوم Mi’kmaq و اهل نوا اسکوشیا بود که به خاطر اشعار و آثار هنری خود شناخته می‌شود. جو به‌عنوان یکی از افراد مورد احترام در جامعه بومیان کانادا عضو Order of Canada بود و جایزه National Aboriginal Role Model Award را به دلیل خدمات ارزشمند خود دریافت کرد. طرح گل منجوق‌دوزی سنتی Mi’kmaq که در پس‌زمینه وجود دارد، نماد فرهنگ این قوم است. رنگ‌های سرزنده نیز با الهام از شخصیت و خلاقیت ریتا جو بکار رفته‌اند.

“Cindy Blackstock” by Laura Deiter

هنرمند: لورا دیتر در انتاریو زندگی می‌کند. این هنرمند از سال ۲۰۱۷ به خلق آثاری می‌پردازد که از فرهنگ ملل اول و طبیعت زیبای کانادا الهام گرفته‌اند. سبک هنری لورا ترکیبی از سبک‌های مختلف است.

هنر: سندی بلک‌استاک یکی از مدافعان Gitxsan بود که با مبارزات خود برای حقوق کودکان بومی در سطح بین‌المللی مورد احترام قرار گرفت. در سال ۱۹۸۸، سندی انجمن مراقبت از کودکان و خانواده ملل اول را تأسیس کرد و از سال ۲۰۰۷ به رهبری پرونده این انجمن علیه دولت فدرال پرداخت. سندی در طول سال‌های فعالیت خود صدای جوامع بومی، مددکار اجتماعی و حامی حقوق کودکان بود.

 “Mother Earth” by Annette Sullivan

هنرمند: آنت سالیوان هنرمند متیس و ملل اول است. این هنرمند طراحی، نقاشی و منسوجات را در انتاریو آموخت و در ادامه فعالیت خود به طراحی بیلبورد و مطالعه هنر تجاری پرداخت. زمانی که آنت مادر خود را از دست داد تصمیم گرفت داستان اجداد خود را با هنرش به تصویر بکشد.

هنر: در آثار هنری آنت داستان‌هایی قدیمی با مفاهیم فرهنگی خاص روایت می‌شوند. سبک هنری این هنرمند Woodland است که تروماهای تاریخی، جوامع و مکان‌های دیدنی و همچنین طرز زندگی بومیان را به تصویر می‌کشد. در طرح اسکناس ۲۰ دلاری آنت تصویر مادر زمین، گندم و قایق دیده می‌شود.

“I am His” by Laura Deiter

هنر: اثر دیگری از دیتر که دختری قوی و مغرور را به تصویر کشیده است. دختر این طرح لباس سلطنتی پوشیده و بسیار زیباست. موهای این دختر نشان عشق و علاقه و نقش او در جوامع است.

“Glenna Simcoe” by Jennifer Faria

هنرمند: جنیفر فاریا، نقاش و تصویرگر کانادایی، طراحی را از سنین بسیار پایین آغاز کرد. گربه، باربری و هر چیزی که در اطراف جنیفر قرار داشت سوژه نقاشی‌های او بود. مادر جنیفر نیز که در خوشنویسی مهارت داشت به او چاپ را آموزش داد که در آینده الهام‌بخش آثار او شد.

هنر: گلنا سیمکو، عمه جنیفر، Chippewas و از قبیله Rama بود. به گفته جنیفر، سیمکو زنی خوش‌بین و فرهنگ‌دوست بود که همیشه او را به گالری‌های هنری، موزه‌ها و رویدادهای فرهنگی می‌برد. رابطه این دو الهام‌بخش جنیفر است. پس از درگذشت مادر جنیفر در سن ۱۵ سالگی، عمه گلنا تنها دوست او بود.

“Josephine Mandamin” by Adrienne Assinewai

هنرمند: آدرین آسینوی متولد و بزرگ‌شده Manitoulin است. این هنرمند تجسمی در طبیعت و محیط سنتی بزرگ شد. آسینوی در حال حاضر در منطقه ساحلی نیوبرانزویک زندگی می‌کند و با الهام از طبیعت در استودیوی شخصی خود به خلق آثار هنری می‌پردازد.

هنر: ژوزفین ماندمین الهام‌بخش طراحی آدرین است. ژوزفین حاملی محیط‌زیست بود که در طول ۷۷ سال زندگی خود ۲۵ هزار مایل در اطراف دریاچه‌های بزرگ کانادا پیاده‌روی کرد و آلودگی آب این دریاچه‌ها را بررسی می‌کرد.

اگر به این آثار هنری جذاب علاقه‌مند شدید و می‌خواهید از آنها حمایت کنید، اسکناس ۲۰ دلاری موردنظرتان را سفارش دهید.

برای حمایت از انجمن NWAC و پشتیبانی از فعالیت‌های مربوط به زنان بومی کانادا به این لینک مراجعه کنید.

 

 

منبع: Dailyhive