Tuesday, April 23, 2024
9.4 C
Calgary

حقایق جالب و خواندنی درباره کانابیس

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

از زمان قانونی شدن مصرف کانابیس در کانادا در سال 2018 شاهد رشد بازار مصرف آن هستیم. در حال حاضر این ماده به شکل‌های گوناگون ازجمله جوینت‌های آماده، آدامس، نوشیدنی، ویپ و روغن بفروش می‌رسد.

در ادامه این مطلب شش حقیقت جذاب که شاید درباره کانابیس نمی‌دانید را خواهیم خواند.

گیرایی کانابیس در مقایسه با گذشته بسیار بیشتر شده

در دهه 60، 70 و 80 میلادی میزان THC موجود در ماریجوانا کمتر از دو درصد بود اما این مقدار از دهه 90 به اینسو بیشتر شده که در نتیجه اثربخشی آن افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است.

با قانونی شدن مصرف تفریحی کانابیس این صنعت اقدام به تولید محصولاتی با اثربخشی و گیرایی بسیار بیشتر کرده است. امروزه برخی از این محصولات تا 15 درصد یا حتی بیشتر THC دارند و این نرخ در محصولات کنسانتره مانند روغن‌ها، خوراکی‌ها و Shatter تا 90 درصد هم می‌رسد!

باید توجه داشت هرچه THC محصول بیشتر باشد احتمال اعتیاد‌آور بودن آن هم افزایش خواهد یافت و امروزه از هر 11 مصرف‌کننده ماریجوانا 1 نفر به آن معتاد می‌شود.

اولین محصول که اینترنتی بفروش رسیده کانابیس بوده

بین سال‌های 1971 و 1972 که مصرف کانابیس غیرقانونی بود، برای اولین بار یک محصول، یعنی یک پک علف، بصورتی اینترنتی فروخته شد.

دانشجویان دانشگاه استنفورد با استفاده از ARPANET که از نمونه‌های اولیه اینترنت امروزیست توانستند معامله را با دانشجویان MIT انجام داده و مقداری نامشخص از ماریجوانا را بفروش برسانند.

البته این معامله همانند فرایند امروزی خرید آنلاین کانابیس نبود. در وب اولیه روشی برای انتقال پول وجود نداشت و بجای آن جزئیات معامله حضوری در ARPANET بین طرفین مکاتبه شد.

کانابیس بیش از 100 کانابینوید فعال دارد

بسیاری از مصرف‌کنندگان کانابیس تنها درباره THC (tetrahydrocannabinol) و CBD (cannabidiol) اطلاعات دارند، اما باید بدانید که بیش از 100 کانابینوید مختلف در این گیاه وجود دارد.

کانابینویدها ترکیب‌هایی هستند که می‌توان در برگ، ساقه و جوانه کانابیس یافت. این ترکیبات امروزه بطور گسترده در محصولات یافت شده و می‌توان آن‌ها را دود کرد، خورد، ویپ کرد، نوشید یا بر روی پوست مالید و استفاده از آن‌ها برای کاستن از اضطراب و درد هر روز بیشتر می‌شود. با اینحال همچنان تاثیرات مصرف کانابینویدها در دست مطالعه و بررسی است.

از آنجایی که کانابیس برای مدت طولانی غیرقانونی بوده پژوهش‌‌های چندانی درباره آن‌ها انجام نشده است. در حال حاضر نیز محصولات جدید کانابیس بسرعت وارد بازار شده و دانشمندان در تلاشند تا شناخت بهتری درباره آن‌ها پیدا کنند.

انسان‌ از هزاران سال پیش کانابیس مصرف کرده

هرچند دیدگاه فرهنگ‌ها و کشورهای گوناگون درباره مصرف کانابیس متفاوت بوده، اما بدون شک انسان از هزاران سال پیش کانابیس مصرف کرده است.

کانابیس اولین بار در شرق آسیا، منطقه‌ای که بطور طبیعی رشد می‌کند، مصرف شده است. برای بیش از چهار هزار سال ساکنین این منطقه از الیاف آن برای ساخت طناب و لباس کنفی و از دانه‌های روغنی کانابیس برای آشپزی استفاده کرده‌اند. همچنین دانه‌های کانابیس در بقایای سفالینه‌های ژاپنی که حدود ده هزار سال قدمت داشتند، پیدا شده است. کانابیس ازجمله محصولات تجاری در جاده ابریشم بوده و از اینرو به دیگر قاره‌ها می‌رسد. با تمامی اینها تا سال‌های اخیر اطلاعات چندانی درباره تاریخچه استفاده از آن برای مصارف پزشکی و درمانی نداشتیم.

یک اکتشاف در سال 2019 ترکیبات شیمیایی بجای مانده از سوزاندن کانابیس در جریان مراسم تذفین در گورستان جیرزانکال در منطقه پامیر در غرب چین را یافت که قدمت آن به 2,500 سال پیش باز می‌گردد. همچنین جوانه‌ها و دانه‌های کانابیس در گورستان‌های گوناگون آسیایی و اروپایی یافت شده، اما طبق یک تئوری این اقوام کهن برای صحبت با عزیزان از دست رفته خود ماریجوانا مصرف می‌کردند.

موارد استفاده گوناگون از کانابیس

پژوهشگران دانشگاه ساسکاچوان در سال 2011 توالی ژنوم کانابیس ساتیوا را یافتند. کشف آن‌ها نشان داده بیش از هزار سال از پرورش دو نژاد از کانابیس توسط انسان می‌گذرد که یکی برای استفاده از الیاف و دانه‌ها و دیگری برای مصارف پزشکی کشت شده‌اند.

این بررسی‌ها نشان داده که یک آنزیم ضروری در تولید THCA در ماریجوانا وجود دارد که الیاف و بوته فاقد آن هستند.

بوته‌های کانابیس از هزاران سال پیش مورد استفاده قرار گرفته و آن را برای تهیه طناب، پوشاک، کاغذ و بوم نقاشی کشت کرده‌اند. به باور برخی باستان‌شناسان مجسمه‌های غول‌پیکر Easter Island با استفاده از طناب‌های ساخته شده با الیاف کانابیس به آن نقطه منتقل شده‌اند.

اخیرا نیز ماده‌ای بنام hempcrete، که نوعی کامپوزیت سبک‌وزن و بادوام و تقویت‌شده با کنف بوده و در ساخت‌وساز از آن استفاده می‌شود، اختراع شده است. از این کامپوزیت می‌توان بجای دیوار پیش‌ساخته، عایق و siding استفاده کرد.

استون شدن لزوما یک اختلال نیست

یک باور کلی درباره مصرف‌کنندگان ماریجوانا وجود دارد که آن‌ها را تنبل، کندذهن و استوند می‌داند. اما مطالعه‌ای جدید نشان داده که پژوهش‌های قدیمی درباره تاثیر کانابیس بر توانایی شناختی افراد تحت تاثیر تنظیمات ناآشنا آزمایشگاهی در هنگام استفاده از داروها قرار داشته است.

پژوهش‌های دکتر میشکل سنت پیر، از دانشگاه UBC، نشان داده هیچگونه تفاوتی بین توانایی شناختی افراد مصرف کننده کانابیس و کسانی که آن را مصرف نمی‌کنند وجود ندارد.

او از کسانی که کانابیس مصرف کرده یا بطور معمول مصرف می‌کنند خواسته این آزمایش را پس از مصرف ماریجوانای شخصی و در محیطی آشنا مانند خانه انجام دهند. سپس او آزمایشی دیگر انجام داده تا وضعیت آن‌ها را در هنگام مصرف و عدم مصرف مواد بسنجد. نتیجه این بررسی نشان داده که هیچ تفاوتی بین نتایج دو آزمایش وجود ندارد.

او در اینباره گفت: “من مدعی نیستم که کانابیس هیچگونه تاثیری بر توانایی شناختی افراد ندارد، اما بررسی من نشان داده که افراد مصرف‌کننده که کانابیس را در مکانی آشنا و به روش خود مصرف می‌کنند هیچگونه اختلال پس از مصرف مشاهده نکردیم.”

منبع: CBC