Sunday, April 28, 2024
9.3 C
Calgary

راه‌اندازی ایستگاه قطار برای سومین فرودگاه بزرگ کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

اگر همه چیز به خوبی پیش برود فرودگاه بین‌المللی Ottawa Macdonal-Cartier (YOW) پیش از پایان سال به شبکه ریلی سریع‌السیر پایتخت متصل خواهد شد.

هم‌اکنون عملیات توسعه بخش جنوبی O-Train Line-2 که به آن Trillium Line هم می‎گویند به مراحل پایانی خود نزدیک شده است.

پیش از این عملیات عمرانی توسعه و بهینه‌سازی اساسی مسیر کنونی O-Train با تاخیرهای زمانی روبرو شد. از ماه می 2020 خط 2 مسیر بطور موقت بسته شد تا فعالیت عمرانی آغاز گردد. در ابتدا قرار بود این پروژه اواخر سال 2022 تکمیل و مسیر بازگشایی شود، اما هم‌اکنون این اتفاق در بهترین حالت در پاییز 2023 رخ خواهد داد و مراحل آزمایش کامل سیستم از آگست یا سپتامبر شروع می‌شود.

با بازگشایی مسیر فرودگاه O-Train دسترسی به YOW (هشتمین فرودگاه شلوغ کانادا براساس آمار جابجایی مسافر در سال 2022) به سومین فرودگاه کشور تبدیل می‌شود که امکان سفر با قطار از شهر به آن وجود دارد.

عملیات توسعه بخش جنوبی شبکه شامل ساخت دو مسیر جدید برای Trillium Line به طول مجموعا 16 کیلومتر و شش ایستگاه جدید می‌شود. همچنین چهار کیلومتر از مسیر فرودگاه با دو ایستگاه جدید نیز جزو پروژه هستند. عملیات آزمایش مسیر فرودگاه از ماه گذشته شروع شده است.

ایستگاه فرودگاه درست در کنار ساختمان ترمینال YOW قرار گرفته و با یک پل عابر کوتاه به سکوهای پرواز متصل می‌شود.

در این شبکه همانند مسیر SkyTrain Canada Line در فرودگاه بین‌المللی ونکوور (YVR) با نزدیک شدن قطار به ایستگاه YOW مسیر دو لاین به یک مسیر باریک و تک لاین تبدیل می‌شود.

با اینحال برخلاف مسیر قطار Union Pearson Express در فرودگاه بین‌المللی Toronto Pearson (YYZ) ایستگاه فرودگاه YOW برای شرایط جوی خاص اتاوا با زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم طراحی شده و کاملا محصور نیست، اما دارای سقف خواهد بود.

همچنین برخلاف مسیرهای Canada Line و Union Pearson Express، شبکه ریلی O-Train فرودگاه YOW شما را با قطاری مستقیم به مقصد مرکز شهر نخواهد بود.

انتظار می‌رود مسافران قطار برای سفر از مبدا TOW به مرکز شهر اتاوا نیاز به دو بار تعویض مسیر داشته باشند و به این ترتیب باید با چمدان وارد سه قطار مختلف شوند. این سفر شامل ورود به قطار Trillium Line در ایستگاه جدید South Keys برای رسیدن به ایستگاه Bayview بوده تا در آنجا وارد خط جدید Confederation Line شوید. انتظار می‌رود با افزایش تقاضا سرویس دسترسی مستقیم به ایستگاه Bayview برای مسافران فراهم شود. این سرویس جدید جایگزین اتوبوس‌های فعلی می‌شود.

در مجموع هر بار سفر از YOW به مرکز شهر اتاوا حدود 35 دقیقه طول خواهید کشید. طی کردن این مسیر با خودروی شخصی حدود 20 دقیقه و با اتوبوس حدود 50 دقیقه زمان می‌برد.

قطارهای Trillium Line هر 12 دقیقه مسافران را جابجا می‌کنند. این قطارها ظرفیت بالایی دارند که به لطف استفاده از قطارهای طویل‌تر و طراحی سکوهای بزرگ‌تر محقق شده است.

مبلغ 1.2 میلیارد دلار از کل بودجه 4.7 میلیارد دلاری فاز دوم پروژه‌ توسعه شبکه Trillium Line برای اجرای شبکه O-Train اختصاص یافته است. فاز اول این پروژه در سال 2019 و با بازگشایی خط 13 کیلومتری Confederation Line در مرکز شهر اتاوا افتتاح شد. دولت‌های فدرال و استانی پیش از این 155 میلیون دلار برای ساخت Airport Link هزینه کرده و مسئولان فرودگاه نیز 25 میلیون دلار از هزینه‌ها را پوشش دادند.

در سال 2022 فرودگاه YOW در مجموع سه میلیون مسافر را جابجا کرد و توانست به 59 درصد ظرفیت پیش از پاندمی در سال 2019 دست یابد. این رقم شامل 2.7 میلیون مسافر داخلی، حدود 200,000 مسافر آمریکایی و حدود 100,000 مسافر خارجی غیر آمریکایی می‌شود.

اولین خط قطار سریع‌السیر کانادا که یک فرودگاه را به مرکز شهر متصل کرد Canada Line بود که در سال 2009 و همزمان با المپیک زمستانی 2010 ونکوور احداث شد. این خط برخلاف Union Pearson Express بخشی از شبکه منظم قطار شهری با فضای ایستگاه مشابه بود.

در ادامه سال 2015 و همزمان با برگزاری رقابت‌های Pan American Games در شهر تورنتو خط Union Pearson Express با طول 23 کیلومتر افتتاح شد. این مسیر بسیار سریع تنها دو توقفگاه دارد ایستگاه‌های YYZ و Union Station را به یکدیگر متصل می‌کند.

سفر در هر دو خط Canada Line و Pearson Union Express حدود 25 دقیقه زمان برده که از مدت زمان لازم برای طی کردن مسیر با خودرو کمتر است.

طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است در سال 2027 شبکه قطار بدون راننده REM در شهر مونتریال به فرودگاه YUL متصل شود. زمان مورد نیاز برای سفر با این قطار از YUL به مرکز شهر مونتریال 20 دقیقه پیشبینی شده که در مقایسه با زمان رانندگی بیش از نیم ساعت کمتر است.

طی هفته گذشته دولت استانی آلبرتا و شهرداری کلگری نیز از آغاز مطالعات تکنیکی و امکان‌سنجی برای بررسی گزینه‌های ریلی و یک شبکه قطار سریع‌السیر با هدف دسترسی فرودگاه بین‌المللی به مرکز شهر کلگری، خبر دادند.

منبع: Daily Hive