Monday, April 29, 2024
5.9 C
Calgary

همه چیز در مورد افزایش نرخ بهره وام بانک کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بانک کانادا نرخ بهره وام را برای پنجمین بار در سال ۲۰۲۳ به‌‌روزرسانی کرد. انتظار می‌رود نرخ بهره وام سه مرتبه دیگر در سال جاری به‌روزرسانی شود.

بانک کانادا نرخ بهره را در سال ۲۰۲۲ هفت مرتبه افزایش داد. نرخ بهره در ژانویه ۲۰۲۳ به ۴.۵٪ رسید و در ۷ جون تا ۴.۷۵٪ افزایش یافت.

در حالی که نرخ بهره وام با هدف کاهش تورم افزایش پیدا می‌کند، نرخ تورم کانادا در ماه می به ۳.۴٪ رسید. با این وجود، گزارش آمار کانادا نشان می‌دهد هزینه‌های مصرف‌کنندگان همچنان زیاد است.

جیمز لرد، مدیر عامل Ratehub.ca و مدیر وام مسکن CanWise، در این مورد می‌گوید: «افزایش ۲۵ واحدی نرخ بهره بانکی منجر به افزایش نرخ متغیر وام مسکن خواهد شد. این تغییرات در بازار اوراق قرضه نیز تأثیر می‌گذارد که در نهایت منجر به افزایش نرخ ثابت وام مسکن خواهد شد.»

در نتیجه هر شخصی که از وام مسکن با نرخ متغیر یا وام رهنی (HELOC) استفاده می‌کند باید منتظر افزایش نرخ بهره وام خود باشد.

لرد به خریداران پیشنهاد می‌کند به دلیل افزایش نرخ وام در سال آینده بهتر است برای استفاده از نرخ‌های ثابت امروز پیش‌ تأییدیه دریافت کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: «افزایش قیمت مسکن در ابتدای سال جاری منجر به کاهش معاملات در تابستان خواهد شد.»

حسابگر پرداخت وام مسکن Ratehub.ca برای مثال نشان می‌دهد مالکی که به عنوان پیش‌پرداخت ۱۰٪ از مبلغ ۹۲۸٬۸۹۷ دلار را با نرخ متغیر ۵.۸۰٪ پنج ساله در طول ۲۵ سال پرداخت کرده، باید ماهانه ۵٬۴۱۳ دلار پرداخت کند.

در صورتیکه بانک کانادا ۲۵ واحد به نرخ بهره خود اضافه کند، نرخ متغیر ۶.۰۵٪ خواهد شد و مبلغ قابل پرداخت مثال فوق به ۵٬۵۴۰ دلار افزایش خواهد یافت. این افزایش به معنی افزایش ۱۲۷ دلار در ماه و ۱٬۵۲۴ دلار در سال است.

 

 

منبع: Dailyhive