Thursday, May 2, 2024
3 C
Calgary

وضعیت بازار خرید و فروش کلبه و آینده آن

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

با گرم‌تر شدن هوا قیمت کلبه‌ها نیز کاهش یافته، اما بگفته کارشناسان بخاطر ادامه‌دار بودن تورم و رشد نرخ‌های بهره بسیاری از خریداران برنامه خود برای خرید این نوع ملک را به عقب انداخته‌اند.

با افزایش دوباره نرخ بهره توسط بانک کانادا و احتمال تکرار این روند، حال پیشبینی‌ها درباره آینده بازار کلبه‌ها نیز تغییر کرده است.

بگفته کریستوفر الکساندر، رئیس ReMax Canada، هرچند همچنان تقاضا در بازار کلبه وجود دارد اما کسانی که قصد دارند برای اولین بار این نوع ملک را خریداری کنند از تصمیم خود منصرف شده و مالکین نیز ترجیح می‌دهند املاک تفریحی و تفرجگاه‌ها را برای خانواده خود حفظ کنند.

او در مصاحبه با Global News گفت: “با نرخ بهره کنونی شرایط برای بسیاری از فعالین بازار تغییر کرده است. این درحالیست که در نواحی مختلف آنتاریو و حتی غرب کانادا پیشنهادهای خرید و فروش بسیار برای این نوع املاک ارائه می‌شوند و قیمت‌ها نیز بسیار مناسب است.”

قیمت کلبه در کدام نواحی کاهش پیدا کرده است؟

براساس نظرسنجی اخیر ReMax درباره وضعیت بازار کلبه در سراسر کشور، 69 درصد کانادایی‌ها به دلیل بی‌ثباتی اقتصادی درباره سرمایه‌گذاری در این بازار تردید دارند.

این درحالیست که قیمت این نوع املاک کاهش یافته و انتظار می‌رود این روند ادامه‌دار باشد.

Royal LePage انتظار دارد امسال میانگین قیمت خانه single-family در تفرجگاه‌های کانادا 4.5 درصد کاهش یافته و به 592,005 دلار برسد.

همچنین پیشبینی قیمت Royal LePage برای تمام استان‌های کشور بجز آلبرتا نزولی است.

طبق این پیشبینی کبک بیشترین کاهش قیمت به میزان 8 درصد را در مقایسه با 2022 تجربه خواهد کرد. انتظار می‌رود میانگین قیمت خانه single-family در نواحی تفرجگاهی این استان به 343,528 دلار برسد.

براورد شده امسال میانگین قیمت یک خانه single-family تفریحی در آنتاریو نیز به 603,060 دلار برسد که 5 درصد از نرخ پارسال کمتر است.

در آتلانتیک کانادا و استان‌های مرکزی نیز میانگین قیمت‌ها کاهش 3 درصدی داشته و در بریتیش‌کلبیما این نرخ با 2 درصد کاهش همچنان بالای یک میلیون دلار خواهد بود.

بگفته مارک پدلار، کارگزار ReMax Bluewater Realty Inc، در ناحیه Grand Bend آنتاریو شاهد رکود شدید در بازار هستیم و کاهش 10 درصدی میانگین قیمت‌ها را داشتیم.

او در بخشی از مصاحبه خود با رادیو London Live گفت: “تعداد خانه‌های موجود در لیست فروش زیاد بوده و متاسفانه تعداد معاملات کاهش پیدا کرده است. از اینرو راکدترین بازار در دو سال گذشته را داریم. ارزش این املاک همچنان برای فروشندگان قابل توجه است اما این خریداران هستند که بیشترین سود را از خرید کلبه در این وضعیت خواهند برد.”

البته باید توجه داشت که به دلیل بالا رفتن هزینه‌های وام، خرید کلبه به مانند دیگر انواع املاک بسیار سخت‌تر و گران‌تر تمام می‌شود.

بگفته پدلار مالکین کلبه هم‌اکنون با اجاره‌ دادن آن‌ها سعی می‌کنند سود ببرند. او در اینباره گفت: “بازار اجاره مسکن همچنان بسیار پررونق بوده و از اینرو بسیاری با خرید کلبه و اجاره آن سعی می‌کنند قدرت خرید ملک دوم را بدست بیاورند.”

بگفته الکساندر در هفته‌های اخیر شاهد افزایش تعداد کلبه‌های جدید وارد شده به لیست فروش بودیم، اما این میزان عرضه همچنان از تقاضا کمتر است.

او افزود که یکی از دلایل کمبود عرضه آن بوده که بسیاری از مالکین ترجیح می‌دهند منزل تفریحی خود را برای خانواده حفظ کنند و تمایلی به فروش آن ندارند. مالیکین قدیمی کلبه‌ها نیز در تلاش برای بازسازی هستند. همچنین فروش کلبه از نظر بسیاری که طی دو سال اخیر و با حداقل نرخ بهره آن را خریداری کرده‌اند، زودهنگام است.

پیش از خرید کلبه باید به چه نکاتی توجه کنید؟

بگفته الکساندر هرچند خرید کلبه یک سرمایه‌گذاری بلندمدت و عالی است، اما باید پیش از هر چیز به توان مالی خود توجه کنید. او معتقد است تحت فشار قرار گرفتن برای خرید یک ملک درست نیست.

او می‌افزاید که خریداران علاوه بر قیمت ملک باید به نکات گوناگون ازجمله فاصله کلبه از محل سکونت و امکانات رفاهی موجود در آن نیز توجه کنند. برای مثال باید میزان ازدحام و تعداد بازدیدکنندگان دریاچه نزدیک کلبه را مدنظر قرار دهید.

بطورکلی باید پیش از هر چیز به نیازهای خود توجه کرده و کلبه‌های مناسب را لیست کنید، زیرا میانگین عمر کلبه بسیار بیشتر از دیگر انواع منازل مسکونی است. به عبارت دیگر شما قرار است سال‌های سال و شاید برای دهه‌ها از آن استفاده کنید.

منبع: Global News