Sunday, April 28, 2024
12.4 C
Calgary

افزایش نرخ مهاجرت و کمبود ۵۰۰٬۰۰۰ خانه در کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

با افزایش میزان مهاجرت به کشور کانادا در سال‌های اخیر، این کشور با چالش کمبود خانه مواجه شده است. اقتصاددانان و بانک TD به دولت فدرال توصیه می‌کنند بین مواردی نظیر مناطق مهاجرپذیر، ارائه زندگی مقرون به صرفه و عرضه مسکن تعادل ایجاد کند.

آمارها نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۳ بیش از ۴۶۵٬۰۰۰، در سال ۲۰۲۴ بیش از ۴۸۵٬۰۰۰ و در سال ۲۰۲۵ بیش از ۵۰۰٬۰۰۰ نفر به این کشور مهاجرت خواهند کرد. پیش‌بینی می‌شود با اهداف جدید دولت ۶۰٪ از ساکنین دائم کانادا به طبقه متوسط جامعه تعلق خواهند داشت.

عدم ارائه خدمات کافی به سالمندان، کاهش نرخ زاد و ولد و کمبود نیروی کار ناشی از همه‌گیری کروناویروس، عوامل تأثیرگذار در استراتژی کانادا برای افزایش مهاجرپذیری هستند. علاوه بر این، رشد اقتصادی، درآمد مالیاتی و سیستم اجتماعی عواملی هستند که بدون جذب مهاجر دچار آسیب می‌شوند.

سیاست‌های دولت کانادا در ۱۲ ماه گذشته باعث جذب ۱.۲ میلیون نفر شده که چیزی شبیه به رشد جمعیت در ایالات متحده آمریکا است. در حال حاضر جمعیت کانادا بیش از ۴۰ میلیون نفر است. همچنین پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری یک میلیون نفر دیگر به جمعیت این کشور افزوده شود.

بانک TD در گزارشی که به تازگی منتشر کرده به این موضوع اشاره می‌کند که نرخ رشد جمعیت و عدم توانایی کانادا در زمینه عرضه مسکن جدید به تقاضای واقعی منجر به معضل کمبود مسکن در دو سال آینده خواهد شد. کمبود ۵۰۰٬۰۰۰ مسکن چیزی برابر با تعداد خانه‌های مسکونی در ساسکاچوان است.

در این گزارش آمده است: «در حالی که دولت کانادا به دنبال جذب مهاجر است، زیرساخت مناسبی برای این مهاجران وجود ندارد.»

علاوه بر این موارد، نرخ پذیرش دانشجوی بین‌المللی در کانادا افزایش چشمگیری داشته است. پیش از سیاست افزایش جذب دانشجوی بین‌المللی به ۴۵۰٬۰۰۰ دانشجو، تعداد دانشجویان بین‌المللی در سال ۲۰۱۱ حدود ۲۴٬۰۰۰ نفر بوده است. موسسات آموزشی و دانشگاه‌ها که به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع جذب مهاجر در کانادا شناخته می‌شوند در سال ۲۰۲۲ به ۸۰۷٬۰۰۰ دانشجو مجوز تحصیل داده‌اند. در حالی که این دانشجویان به عنوان اهرم‌ فشار در مشکل کمبود مسکن شناخته می‌شوند، منبع اصلی نیروی کار کانادا نیز هستند.

بیشترین فرصت‌های شغلی موجود در کانادا به مشاغل کم‌درآمد و صنایع غیرتخصصی تعلق دارند. در این گزارش به دولت‌ها توصیه می‌شود برای جذب نیروی کار متخصص برنامه‌ریزی کنند.

از دیگر زیرساخت‌های تحت فشار می‌توان به سیستم مراقبت‌های بهداشتی و مراقبت از کودکان اشاره کرد. تخمین زده‌ می‌شود که تا سال ۲۰۲۶ از ۲۴۳٬۰۰۰ تا ۳۱۵٬۰۰۰ کمبود در فضای مراقبت از کودکان وجود داشته باشد.

«با وجود آنکه رشد جمعیت یکی از روش‌های مفید برای مقابله با پیری جمعیت شناخته می‌شود، اگر کشور نتواند با برنامه‌های کاربردی زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی را تقویت کند معایب مهاجرپذیری بیش از مزایایش خواهد بود. این وضعیت در استان‌ها و شهرهای مهاجرپذیر چالش‌برانگیزتر می‌شود؛ به طوری که زندگی مقرون به صرفه و کیفیت زندگی دچار تحولات اساسی خواهند شد.»

 

 

منبع: Dailyhive