Saturday, April 27, 2024
6.6 C
Calgary

ادامه آتشسوزی در جنگل‌های کشور و شکته شدن رکورد آلایندگی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

آتشسوزی در جنگل‌های کانادا طی سال جاری 290 میلیون تن گاز کربن را وارد اتمسفر کرده که دو برابر رکورد پارسال است. این درحالیست که بگفته سازمان Copernicus Atmospheric Monitoring Service اروپا، آتش همچنان در صدها نقطه کشور زبانه می‌کشد.

بگفته Copernicus آلودگی ناشی از آتشسوزی‌ جنگل‌های کانادا تاکنون بیش از 25 درصد مجموع آلاینده‌های جهانی در سال 2023 بوده است. این میزان بسیار بیشتر از رکورد 138 میلیون تنی پیشین است که کانادا در سال 2014 به ثبت رساند. بررسی‌های ماهواره‌ای برای اندازه‌گیری این نوع آلاینده از سال 2003 شروع شده است.

طی سال جاری و تا به اینجای کار وسعت آتشسوزی‌ها نیز رکوردهای پیشین را شکسته و حدود 131,000 کیلومتر مربع از اراضی شرق و غرب کانادا به خاکستر تبدیل شده است. بنابر اعلام Canadian Interagency Forest Fire Centre این رقم به اندازه مساحت کشور یونان و بزرگتر از مجموع اراضی آتش گرفته طی سال‌های 2016، 2019، 2020 و 2022 است.

امسال دود حاصل از آتشسوزی جنگل‌های کانادا چندین کلانشهر ازجمله نیویورک و تورنتو را در بر گرفت و کیفیت هوا در بسیاری از نواحی شهری به حد بی‌سابقه‌ای کاهش یافت. این دود موجب مشکلات جسمی گوناگون ازجمله افزایش حملات قلبی، سکته و مراجعه به بخش‌های اورژانس و تنفسی در بیمارستان‌ها می‌شود.

طی سال جاری تقریبا تمام 13 استان و قلمرو کشور تحت تاثیر آتشسوزی‌های جنگل‌ها قرار گرفتند. روز پنجشنبه بیش از 1,040 آتشسوزی در سراسر کشور شعله‌ور بود که حدود 660 مورد از آن‌ها در کلاس غیرقابل کنترل دسته‌بندی شده بودند.

مارک پرینگتون، دانشمند ارشد Copernicus، در اینباره گفت: “آلودگی‌ ناشی از آتشسوزی‌ها در جنگل‌‌های شمالی معمولا در اواخر جولای و ابتدای ماه آگست به اوج خود می‌رسد، اما انتظار داریم طی هفته‌های آینده این نرخ به رشد خود ادامه دهد و بررسی آن را ادامه خوهیم داد.”

جنگل‌ها در جذب کربن موجود در اتمسفر و مقابله با روند گرمایش جهانی نقش بسیار تعیین‌کننده دارند. براورد شده که جنگل‌های شمالی کانادا بیش از 200 میلیارد تن کربن، معادل چند دهه آلاینده کربن تولید شده توسط انسان‌ها را، در دل خود بصورت ذخیره داشته باشند. با اینحال هنگامی که جنگل‌ها آتش می‌گیرند این کربن ذخیره وارد اتمسفر می‌شود. چنین فرایندی به روند گرم شدن زمین سرعت بخشیده و یک چرخه خطرناک را پدید می‌آورد که در آن احتمال آتش گرفتن جنگل‌ها بیشتر می‌شود.

دانشمندان بطور ویژه نگران ورود آلاینده‌های ناشی از آتشسوزی جنگل‌های کانادا به اتمسفر هستند. کربن آزاد شده در آتشسوزی جنگل‌های کشور تقریبا معادل مجموع آلاینده‌های کربن است که سالانه بخاطر استفاده از سوخت‌های فسیلی در کشور اندونزی تولید می‌شود.

منبع: Global News