Saturday, April 27, 2024
2.4 C
Calgary

احتمال شیوع موج جدید کرونا با شروع پاییز

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

براساس داده‌های جدید با گذشت سه سال از شیوع COVID-19 حال بسیاری از کانادایی‌ها بخاطر ابتلا به بیماری و واکسیناسیون به سطحی از ایمنی در مقابل ویروس دست پیدا کرده‌اند.

طبق مطالعه‌ای که روز دوشنبه در Canadian Medical Association Journal (CMAJ) منتشر شده تا ماه مارچ 2023 بیش از 75 درصد جمعیت کشور به دلیل آلوده شدن با عفونت COVID-19 در مقابل آن ایمن شده‌اند.

محققان COVID-19 Immunity Task Force برای انجام این مطالعه نمونه‌های خون هزاران کانادایی در تمام گروه‌های سنی را بین ماه مارچ 2020 تا مارچ 2023 مورد بررسی قرار داده‌اند. این پژوهش نشان داده که طی سال گذشته آنتی‌بادی سویه اومیکرون بطور گسترده در میان جمعیت ایجاد شده است.

تحقیق CMAJ همچنین نشان داده که در جریان شیوع اومیکرون نرخ ابتلا به ویروس در جمعیت جوان کانادا بسیار بیشتر از دیگر گروه‌های سنی بوده است.

براساس این مطالعه بیشتر جمعیت کشور در هنگام شیوع سویه اومیکرون در دسامبر 2021 واکسن کرونا دریافت کرده بودند؛ همین موضوع باعث شد تا نوعی ایمنی هیبرید در جمعیت ایجاد شود که احتمالا از افراد برای ماه‌ها در برابر عفونت حفاظت کرد.

بگفته پژوهشگران این ایمنی هیبرید نتوانست سرعت شیوع اومیکرون در جمعیت را کاهش دهد و ویروس به سرعت سرایت پیدا کرد.

سازمان National Advisory Committee on Immunization (NACI) کانادا ماه گذشته یک دوز تقویتی واکسن با ترکیبات جدید را برای گروه‌های حساس و آسیب‌پذیر معرفی کرد.

بگفته NACI تمام کانادایی‌های بالای پنج سال باید در فصل پاییز دوز تقویتی COVID-19 را در صورتی که حداقل شش ماه از زمان آخرین تزریق واکسن یا ابتلای آن‌ها به بیماری گذشته، دریافت کنند.

بررسی‌ها نشان داده که از هر چهار کانادایی سه نفر به COVID-19 مبتلا شده و 25 درصد دیگر هم احتمالا با تزریق واکسن در برابر بیماری ایمن شده‌اند.

به باور کارشناسان این ایمنی هیبرید که پس از دریافت واکسن و ابتلا به بیماری ایجاد می‌شود برخی مزایای اضافی، مخصوصا در مقابل سویه‌های جدید ویروس، دارد. آن‌ها ایجاد ایمنی هیبرید را دلیل کاهش آمار ابتلا طی ماه‌های گذشته در مقایسه با پارسال می‌دانند.

با اینحال نویسندگان CMAJ درباره احتمال کاهش سطح آنتی‌بادی و شیوع سویه‌های جدید که امکان عبور از سد ایمنی را دارند، هشدار داده‌اند.

افزایش موارد ابتلا در کانادا

داده‌های آژانس بهداشت عمومی کانادا (PHAC) نشان داده که نشانه‌هایی از افزایش تدریجی موارد ابتلا به COVID-19، پس از یک دوره طولانی کاهش ابتلا، به چشم می‌خورد. با اینحال میزان شیوع بیماری در استان‌ها و قلمروها را پایین ارزیابی کرده‌اند.

بگفته دکتر آلیسون مک‌گیر، متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان Mount Sinai در تورنتو، موارد ابتلا به COVID-19 در ایالات‌متحده و دیگر نقاط دنیا در حال افزایش است. او گسترش بیماری در کانادا طی چند هفته آینده را کاملا محتمل می‌داند.

مقامات بهداشتی وضعیت شیوع بیماری در نواحی گوناگون را با آزمایش نمونه‌های فاضلاب مورد سنجش قرار می‌دهند. در حال حاضر روند انجام تست PCR در مراکز بهداشتی تا حد زیادی متوقف شده اما شهروندان می‌توانند در صورت داشتن علائم بیماری یا بستری مورد آزمایش قرار گیرند.

کاهش ایمنی بدن پس از چند ماه از تزریق واکسن، ظهور سویه‌های جدید ویروس و بازگشت شهروندان به محیط‌های بسته در فصل پاییز ازجمله فاکتورهایی هستند که موجب نگرانی درباره شیوع موج جدید بیماری شده‌اند.

بنابر اعلام PHAC طی هفته منتهی به 16 جولای شاخه‌های XBB سویه اومیکرون 99 درصد موارد جدید COVID-19 را به خود اختصاص داده و انتظار می‌رود طی هفته‌های آتی یکی از این شاخه‌ها بنام EG.5 به عامل اصلی شیوع تبدیل شود. این شاخه توانایی بیشتری برای فرار از سیستم ایمنی بدن دارد اما شواهدی مبنی بر بروز علائم شدیدتر بیماری مشاهده نشده است.

مقامات بهداشتی به شهروندان پیشنهاد کرده‌اند بمنظور جلوگیری از شیوع دوباره بیماری در اولین فرصت و پس از توزیع واکسن نسبت به تزریق آن اقدام کنند. همچنین توصیه شده در صورت داشتن علائم بیماری از منزل بمانند.

منبع: Global News