Monday, April 29, 2024
5.6 C
Calgary

بحران اقتصادی کانادا، نزدیکتر از همیشه

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

با رسیدن نرخ تورم ماه جولای به 3.3 درصد برخی کارشناسان تغییرات جدید را هشداری جدی دانسته و از شانس ورود کانادا به بحران اقتصادی را بالا ارزیابی کرده‌اند.

موشه لندر، پروفسور اقتصاد در دانشگاه کنکوردیا، در اینباره گفت: “شانس بروز بحران اقتصادی بیش از پیشبینی‌های گذشته بوده که یک خبر بد برای کانادایی‌هاست.”

لندر هشدار داده که کانادا یا در بحران اقتصادی بوده و یا به زودی وارد آن خواهد شد. او پیشبینی کرده که تا ماه سپتامبر شاهد کاهش تولید ناخالص داخلی خواهیم بود که بخشی از آن به دلیل رشد ادامه‌دار نرخ بهره است.

بگفته لندر کاهش چشمگیر نرخ تورم تا حد زیادی به دلیل افت قیمت بنزین بوده و حال با افزایش دوباره نرخ‌ها شاهد بازگشت تورم و فشار بر قیمت کالاها و خدمات هستیم. در این بین مشکلات زنجیره تامین و افزایش سریع و ناگهانی قیمت مواد غذایی موجب بدتر شدن شرایط می‌شوند.

بگفته سازمان آمار کانادا افزایش نرخ‌های بهره سبب افزایش هزینه‌های اقساط وام مسکن شده که یکی از مهمترین عوامل در رشد تورم است.

با اینحال لندر رشد نرخ‌های بهره را پس از آنکه برای سال‌ها پایین بود غیرقابل اجتناب توصیف کرد. او تاثیر این افزایش بر رشد نرخ تورم را چشمگیر نمی‌داند.

باید منتظر بود و دید که آیا گزارش‌های آتی خبرهای خوش همراه دارند یا خیر.

منبع: CTV News