Saturday, April 27, 2024
2.9 C
Calgary

توصیه‌های مالی مهم برای افراد تازه‌وارد به کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

مهم نیست دانشجوی خارجی هستید، برای گردش به کانادا آمدید یا یک مهاجر تازه‌وارد هستید، در هر صورت باید درباره سیستم مالی کشور و اصول کلی آن اطلاعات کافی داشته باشید.

در این مطلب با پول ملی کانادا، چگونگی بازگشایی حساب بانکی، فرایند ایجاد امتیاز اعتباری و تنظیم پرونده مالیاتی آشنا می‌شوید.

آشنایی با پول ملی کانادا

اگر به تازگی وارد کانادا شده‌اید باید به یک صرافی بروید و پول‌های خود را به دلار کانادا تبدیل کنید؛ پس از آن می‌توانید کالاها و خدمات موردنیاز خود را خریداری کنید.

اگر از ایالات‌متحده وارد کانادا شده‌اید متوجه تشابه سیستم پولی دو کشور خواهید شد. نحوه ارزش‌گذاری و طراحی اسکناس‌های دو همسایه شمالی و جنوبی شباهت‌های بسیار زیادی به یکدیگر دارد و ارزش کالاهای اساسی ازجمله شیر و نان در هر دو کشور تا حد زیادی یکسان است.

اما اگر از دیگر نقاط دنیا به کانادا آمده‌اید با دنیایی متفاوت روبرو خواهید شد.

دلار کانادا (CAD) پول رسمی کشور است. اسکناس‌های رسمی کانادا و ارزش آن‌ها به قرار زیر است:

  • 5 دلاری
  • 10 دلاری
  • 20 دلاری
  • 50 دلاری
  • 100 دلاری

همچنین سکه‌های گوناگون به ارزش کمتر از 1 دلار نیز مبادله می‌شوند که عبارتند از:

  • 1 سنتی یا همان (Royal Canadian Mint دیگر این سکه را ضرب نمی‌کند اما ممکن است همچنان در معاملات استفاده شوند)
  • 5 سنتی یا نیکلز
  • 10 سنتی یا دیمز
  • 25 سنتی یا کوارترز
  • 50 سنتی که نیم-دلاری هم خوانده می‌شود؛ سکه‌ای نادر که گاهی در معاملات از آن استفاده می‌شود

یکی از ویژگی‌های جالب کانادا استفاده زیاد از سکه‌های 1 و 2 دلاری در معاملات است. سکه‌های 1 دلاری لوونیز گفته می‌شود (به دلیل وجود نقش این پرنده (loon) بر روی سکه) و سکه‌های 2 دلاری توونیز نام دارند (ترکیب واژه‌های “two” و “loonie”).

چگونگی استفاده از کارت‌های اعتباری در کانادا

بسیاری از بیزینس‌های امروزی در کانادا امکان پرداخت با شبکه ویزا، مسترکارت و امریکن اکسپرس را ارائه می‌کنند. بنابراین تا زمانی که بانک یا شرکت ارائه‌دهنده کارت اعتباری به شما اجازه استفاده از خدمات در کشوری خارجی را می‌دهد مشکلی با پرداخت هزینه در کانادا نخواهید داشت.

توجه کنید که برخی بانک‌ها و کارت‌های اعتباری هزینه‌ای را برای انتقال‌های فرا مرزی در نظر می‌گیرند، بنابراین حتما پیش از هر چیز قوانین بانک یا نهاد ارائه‌دهنده کارت اعتباری را مطالعه کنید.

باز کردن حساب بانکی

پس از آنکه مجوز سکونت دائمی در کانادا را دریافت کردید می‌توانید اقدام به بازگشایی حساب بانکی کانادایی کیند. این کار موجب حذف هزینه‌های بین‌المللی نقل‌وانتقال پول و تسهیل فرایند پرداخت می‌شود. در بسیاری از بانک‌ها برای بازگشایی حساب بانکی معمولی باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • دو مدرک شناسایی (ماننده گواهینامه رانندگی، پاسپورت یا شماره بیمه اجتماعی)
  • اسناد اقامتی (قرارداد اجاره منزل، قبض‌های آب و برق و غیره)

در این بین برخی بانک‌ها تنها به ساکنین دائمی و شهروندان اجازه بازگشایی حساب را می‌دهند، اما ساکنین موقت، دانشجویان خارجی و حتی شهروندان خارجی نیز گاهی اجازه ثبت‌نام دارند.

بزرگترین بانک‌های کانادا

پنج بانک برتر کانادا به ترتیب عبارتند از:

  • RBC یا Royal Bank of Canada
  • TD Bank یا Toronto-Dominion Bank
  • CIBC یا Canadian Imperial Bank of Commerce
  • BMO یا Bank of Montreal
  • Scotiabank یا Bank of Nova Scotia

این بانک‌ها با اختلاف در صدر لیست بزرگترین بانک‌های کشور قرار دارند و می‌توانید دستگاه‌های ATM آن‌ها را در هر کجای کانادا پیدا کنید. البته تعدادی بانک کوچکتر و محلی و اتحادیه‌های اعتباری و بانک‌های آنلاین نیز فعالیت می‌کنند که می‌توانید در آن‌ها حساب بازگشایی کنید.

معمولا بانک‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم اولین مقصد متقاضیان دریافت وام مسکن و دیگر تسهیلات هستند. با اینحال بهتر است پیش از هر چیز نرخ‌های هر بانک‌ را بررسی کرده و با کارگزاران وام مسکن یا سایر بانک‌ها و اتحادیه‌های اعتباری مشورت کنید.

حساب‌های پس‌انداز دارای مزیت مالیاتی

شما بعنوان شهروند کانادا می‌توانید حساب‌های ویژه را در بسیاری از موسسات مالی بازگشایی کنید. این حساب‌ها دارای مزیت‌ مالیاتی هستند؛ به عبارت دیگر معاف از مالیات بوده یا دیگر انواع مزایای مالیاتی را دارند. شما می‌توانید در این حساب‌ها برای تحقق اهداف گوناگون ازجمله خرید اولین خانه، تامین هزینه تحصیلات عالی فرزند یا بازنشستگی، پس‌انداز کنید.

ازجمله مشهورترین حساب‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

راهنمای انتقال بین‌المللی پول

روش‌های گوناگون برای انتقال پول در کانادا وجود دارد که برخی از محبوب‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • انتقال بانکی: بیشتر بانک‌های بزرگ و اتحادیه‌های اعتباری کانادا خدمات انتقال بین‌المللی پول را ارائه می‌دهند. برای این منظور باید جزئیات حساب بانکی گیرنده ازجمله شماره حساب بانکی بین‌المللی (IBAN) یا معادل آن و کد SWIFT بانک که به آن کد شناسه بانک (Bank Identifier Code) هم می‌گویند را، ارائه دهید.
  • خدمات انتقال آنلاین پول: این پلتفرم‌ها گاهی نرخ‌های تبدیل و هزینه‌های کمتر در مقایسه با خدمات بانکی دارند. ازجمله آن‌ها می‌توان به Wise، Paypal/Xoom و Remitly اشاره کرد. شما می‌توانید نرخ‌های تبدیل این پلتفرم‌ها را مشاهده کرده و آن‌ها را با نرخ بانک‌های بزرگ کانادا مقایسه کنید. بطور کلی این روش در مقایسه با سایرین ارزان‌تر و سریع‌تر است.
  • اپراتورهای انتقال پول (MTOs): این شرکت‌ها خدمات انتقال پول را ارائه می‌دهند، اما برای انجام آن نیازی به حساب بانکی فرستنده یا گیرنده نیست. ازجمله ارائه‌دهندگان این خدمت می‌توان به Western Union و Moneygram اشاره کرد. معمولا هزینه انجام این تراکنش در مقایسه با دیگر گزینه‌ها بیشتر است.
  • چک و حواله پول: این گزینه جزو روش‌های سنتی انتقال بین‌المللی پول بوده و انجام آن‌ به زمان بیشتری نیاز دارد. این اسناد را می‌توان در بانک‌ها و ادارات پست خریداری و به هرکجای دنیا ارسال کرد.
  • کارت‌های نقدی از پیش پرداخت شده: این کارت‌ها را می‌توان با پول شارژ کرد و بصورت بین‌المللی مورد استفاده قرار داد. همچنین برخی ارائه‌دهندگان ممکن است نرخ‌های تبدیل بهتر و هزینه‌ها پایین‌تر در مقایسه با شیوه‌های سنتی را ارئه دهند.

ایجاد اعتبار در کانادا

کانادا دو دفتر اعتباری اصلی دارد: Equifax و TransUnion.

هر زمان شما برای یک کارت اعتباری یا وام درخواست می‌دهید ارائه‌دهنده خدمات اطلاعات شما را از طریق این دو موسسه بررسی می‌کند و اعتبار کلی شما را می‌سنجد.

اگر هنوز امتیاز اعتباری ندارید بهتر است با یک کارت اعتباری مطمئن شروع کنید و تاریخچه پرداخت موفق را برای حود بسازید. پس از آن می‌توانید با خیال راحت‌تر برای اعتبارهای کلاسیک و معمول درخواست دهید.

امتیاز اعتباری “خوب” چیست؟

امتیازهای اعتباری در کانادا معمولا بین 300 (پایین‌ترین امتیاز) و 900 (بالاترین امتیاز) هستند. در زیر جدول سطح امتیاز متداول را مشاهده می‌کنید:

  • 300 تا 559: بد
  • 560 تا 659: نچندان بد
  • 660 تا 724: خوب
  • 725 تا 759: خیلی خوب
  • 760 تا 900: عالی

هرچقدر امتیاز شما بالاتر باشد شانس بیشتری برای دریافت خدمات مالی مانند کارت‌های دارای پاداش نقدی و وام‌های شخصی خواهید داشت. همچنین امتیازهای اعتباری بالاتر می‌تواند به شما کمک کند تا نرخ بهره بهتری دریافت کنید.

اگر درباره امتیاز اعتباری خود اطلاع ندارید می‌توانید گزارش اعتباری خود را بصورت رایگان از دو شرکت بالا دریافت کنید.

ارائه اظهارنامه مالیاتی سالانه

شهروندان کانادا ملزم به ارائه اظهارنامه مالیاتی سالانه به آژانس درآمد کانادا (CRA) هستند. باید درون این اظهارنامه مجموع درآمد سالانه خود را وارد کنید تا طبق آن براکت مالیاتی شما و میزان مالیاتی که به دولت استانی و فدرال کانادا بدهکار هستید، محاسبه شود.

درآمدی که در کشوری دیگر و پیش از ورود به کانادا کسب کرده‌اید مشمول پرداخت مالیات نمی‌شود. با اینحال زمانی که شهروندی کانادا را دریافت می‌کنید باید درآمد خود در هرکجای دنیا را در اظهارنامه مالیاتی ذکر کنید.

شما می‌توانید اظهارنامه را بصورت آنلاین و با استفاده از نرم‌افزار CRA تهیه کنید. علاوه بر این می‌توان با مراجعه به یک کارشناس مالیاتی از او برای تهیه اظهارنامه کمک گرفت.

همچنین شما می‌توانید برای کسورات مالیاتی گوناگون ازجمله هزینه‌های مراقبت از کودک، که می‌تواند موجب کاهش تعهد مالیاتی شما شود، درخواست دهید.

بسیاری از مشاغل بصورت خودکار مالیات بر درآمد را پیش از واریز دستمزد از آن کسر می‌کنند. اگر دستمزد شما نیز اینگونه پرداخت می‌شود در پایان سال و در صورت داشتن مالیات مازاد مشمول دریافت مبلغ بازپرداخت مالیاتی خواهید شد.

اما اگر شغل آزاد دارید یا مبلغ مالیات از درآمد شما کسر نمی‌شود باید در پایان سال مالیات آن را بپردازید. در این شرایط باید پیش از سر رسیدن زمان پرداخت مالیات مبلغ مدنظر را کنار بگذارید تا مشکلی برای شما پیش نیاید.

برنامه‌ریزی درازمدت

اگر بتازگی وارد کانادا شده‌اید یادگیری سیستم مالی می‌تواند چند هفته یا چند ماه زمان ببرد. بهتر است در ابتدا با یادگیری اصول اولیه شروع کنید و با پول ملی کانادا آشنا شوید. پس از تایید اقامت یک حساب بانکی بسازید، پس‌انداز کنید و امتیاز اعتباری خود را افزایش دهید. از این مرحله به بعد مراجعه به یک مشاور مالی برای تهیه یک برنامه بلندمدت بازنشستگی و همچنین پس‌انداز آینده‌نگرانه کاملا ضروری است.

منبع: CTV News