Saturday, April 27, 2024
1.8 C
Calgary

امشب فرصت تماشای شفق قطبی را از دست ندهید

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

تماشای رقص جادویی شفق‌ قطبی تجربه‌ای نورانی و لذت‌بخش است. امشب اگر ساکن آمریکای شمالی و مخصوصا کانادا باشید، به احتمال زیاد شانس دیدن این پدیده حیرت‌انگیز را خواهید داشت.

بنابر پیشبینی مرکز هواشناسی فضایی The National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) احتمال بروز یک طوفان مغناطسیی با مقیاس G3 در تاریخ 1 دسامبر وجود دارد. طبق درجه‌بندی‌ها این طوفان قدرتمند خواهد بود.

در این اطلاعیه آمده: “با توجه به انتشار سه پرتو خورشیدی CME، با رسیدن چهارمین پرتو CME در تاریخ 1 دسامبر، درجه طوفان مغناطیسی پیشین از G2 به G3 افزایش پیدا می‌کند. این پرتو سریع با دو مورد از تابش‌های پیشین همراه می‌شود و همگی آن‌ها در تاریخ 1 دسامبر به میدان مغناطیسی زمین برخورد می‌کنند.”

براساس پیشبینی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه فیربنکس در آلاسکا، این شفق‌های قطبی در ساعت‌های اولیه 1 دسامبر بسیار قدرتمند خواهند بود. براساس درجه‌بندی ده نمره‌ای این دانشگاه طوفان پیش‌رو درجه شش است.

بنابراین اگر شرایط جوی یاری کند می‌توانید نمایش‌ خیره‌کننده شفق‌های قطبی را در آسمان انووک، یلونایف، رنکین، آکالویت و حتی ونکوور تماشا کنید. این پدیده دیدنی بر فراز هلنا، مینیاپولیس، میلواکی، بای‌سیتی، تورنتو، مونپلیه و شارلوت تاون نیز در خط پایین افق قابل مشاهده است. شهروندان بویزی، شاین، لینکولن، ایندیاناپولیس و آناپولیس نیز می‌توانند از زیبایی آن نهایت لذت را ببرند.

حتما پیش از هر برنامه‌ریزی وضعیت جوی را بررسی کنید تا از صاف بودن آسمان مطمئن شوید. یکی از بهترین منابع برای بررسی شرایط آب‌وهوا پیشبینی‌های Clear Dark Sky است. علاوه بر آن می‌توانید از پیشبینی‌های دقیق وبسایت Environmental Canada نیز استفاده کنید.

در زمان تهیه این مقاله پیشبینی‌های هواشناسی عصر پنجشنبه تا صبح جمعه برای شهرهای ونکوور، کلگری و تورنتو چندان امیدوارکننده نیستند. در مقابل آسمان ادمونتون صاف است و شهروندان می‌توانند لحظاتی بیادماندنی را تجربه کنند.

البته شرایط جوی تنها عامل منفی برای تماشای شفق‌های قطبی نیست. درخشش ماه تقریبا کامل در آسمان نیز تا حد زیادی نمایش شفق‌های قطبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

منبع: Daily Hive