Saturday, April 27, 2024
1.8 C
Calgary

کسوف حلقوی پاییز امسال را از دست ندهید

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

از همین حالا برنامه‌های خود را برای تماشای کسوف حلقوی که پاییز امسال در قاره آمریکا اتفاق می‌افتد، تنظیم کنید.

این پدیده تماشایی در تاریخ 14 اکتبر 2023 رخ داده و در نتیجه آن می‌توان ring of fire را در برخی نواحی مشاهده کرد.

در جریان این کسوف حلقوی ماه از میان زمین و خورشید عبور کرده و بیشترین فاصله را با زمین پیدا می‌کند. به این ترتیب در هنگام عبور تمام سطح خورشید را نپوشانده و می‌توان حلقه درخشان خورشید که ring of fire نام دارد را، دید.

کسوف کامل در ایالات‌متحده، مکزیک و تعدادی از کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی قابل مشاهده است. ساکنین بخش‌هایی از کانادا نیز می‌توانند کسوف را بصورت جزئی تماشا کنند.

براساس وبسایت Espace pour la vie Montreal، پس آنکه سایه ماه در فاصله 1,600 کیلومتری غرب ونکوور با طلوع خورشید در شمال اقیانوس آرام بر روی زمین می‌افتد، مسیری را به سمت جنوب‌شرق طی کرده و در نهایت به اورگان خواهد رسید.

در ادامه ring of fire از روی چندین ایالت آمریکا ازجمله نوادا، نیومکزیکو، آریزونا و تگزاس عبور کرده و سپس به خلیج مکزیک، پاناما، کلمبیا و برزیل می‌رسد.

براساس این وبسایت در نهایت سایه ماه به اقیانوس آتلانتیک رسیده و با غروب خورشید ناپدید می‌شود.

انتظار می‌رود این کسوف حلقوی حدود چهار دقیقه و 15 ثانیه طول بکشید. با اینحال در زمان وقوع کسوف کامل در نزدیکی خلیج نیکاراگوئه این زمان به پنج دقیقه و 17 ثانیه افزایش یافته و ماه 96 درصد سطح خورشید را می‌پوشاند.

شما می‌توانید اطلاعات بیشتر درباره این پدیده نجومی و زمان وقوع کسوف جزئی در سراسر کانادا را در وبسایت Espace pour la vie Montreal مشاهده کنید.

توجه داشته باشید که زمان دقیق وقوع کسوف، مدت زمان آن و میزان سطح پوشیده شده خورشید توسط ماه به موقعیت دقیق جغرافیایی و ارتفاع بیننده از سطح دریا بستگی دارد. بنابراین در هر نقطه نمی‌توان حلقه آتش را تماشا کرد.

بنابر اعلام ناسا کسوف جزئی را می‌توان در نواحی نزدیک‌تر به مسیر سایه کامل ماه یا ring of fire بهتر تماشا کرد.

بگفته Espace Pour la via Montreal ونکوور نزدیک‌ترین شهر بزرگ کانادا به مسیر کسوف حلقوی بوده و در زمان اوج حدود 82 درصد سطح خورشید توسط ماه پوشیده می‌شود.

این کسوف جزئی در شهر ونکوور از حدود 8 am PST شروع شده و در ساعت 9:20 am به اوج خود می‌رسد.

در شهرهای کلگری و ادمونتون نیز کسوف جزئی از حدود 9:15 am MT شروع شده و در ساعت 10:25 am به اوج خود می‌رسد.

شهروندان مونتریال و تورنتو نیز می‌توانند اوج کسوف را در ساعت 1 pm EDT مشاهده کنند.

توجه داشته باشید که هرچقدر بیشتر به سمت شرق کانادا بروید مقدار کمتری از خورشید توسط ماه پوشیده می‌شود.

بگفته ناسا اگر قصد تماشای کسوف را دارید باید حتما از تجهیزات حفاظت چشم استفاده کنید.

در توضیحات این آژانس فضایی آمده: “تماشای هر مقدار از خورشید از لنز دوربین، دوربین دوچشمی یا تلسکوپ، بدون استفاده از فیلترهای مناسب، موجب آسیب آنی به چشم می‌شود.

استفاده از عینک‌های مخصوص تماشای خورشید برای دیدن کسوف توصیه شده است. باید توجه داشت که عینک‌های معمولی برای تماشای خورشید ایمن نیستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نکات ایمنی تماشای خورشید به وبسایت ناسا مراجعه کنید.

منبع: Daily Hive