Saturday, April 27, 2024
1.8 C
Calgary

مشکلات دانشجویان برای یافتن مسکن در کلگری و شهرهای دیگر کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

لوییس سنچز، یک دانشجوی بین‌المللی ۲۴ ساله است که در سال چهارم رشته علوم سیاسی تحصیل می‌کند. او در سال ۲۰۲۰ و در دوره همه‌گیری کووید-۱۹ تحصیلات خود را از کوئر ناواکای مکزیک به صورت آنلاین آغاز کرد. وی در پاییز ۲۰۲۱ در خوابگاهی در کلگری زندگی می‌کرد اما پس از چند ترم مجبور به یافتن سرپناه جدیدی شد.

سنچز در مورد از دست دادن خوابگاه می‌گوید: «به دست آوردن خوابگاه مانند لاتاری است. مهم نیست چه زمانی برای اتاق اقدام کردی، چه میزان در پرداخت اجاره تأخیر داشتی و یا چقدر مستجار خوبی بودی. هر کس در این لاتاری برنده نشود در لیست انتظار قرار می‌گیرد.»

این دانشجو در نهایت توانست آپارتمان کوچکی را در فاصله پنج دقیقه‌ای تا دانشکده پیدا کند. اما تمامی دانشجویان به اندازه سنچز خوش‌شانس نیستند.

به گفته اتحادیه دانشجویان دانشگاه کلگری، بسیاری از دانشجویان برای یافتن مسکن مناسب دچار مشکل شده‌اند. به طوری که تعدادی از آنها در مناطقی با خدمات حمل‌ونقل ضعیف زندگی می‌کنند.

متئوس سلماسی، یکی از مدیران این اتحادیه می‌گوید: «رفت‌وآمدهای دو ساعته کار را برای دانشجویان دشوار کرده و رسیدن به کلاس درس چالش‌برانگیز شده است. عده‌ای دیگر در مناطق نه چندان امن کلگری زندگی می‌کنند و حتی عده‌ای مجبور شدند در خودروهای خود زندگی کنند.»

این وضعیت در شهر هالیفاکس نیز مشاهده می‌شود. یکی از انجمن‌های حمایت از زنان در هالیفاکس که در یافتن سرپناه کمک می‌کند، اعلام کرده یکی از دانشگاه‌های محلی از این انجمن درخواست کرده‌ است که برای دانشجویان نیز سرپناه پیدا کند.

به گفته شری لکر، مدیر اجرایی Adsum، این وضعیت برای آنها بسیار شوکه‌کننده بوده است. بسیاری از تأمین‌کنندگان مسکن به افرادی کمک می‌کنند که در چادرها، روی نیمکت‌ها و داخل خودروها زندگی می‌کنند.

کاهش مسکن‌های مقرون به صرفه برای کانادایی‌ها، به ویژه دانشجویان، یکی از موضوعات مطرح شده در نشست کابینه هفته جاری بوده است. در حالی که سیاستمداران در خصوص تأمین مسکن وعده‌هایی داده‌اند، تاکنون هیچ راه‌حل و برنامه جدیدی برای رفع این مشکل ارائه نشده است.

برای برطرف کردن این مشکل اتحادیه انجمن‌های دانشجویی کانادا از دولت فدرال خواسته است برای ساخت ۱۵٬۰۰۰ واحد مسکونی در سراسر کشور طی ۶ ماه آینده بودجه ۳.۲ میلیارد دلاری اختصاص دهد.

دانشگاه‌هایی که تلاش کردند این مشکل را تا حدی از میان بردارند نیز دریافتند میزان تقاضا بسیار زیاد است.

دانشگاه بریتیش کلمبیا برای سال تحصیلی پیش رو یک خوابگاه ۳۱۶ تخت‌خوابی در ونکوور افتتاح کرد.

به گفته اندرو پار، معاون خدمات مسکن دانشجویی و اجتماعی، با وجود افزایش ۵٬۵۰۰ تخت در خوابگاه دانشگاه طی ۱۲ سال گذشته، میزان تقاضا همچنان در حال افزایش است. لیست انتظار در سال ۲۰۱۰ برای خوابگاه‌های دانشجویی ۳۲۰۰ نفر بود اما امسال به ۸۰۰۰ نفر رسیده است. هر چه تعداد تخت‌ها افزایش پیدا می‌کند، به همان میزان تقاضا افزایش می‌یابد.

شین رویال، مدیر ارشد خدمات جانبی دانشگاه کلگری می‌گوید دانشگاه آلبرتا دست‌کم برای یک دهه هیچ لیست انتظاری نداشته است.

وی در ادامه افزود: «ما پس از همه‌گیری کووید-۱۹ شاهد افزایش درخواست‌های اقامت در شهر هستیم. لیست انتظار این دانشگاه به ۷۵۰ نفر رسید اما با خروج عده‌ای از لیست انتظار و یافتن مسکن‌هایی خارج از محوطه دانشگاه، این تعداد به ۷۴ نفر کاهش پیدا کرد.»

به گفته سلماسی، شورای شهر کلگری می‌تواند از فرصت توصیه‌های کارگروه مسکن مقرون به صرفه استفاده کرده و این مشکل را تا حدی برطرف کند. افزایش مسکن، تنوع در عرضه و بهبود شرایط زندگی بخشی از این توصیه‌ها هستند. این در حالی است که مسئولان در هر سمتی که فعالیت می‌کنند راه‌حل را در دستان گروه دیگری می‌بینند.

 

منبع: زذزدثص