Saturday, April 27, 2024
6.6 C
Calgary

کاهش یکپارچگی سیستم مهاجرت همزمان با افزایش تعداد دانشجویان بین‌المللی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

مارک میلر، وزیر مهاجرت کانادا، با اشاره به تعداد بالای دانشجویان بین‌المللی وارد شده به کشور اعلام کرد که این موضوع به ایجاد نگرانی پیرامون تامین مسکن و بی‌اعتمادی شهروندان به یکپارچگی سیستم مهاجرتی، دامن زده است.

بگفته میلر براساس داده‌های موجود امسال کانادا میزبان حدود 900,000 دانشجوی بین‌المللی خواهد بود. این تعداد بیش از هر زمان در تاریخ کشور و حدود سه برابر تعداد دانشجویان خارجی وارد شده به کشور در دهه گذشته است.

طی هفته‌ای که گذشت شان فریز، وزیر جدید مسکن کانادا، با اشاره به رشد چشمگیر ورود دانشجویان بین‌المللی به کشور از ایجاد محدودیت و تعیین سقف برای آن سخن گفت. او اظهار داشت که این ایده در جریان جلسه کابینه در Prince Edward Island مورد بحث قرار گرفته است.

میلر که جانشین فریزر در مقام وزارت مهاجرت، مهاجران و شهروندی کانادا شده افزایش شدید تعداد دانشجویان خارجی را یک نگرانی برای بازار مسکن خواند، اما تاکید کرد نباید درباره این چالش بزرگنمایی شود.

او در اینباره گفت: “کانادا اکوسیستمی بسیار سودآور دارد که برخی بدنبال سواستفاده از سیستم و تقلب بمنظور بهره‌مندی از آن هستند. فرصت تحصیل برای عده‌ای به درب پشتی ورود به کانادا تبدیل شده که موجب فشار بر برخی حوزه‌ها ازجمله مسکن می‌شود.”

با اینحال میلر اظهارنظری درباره تعیین سقف و محدودیت برای تعداد دانشجویان ورودی به کانادا نکرد.

او اظهار داشت: ” تعیین سقف و محدودیت که این روزها بسیاری درباره آن صحبت می‌کنند تنها راه برای حل مشکل نیست. پیش از هر چیز باید مسئله را بررسی و تحلیل کنیم. تنها مسئله ما موضوع مسکن نیست و سیستم نیز در چند سال اخیر یکپارچگی خود را از دست داده است.”

تعداد 900,000 دانشجوی خارجی اعلام شده توسط میلر مجموع ویزاهای دانشجویی کانادا بوده که در چند سال گذشته و همزمان با استقبال بیشتر کانادا از دانشجویان بین‌المللی، صادر شده است.

در حال حاضر بیش از 807,000 دانشجوی بین‌المللی مجوز تحصیل در مقاطع مختلف دانشگاه‌های کشور را دارند. این تعداد در سال 2013 حدود 300,000 نفر بوده که رشد بسیار بالایی پیدا کرده است.

بگفته میلر در این بین برخی تلاش کرده‌اند از سیستم سواستفاده کنند که در نهایت به ضرر کسانی بوده که به دلایل مشروع و منطقی کانادا را انتخاب کرده‌اند. میلر برای اثبات گفته‌ها خود به پیدا شدن یک دانشجوی بین‌المللی در ماه گذشته اشاره کرد که زیر پل خوابیده بود.

هرچند میلر نامی به موسسه یا شخص خاصی اشاره نکرد اما انگشت اتهام را به سمت برخی از کالج‌های خصوصی نشانه برد. او یکپارچه‌‌تر کردن و رفع نواقص سیستم را برای اطمینان از آمادگی موسسات بمنظور پذیرش دانشجویان بسیار مهم دانست. همچنین میلر همکاری نزدیک‎‌تر با استان‌ها را برای حل این مشکل بسیار کلیدی ارزیابی کرد.

مخالفت دانشگاه‌های بزرگ با تعیین سقف و ایجاد محدودیت

همزمان با این تحولات National Association of Career Colleges با انتشار اطلاعیه‌ای اظهار داشت کالج‌های حرفه‌ای آموزش کارآمد، باکیفیت و صنعت‌محور را برای دانشجویان داخلی و بین‌المللی ارائه می‌کنند تا کارگران ماهر که کانادا نیاز فوری به آن‌ها دارد تولید شوند. این افراد شامل نیروی کار حوزه ساختمان که وظیفه ساخت مسکن را بر عهده دارد نیز می‌شود.

فیلیپ لاندن، رئیس موقت و مدیرعامل Universities Canada نیز با عقب‌نشینی از ایده تعیین سقف و محدودیت معتقد است باید از دانشگاه‌های بزرگ بعنوان بخشی از راه‌حل این مشکل استفاده کرد.

او در یک مصاحبه با The House گفت: “بنظر من مسئله مسکن یک بحران کلی برای کانادایی‌هاست، از اینرو گمان نمی‌کنم انداختن تمام تقصیر به گردن مهاجران جدید و دانشجویان بین‌المللی درست باشد.”

تعدادی از دانشجویان بین‌المللی اتاوا نیز در گفت‌وگو با The House این موضوع را که حضور آن‌ها موجب گرانی و کبود مسکن شده رد کردند. برای مثال ریشی پاتل، دانشجوی اهل زامبیا، اظهار داشت که معمولا دانشجویان بین‌المللی به دلیل نداشتن اعتبار در مقایسه با دانشجویان کانادایی با مشکلات بیشتری برای پیدا کردن خانه مواجه هستند.

میکل موفات، دستیار پروفسور در Ivey Business School که در زمینه سیاست‌گذاری مسکن تخصص دارد، با تایید وجود مشکل سیستماتیک در سطح فدرال و استانی و همچنین بخش تحصیلات عالی اظهار داشت که باید از وجود مسکن کافی برای دانشجویان داخلی و خارجی مطمئن شویم. او دانشجویان داخلی و خارجی را نه عاملان این وضعیت، بلکه بزرگترین قربانیان آن می‌داند.

در حال حاضر بحران مسکن به یکی از بزرگرتین چالش‌های دولت فدرال تبدیل شده و حزب محافظه‌کار از آن بعنوان یک اهرم فشار برای انتقاد از ترودو و رشد هزینه‌های بالای زندگی استفاده می‌‎کنند.

پیر پویلیور، رهبر حزب محافظه‌کار، گفت: “ما بعنوان اعضای حزب محافظه‌کار مطمئن خواهیم شد که دانشجویان بین‌المللی دارای مسکن، امکان دسترسی به خدمات بهداشتی و در صورت نیاز کار هستند؛ ما باید سیستمی داشته باشیم که از دانشگاه‌ها حمایت بعمل آورده، بهترین استعدادهای دنیا را جذب کرده، ساختار جمیعتی کشور را بهبود داده و در عین حال شهروندان را مجبور به زندگی در شرایط اسفناک نکند.”

میلر در بخش دیگر صحبت‌هایش با اشاره به اینکه تمرکز دپارتمان او اطمینان از فعالیت درست سیستم برای کسانیست که قصد رفتن به کانادا را دارند، ایجاد امیدواری کاذب و دروغین را بسیار بد و خطرناک توصیف کرد.

منبع: CBC