Sunday, April 28, 2024
7.6 C
Calgary

ناامیدی بیش از نیمی از کانادایی‌ها برای خرید خانه

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

براساس گزارش نیم‌ساله Mortgage Professionals Canada آن دسته از شهروندان کانادایی که مالک خانه نیستند امید خود را برای خانه‌دار شدن از دست داده‌اند.

این نظرسنجی آنلاین از تاریخ 26 جون تا 12 جولای 2023، به سفارش Mortgage Professionals Canada و توسط شرکت مشاوره بازاریابی Bond انجام شده است. در مجموع 1,949 نفر از سراسر کشور در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند.

طبق این گزارش 48 درصد کانادایی‌هایی که خانه ندارند احساس می‌کنند هیچ‌وقت قادر به خرید یک سکونتگاه نخواهند بود. این نرخ در مقایسه با نظرسنجی پیشین که در اواخر سال 2022 انجام شده رشد 15 درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین بیش از سه‌چهارم (77 درصد) کسانی که خانه ندارند اظهار داشته‌اند که برنامه‌های خود برای خرید منزل را به دلیل نرخ‌های بهره بالا تغییر داده‌اند. 30 درصد شرکت‌کنندگان نیز گفته‌اند برنامه‌های خود برای خرید خانه را بطور کامل به تعویق می‌اندازند.

این نظرسنجی وضعیت مالکین خانه را نیز بررسی کرده است. براساس گزارش مذکور تعداد کسانی که قصد دارند خانه خود را به دلیل رشد هزینه‌های اقساط وام طی سال گذشته بفروش برسانند، افزایش یافته است.

درصد بیشتری از مالکین خانه (72 درصد) نیز اظهار داشتند که رشد نرخ‌های بهره بر وضعیت مالی آن‌ها تاثیر گذاشته است.

گزارش مذکور وضعیت پرداخت اقساط وام توسط کانادایی‌ها را نیز بررسی کرده و نشان داده حدود یک سوم شهروندان بدهکار بیش از مبلغ تعیین شده توسط بانک قسط می‌دهند.

در این بین کانادایی‌هایی که وام‌ با نرخ ثابت دارند به پرداخت‌ اقساط ادامه داده، اما وضعیت کسانی که که وام با نرخ متغییر دارند به این خوبی نیست.

بخش دیگر گزارش به بررسی آینده نرخ بهره بانک کانادا پرداخته و پیشبینی کرده این نرخ تا اواسط 2024 به 5 درصد کاهش یافته و تثبیت شود.

همچنین در ادامه پیشبینی کرده که بانک کانادا نرخ‌ها را تا سال 2027 به مقادیر نرمال و حدود 6.1 درصد برساند.

در ماه سپتامبر بانک کانادا اعلام کرد نرخ‌ بهره کلیدی را 5 درصد، نرخ بانکی را 5.25 درصد و نرخ سپرده را 5 درصد تعیین می‌کند.

در اطلاعیه بانک کانادا آمده که اقتصاد کانادا وارد یک دوره رکود شده و نیاز به کاهش فشار قیمت‌ها دارد.

منبع: Daily Hive