Saturday, April 27, 2024
9.3 C
Calgary

زندگی و میراث ماکوینا رهبر بومی کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

اواخر دهه ۱۷۰۰، زمانی که اروپایی‌ها به دنبال تجارت خز وارد سواحل جزیره ونکوور شدند، زندگی بومیان این جزیره برای همیشه دگرگون شد.

ماکوینا (به انگلیسی ماکیلا)، یکی از مهم‌ترین رهبران بومیان پیش از دوره استعمار کانادا بود که به استقبال اروپایی‌ها رفت.

با وجود اینکه تاریخ تولد ماکوینا مشخص نیست، پیش‌بینی می‌شود این رهبر قدرتمند در دهه ۱۷۶۰ میلادی در منطقه Nootka Sound، متولد شده است. همچنین گفته می‌شود که وی پس از مرگ آناپا، پدرش، در سال ۱۷۷۸ رهبر قبیله شده است.

ماکوینا رهبر متولد شده بود. او با مهارت خود توانست اتحاد را میان قبیله‌ها برقرار کند و با دختر رقیب خود به نام ویکانینیس ازدواج کند. ماکوینا یکی از بزرگ‌ترین صیادان نهنگ بود و با راهنمایی معنوی خود توانست پیروان زیادی پیدا کند.

اولین حضور ماکوینا در تاریخ، ملاقات این رهبر با کاپیتان جیمز کوک است که در منطقه با او ملاقات کرده است. با این وجود اسم او ثبت نشده است.

جیمز کوک انتظار داشت با بومیان معاملات غیرمنصفانه‌ای داشته باشد، اما ماکوینا و مردم قبلیه‌اش خواهان پرداخت منصفانه بودند و اجازه ندادند از آنها سوءاستفاده شود. با این وجود، کوک تجربه بی‌نظیری از اقامت در قلمرو ماکوینا داشت و آن منطقه را Friendly Cove نام‌گذاری کرد.

کوک با پوست‌های خزی که از بومیان خریده‌ بود سود قابل‌توجهی در چین کسب کرد و پس از آن تجارت خز به طور رسمی آغاز شد. Nootka Sound تبدیل به یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری دریایی شد و این موضوع باعث ورود قدرت‌های مختلف اروپایی به منطقه و این تجارت شد. ماکوینا توانست با کمک ۴۰۰ نیروی ارتش خود تجارت خز در منطقه را تحت کنترل خود قرار دهد.

ابتدا بریتانیایی‌ها وارد معامله با ماکوینا شدند اما سود این تجارت به‌قدری زیاد بود که اسپانیایی‌ها و آمریکایی‌ها هم به منطقه  Nootka Soundسفر کردند.

سال ۱۷۸۸ جان میرس در ادامه سفرهای خود وارد این منطقه شد. او ماکوینا را اینطور توصیف می‌کند: «مردی حدودا ۳۰ ساله با قد متوسط، هیکلی تنومند و چهره‌ای جذاب.»

میرس در این منطقه یک پست تجاری احداث کرد که کارگران آن چینی‌ها بودند. این چینی‌ها اولین چینی‌هایی هستند که وارد بریتیش کلمبیا شدند. درست یک سال بعد استبان خوزه مارتینز از نیروی دریایی اسپانیا وارد Nootka Sound شد و شهرک Santa Cruz de Nuca را در این منطقه احداث کرد.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ماکوینا از قدرت واسطه‌گیری خود آگاه بود و به سرعت زبان‌های اروپایی را فراگرفت تا نسبت به بومیان دیگر در مذاکرت برتری داشته باشد. او همچنین توانست قیمت‌ها را افزایش دهد. ماکوینا توانست در سال ۱۷۹۲ یک شبکه تجاری را از ساحل شرقی جزیره ونکوور تا ساحل بریتیش کلمبیا مدیریت کند. کارکنان او به دیگر نقاط جزیره می‌رفتند و از مردم بومی خز خریداری می‌کردند.

با این وجود میرس زیر پرچم پرتغال تجارت می‌کرد. این موضوع در سال ۱۷۸۹ باعث ایجاد اختلاف بین‌المللی میان بریتانیا و اسپانیا شد. حق کشتیرانی و تجارت در Nootka Sound منجر به جنگی تحت عنوان Nootka Crisis شد.

هلند با بریتانیا و فرانسه با اسپانیا متحد شد. اما فرانسه از جنگ عقب‌نشینی کرد و اسپانیا که پیروزی در این جنگ را دست نیافتنی دید مجبور به پذیریش تفاهم‌نامه شد. در این تفاهم‌نامه اسپانیا از حق تجارت انحصاری و ادعای مالکیت زمین در منطقه صرف نظر کرد. پس از این واقعه ماکوینا نقش کلیدی در روابط اسپانیا و بریتانیا ایفا می‌کرد.

در سال ۱۷۹۱ و با خرید بخش‌هایی از این منطقه توسط جان کندریک، یک کاپیتان آمریکایی، تجارت خز کم‌رنگ شد. توماس جفرسون، رئیس جمهور وقت، این معامله را که بین کندریک و ماکوینا انجام شده بود اساس حاکمیت آمریکا در این سرزمین تصور می‌کرد.

پس از خروج اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در سال ۱۷۹۵، ماکوینا و مردمش با تخریب ساختمان‌ها نفوذ خود را در منطقه افزایش دادند.

چارلز بیشاپ، تاجر و سیاست‌مدار آمریکایی، در گزارش خود در سال ۱۷۹۵ نوشته است: «مردم روستای Yuquot به شدت بیمار هستند.» چند هفته بعد ویکنیش به بیشاپ خبر می‌دهد که ماکوینا درگذشته است.

گفته می‌شود که ماکوینا در نیایشگاه Yuquot Walers برای صید نهنگ و هدایت آنها به سمت سواحل مراسم آیینی برگزار می‌کرده است. این نیایشگاه در سال ۱۹۰۴ به موزه تاریخ طبیعی آمریکا منتقل شد. هم‌اکنون کانادا برای بازگرداندن این سازه فرهنگی و بومی تلاش می‌کند.

ماکوینا به عنوان شخصیتی ملی تاریخی در سال ۱۹۸۷ انتخاب شد و در سال ۲۰۱۸ یک سکه یادبود با تصویر او و کاپیتان کوک ضرب شد.

نام این شخصیت تأثیرگذار برای ادای احترام در Maquinna Marine Provincial Park، Maquinna Elementary School، Chief Maquinna Elementary School و آتشفشان فعال Maquinna که در غرب جزیره ونکوور قرار دارد، مشاهده می‌شود.

 

 

منبع: Dailyhive